شناسهٔ خبر: 23082276 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

تحصیل ۳۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران

صاحب‌خبر -
معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه حدود ۱۰هزار دانشجوی دکتری و ۲۵ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران تحصیل می کنند، گفت: اگر این سرمایه عظیم را در راستای رفع مشکلات کشور به کار گیریم بدون تردید قدم‌های بزرگی برای توسعه برداشته ایم.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمد رحیمیان در نشست خبری بیست‌وششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در سال گذشته در رتبه بندی شانگهای جزء ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و برنامه ما این است که تا ۵ سال آینده این رتبه به زیر ۲۰۰ دانشگاه کاهش پیدا کند و براساس همین رتبه‌بندی این دانشگاه در ایران رتبه اول را داراست.
وی افزود: براساس شاخص اچ ایندکس در سال ۲۰۱۴ دانشگاه تهران رتبه ۱۰۰ و از سال ۲۰۱۵ تا الان رتبه ۱۰۱ را کسب کرد، یعنی این شاخص نشان می‌دهد دانشگاه تهران حداقل ۱۰۰ مقاله علمی داشته است که بیش از ۱۰۰ بار ارجاع داده شده است.
رحیمیان با اشاره به انتشار ۱۰۴ نشریه داخلی دانشگاه در عرضه علم و پژوهشی گفت: ۲۱ مجله به زبان انگلیسی،‌ ۱ مجله به زبان عربی و مابقی به زبان فارسی منتشر می‌شوند که ۲ نشریه در WOSوارد شده و ضریب تاثیر IFرا کسب کرده اند که ۲ نشریه دیگر نیز در سال‌های آینده این ضریب را دریافت خواهند کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران در خصوص وضعیت پرداختی گرنت‌های پژوهشی اساتید دانشگاه تهران نیز گفت: حدود ۱۲ میلیارد تومان به اساتید پرداخت کرده‌ایم و اساتیدی که گرنت‌های پژوهشی دریافت کنند، آن را در قالب کارهای پژوهشی،‌ آزمایشگاهی یا دانشجویان صرف خواهند کرد.
وی با اشاره به انتخاب دکتر شفیعی کدکنی به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: ایشان همیشه ممتاز هستند و ما بنا داشتیم در جشنواره پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران از ایشان قدردانی کنیم، اما با توجه به ویژگی‌های شخصیتی والای دکتر کدکنی و عدم تمایل ایشان به دریافت جایزه، مترصدیم در یک برنامه ای مانند شب شعر از ایشان تقدیر شود.
رحیمیان با تاکید بر افزایش حمایت‌های مادی دانشگاه تهران از پایان‌نامه‌های دانشجویان گفت: بر اساس آیین‌نامه مصوب این دانشگاه در نظر داریم میزان حمایت‌های مادی از پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را از یک تا چهار برابر افزایش دهیم. در واقع پایان‌نامه‌هایی که بیشتر در جهت رفع نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور باشند تا چهار برابر مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی به قرارداد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه تهران با دستگاه‌های اجرایی و صنعت در قالب حمایت از پژوهش‌های پایان نامه‌ای اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد تومان از دستگاه‌های مختلف در راستای حمایت از مقالات و پایان‌نامه‌ها جذب شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران از دریافت کد بین‌المللی اخلاق پژوهش توسط دانشگاه تهران به عنوان تنها دانشگاه دارنده این کد در وزارت علوم خبر داد و گفت: کد بین المللی اخلاق پژوهش همان کدی است که برای پژوهش‌های زیست پزشکی و عموم پژوهش‌هایی که دارای آزمون‌های انسانی هستند کاربرد دارد و این پژوهش‌ها باید قبل از انتشار بتوانند این کد اخلاق پژوهش را دریافت کنند. ضمن آنکه کلیه طرح‌های تحقیقاتی،‌ پایان نامه‌ها و پژوهش‌هایی که نیاز به کد اخلاق پژوهشی داشته باشند و در دانشگاه‌ها یا مراکز دیگری در دست انجام باشند می توانند این کد را از دانشگاه تهران درخواست کنند.
وی همچنین از تعریف کد DOIبه منظور تسهیل رصد مقالات بین المللی در دانشگاه تهران خبر داد و عنوان کرد: دانشگاه تهران به کلیه مقالاتی که در مجلات ملی و پژوهشی اعم از فارسی و انگلیسی است، منتشر شده باشند، کد (DOI) اختصاص می‌دهد که براساس آن هر مقاله منتشر شده دارای یک کد اختصاصی می‌باشد و پژوهشگران می‌توانند با وارد کردن آن کد به راحتی به مقالات دسترسی پیدا کنند. در واقع از طریق این کد ارجاع به مقالات تسهیل‌تر خواهد شد.
گفتنی است، جشنواره پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران ۲۸ آذر در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با رویکرد تشویق از پژوهشگران برتر، معرفی اساتید ممتاز دانشگاه تهران و دانشجویان و همچنین معرفی مولفین برتر در کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار می‌شود.

نظر شما