شناسهٔ خبر: 23075301 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انقلاب اسلامی؛ فرصتی مشترک برای حکومت داری حوزه و دانشگاه

وزیر ارشاد: با وقوع انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه فرصت یافتند تا در تجربه‌ای مشترک به حکومت داری بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سید عباس صالحی در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: شعار و آرمان امام راحل در بحث وحدت شیعه و سنی و همچنین در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، پرهیز از واگرایی و دعوت به همگرایی‌ها بود و مراد از وحدت حوزه و دانشگاه هم یکسان سازی نیست، مراد همگرایی است که این دو نهاد باید داشته باشند.

وزیر ارشاد گفت: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه از همان اوایل انقلاب اسلامی آغاز شد به نحوی که پس از درگذشت آقا مصطفی خمینی، امام خمینی (ره) در سخنانی به واگرایی‌ها هشدار دادند و نهاد‌ها را به وحدت دعوت کردند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) وحدت را در چارچوب مفهومی بزرگتری از یکسان سازی می‌دیدند، افزود: وحدت در عین کثرت و همگرایی حوزه و دانشگاه آرمان امام راحل بود، زیرا جامعه ایرانی با تکثر‌هایی که از درون دارد و فشار‌هایی که از بیرون می‌تواند متحمل شود، اگر بخواهد استقلال و آزادی داشته باشد و در مقابل بیگانگان بایستد، باید متحد باشد و این اتحاد در میان نخبگان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نهاد حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد اصلی برای اینکه بتوانند در این زمینه اثر گذار باشند، اتحاد و همگرایی آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وحدت یک موضوع حاشیه‌ای برای جمهوری اسلامی نبوده و همواره در متن انقلاب جا داشته است و دارد، گفت: نه به عنوان وزیر و از جایگاه حقوقی خود که به عنوان کسی که در زیست بوم هر دو نهاد حوزه و دانشگاه تجربه داشته ام، می‌گویم که با وقوع انقلاب اسلامی حوزه و دانشگاه فرصت یافتند تا در تجربه‌ای مشترک به حکومت داری بپردازند.

صالحی افزود: علما و استادان حوزه و دانشگاه از ابتدای پیروزی انقلاب در شورای انقلاب، در شورای نگهبان قانون اساسی، در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تجارب مشترکی داشته اند، اما این تجربه‌ها هیچ وقت در یک پژوهش علمی ارزیابی نشده است تا ببینیم نتیجه این همکاری‌ها چگونه می‌تواند آسیب‌ها را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه خرده گفتمان‌های حوزه و دانشگاه در تجربه حکومت داری ترویج پیدا کرد و این خرده گفتمان‌ها یکی از اختلال‌های این تجربه مشترک شد، گفت: هم مدیران دانشگاهی ما و هم حوزویان ما به مرور با عقبه‌های خود فاصله پیدا کردند و با عقبه دانشگاهی و حوزوی خود دیگر ارتباطی نداشتند و این موجب می‌شد که آنگونه که باید و شاید تجربه حکومت داری به عقبه‌های دانشگاهی و حوزه منتقل نشود.

خبر تکمیل می‌شود.