گروه هنر: حسین پاکدل، نمایشنامهنویس و کارگردان نمایش الیور توئیست، کار حسین پارسایی را تأیید کرد و دو نمایش تاره همین هفته به نام گاوبازی و تابوتخانه در تالار حافظ افتتاح میشود.
تأیید این الیور توئیست
الیور توئیست از رمانهای شاهکار چارلز دیکنز انگلیسی است که مانند بینوایان ویکتور هوگوی فرانسوی بارها در مدیومهای مختلف هنری بازآفرینی شده و در ایران ما نیز اقبال هنرمندان از این رمان به اشکال مختلف مورد توجه بوده که پیشازاین اصغر خلیلی این رمان را در تالار حافظ به صحنه آورد که یک بازخوانی نوین بود و این روزها نیز مهناز افشار و نوید محمدزاده در نمایش الیور توئیست به کارگردانی حسین پارسایی بازی میکنند و این خود یادآور نوع برخورد مرسوم و تجاری در این سه، چهار سال اخیر است و همین باعث شده برخی نسبت به آن واکنش منفی داشته باشند؛ اما حسین پاکدل روال معکوسی را در پیش گرفته و از این اثر بهعنوان اثری برجسته و مهم یاد کرده است. حسین پاکدل یادداشتی را درباره نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی منتشر کرد و در آن یادآوری کرد: نمایش الیور توئیست از هر منظر که بنگریم، یک اثر درخشان و قابلاعتناست.
در متن یادداشت حسین پاکدل آمده: حسین پارسایی با نمایش الیور توئیست بدجور کار دست خودش داد. یکباره با این اثرِ باشکوه تا بلندا قد کشید، از خودش جلو زد و به ارتفاعی رسید که برای خلق اثر بعدی قطعا دچار مشکل خواهد شد؛ یا باید قلههای بالاتر و باشکوهتری را فتح کند و اثر عظیمتری به صحنه ببرد یا برای همیشه از خیر کارگردانی بگذرد. فاصله او در کارگردانی از آخرین کار متوسطش در تماشاخانه ایرانشهر تا نمایش بزرگ و موزیکالِ الیور توئیست در تالار وحدت چنان زیاد است که برای اهل نمایش مایه بهت و حیرت است. بدون ذرهای تعارف ساحتِ تازه او همه را غافلگیر کرد، نمایش الیور توئیست از هر منظر که بنگریم، یک اثر درخشان و قابلاعتناست. ابدا نمیشود ندیدش گرفت. از طراحی صحنه متنوع و کاربردی تا گریمهای سخت و سنگینش. از طراحی لباسها تا چینشِ ارکستر بزرگ و خوشنواز و موسیقی زنده، پرحجم و دراماتیکش. از بازیهای فوقالعاده هماهنگ، ظریف، بینظیر و مثالزدنی تا دراماتورژی و تولید سنگین و تبلیغات فراگیرش. با درایتی درخور، تمام کاربلدها دور هم جمع شدهاند تا اثری پرمحتوا و تماشایی در سطح جهانی خلق کنند و کردند. بهسادگی میتوان توان و ظرفیت خالقان این اثر موفق را ندید گرفت، از کنارش عبور کرد یا با حوالهکردن رموزِ موفقیت کار به گردن فاکتورهای فرعی و خارج از حوزه نمایش تلاش و زحمتِ گروه بیشمار پشت این اثر را که اتفاقا همه تئاتری هستند، به باد داد. از بالا به آن نگاه کرد و با انگ و تهمت و فرافکنی و سرپوشنهادن بر تنگنظری و حسادتهای نهادینهشده چشم بر واقعیتهای انکارناپذیرِ این نمایش بست. چه بخواهیم، چه نخواهیم، الیور توئیست اثری راهگشاست. بیشک در ادامه، توانمندانِ عرصه نمایش به فکر بهصحنهبردن داستانهای بومی در قامتِ این شکل و شمایل خواهند بود. با پشتکاری که در حسین پارسایی هست و با اتکا به گروه حرفهای همراهش که با هوشمندی در این نمایش گرد آورده، دور نخواهد بود که آثار درخشان دیگری را در سالهای آتی به صحنه ببرد؛ شک نکنیم.
گاوبازی
نمایش «گاوبازی» نوشته مایک بارتلت و کارگردانی احسان پایدار از روز دوشنبه؛ ۲۷ آذر ساعت 18:30 در تالار حافظ به صحنه رفت. مراسم افتتاحیه این نمایش روز دوشنبه ساعت 18 برگزار شد و گروه اجرائی نمایش برنامه ویژهای را برای این مراسم در نظر گرفته بودند. نمایشنامه «Bull» اثر مایک بارتلت که گروه اجرای نمایش، آن را با عنوان «گاوبازی» به روی صحنه میبرند، یک نمایش 60دقیقهای است که در یک دفتر اداری اتفاق میافتد. در این دفتر سه همکار مشغول جدال برای حفظ شغل خود هستند. نمایشنامه «گاوبازی» را آیسان عبداللهی و احسان پایدار ترجمه کردهاند و جلال تهرانی آن را بازنویسی کرده است. احسان پایدار بهعنوان طراح و کارگردان، این نمایش را در تالار حافظ روی صحنه میبرد. امیر قنبری، مونا شریفی، شایان رسولی و برنا اعتمادی بازیگران این نمایش 60دقیقهای هستند.
تابوتخانه
نمایش «تابوتخانه» به کارگردانی رحمان خوبزاده و حسن رونده در تالار حافظ روی صحنه میرود. این نمایش نوشته رحمان خوبزاده است و تاکنون حضور بهنام شرفی و مهران نائل در این نمایش قطعی شده است. این نمایش روایتگر برخی سیاستمدارانی است که دروغ را در جامعه تبدیل به یک هنجار کردهاند. در خلاصه داستان این نمایش آمده: «میلاد کیانی در آستانه پرورش یک ایده برای ساختن شهری است؛ اما دخالت و حضور شخصیتهای تاریخچه زندگیاش اجازه پرورش این ایده را نمیدهد و او خود را مجبور میکند تا با یکایک این افراد به گفتوگو بنشیند و...».
«تابوتخانه» از ۲۹ آذر هر شب در سالن حافظ روی صحنه میرود.
درباره چند نمایش اخیر پایتخت
تأیید الیور توئیست
صاحبخبر -
نظر شما