شناسهٔ خبر: 23082950 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تحول صنعت حمل‌‌و‌نقل بار با سامانه هوشمند مديريت و برنامه‌ريزي يكپارچه ناوگان

جذب كنوني فعلي در اين حوزه تنها كمتر از يك ميليارد دلار است. به عبارت ديگر نقص زنجيره تأمين داخلي و بين‌المللي در ايران به‌گونه‌اي است كه حدود 40درصد حمل‌ونقل‌هاي بين‌شهري يك‌طرفه هستند.

صاحب‌خبر -
يك كارشناس صنعت حمل ‌و ‌نقل با بيان اينكه در حال حاضر، فرصت جذب 200 ميليارد دلار ترانزيت در كشور وجود دارد، گفت: جذب كنوني فعلي در اين حوزه تنها كمتر از يك ميليارد دلار است. به عبارت ديگر نقص زنجيره تأمين داخلي و بين‌المللي در ايران به‌گونه‌اي است كه حدود 40درصد حمل‌ونقل‌هاي بين‌شهري يك‌طرفه هستند.
به گزارش مهر، ميثم نايبي در حاشيه آغاز به كار نمايشگاه حمل‌و‌نقل در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از سيستم‌هاي هوشمند حمل‌‌ونقل سبب دو ساعت صرفه‌جويي در زمان رانندگان در طول روز مي‌شود، يعني سالانه بيش از 500 ميليارد تومان صرفه‌جويي در زمان صورت مي‌گيرد كه اين موضوع در كنار امكان دوطرفه كردن حمل‌‌و‌نقل‌ها، مي‌تواند روي وضعيت اقتصادي بيش از ۴۰۰ هزار راننده داخل كشور تأثير مثبتي بگذارد.
وي اظهار داشت: طي سال‌هاي اخير، حجم انتقال كالا افزايش چشمگيري پيدا كرده و مواد اوليه‌ يك كالا در كشورهاي مختلف دنيا توليد شده، سپس براي مونتاژ به كارخانه‌ها ارسال و در آخر محصول نهايي در سراسر دنيا پخش مي‌شود. بر همين اساس، توسعه حمل‌ونقل جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي اهميت حياتي در توسعه اقتصادي جهان دارد، به‌طوري‌كه سالانه 4 هزار ميليارد دلار در سراسر جهان صرف حمل‌ونقل مي‌شود و امروزه از نگاه اقتصادي، 10 تا 15 درصد از قيمت كالاها ناشي از هزينه حمل است.  وي در ادامه به تشريح سامانه مديريت و برنامه‌ريزي يكپارچه ناوگان (مبين) پرداخت و گفت: در سيستم حمل‌‌و‌نقل كشورمان، مشكلاتي وجود دارد كه سامانه مبين به‌عنوان اولين سامانه هوشمند حمل بار در ايران، درصدد حل كردن آنهاست، اين در حالي است كه سالانه بين مناطق آسيا، اروپا، خاورميانه، آفريقا و آسياي ميانه، به ارزش حدوداً 3200 ميليارد دلار كالا جابه‌جا مي‌شود، در‌حالي‌كه از جهت مسافت و مصرف سوخت، بهترين و ارزان‌ترين مسير عبور اين‌بار، ايران است. اگر اين ميزان بار از ايران عبور كند، سالانه حدود 200 ميليارد دلار درآمد ارزي محقق مي‌شود. اما در حال حاضر کمتر از یک میلیارد دلار از محل ترانزیت نصیب کشور می‌شود.  نايبي اظهار داشت: سامانه مديريت و برنامه‌ريزي يكپارچه ناوگان، بستري فراهم كرده تا عرضه و تقاضاي بار راحت، سريع و با امنيت بالا به يكديگر متصل شوند. بيش از 40 هزار راننده، تعداد قابل‌توجهي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي حمل‌بار و همين‌طور برخي از بزرگ‌ترين صاحبان بار كشور در اين سامانه مشغول فعاليت هستند. سامانه مبين موجب افزايش اطلاعات و سهولت ارتباط عرضه و تقاضا شده است.
به گفته نايبي، در اين سامانه صاحبان كالا مي‌توانند بار خود را سريع‌تر، ارزان‌تر و ايمن‌تر بارگيري كنند. روند كار به اين صورت است كه ابتدا صاحبان كالا بايد تقاضاي حمل خود را در سامانه ثبت كرده و در زماني كوتاه، پيشنهاد‌هاي متعددي از شركت‌هاي حمل دريافت مي‌كنند. در ادامه صاحب كالا مي‌تواند بهترين پيشنهاد را انتخاب كرده و در سريع‌ترين زمان ممكن محموله خود را بارگيري كند. در مبين امكان برگزاري مناقصه، ارزيابي شركت‌هاي حمل‌ونقل و رانندگان، امكان ردگيري محموله از زمان بارگيري تا تحويل به‌صورت آنلاين روي نقشه براي صاحب كالا در نظر گرفته شده است.
وي اظهار داشت: شركت‌هاي حمل، بيشترين منفعت را از سامانه مذكور مي‌برند. به دليل دسترسي به شبكه بزرگي از رانندگان، شركت‌هاي حمل توانسته‌اند تا 400‌درصد افزايش ظرفيت ناشي از استفاده از ظرفيت شبكه رانندگان مبين را تجربه كنند. شركت‌هاي حمل هم مي‌توانند تقاضاي بار ثبت كنند و براي حمل‌ بار پيشنهاد دهند يا در مناقصه‌ها شركت كنند.
نايبي با بيان اينكه سامانه مبين، اولين سامانه مجازي حمل بار در كشور بوده و متعلق به شركت پيناپس (PINOPS )است. گفت: راه‌اندازي اين سامانه به ارتقاي اعتبار شركت‌هاي خوش‌نام و متعهد كمك شاياني كرده است. به همين جهت از همه فعالان صنعت حمل‌بار دعوت مي‌كنيم در سامانه مبين عضو شوند. براي اتصال به شبكه بزرگ مبين، تنها به يك اينترنت و گوشي تلفن همراه يا كامپيوتر نياز است.

برچسب‌ها: