از تلاشهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای بودجه 97 تا مصوبات سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ
صاحبخبر - ادامه از صفحه اول همچنین در راهبرد چهارم نیز که در مورد «تربیت معلم و مربی حفظ قرآن و ایجاد تسهیلات و سازوکارهای لازم برای حضور حافظان قرآن در مدیریت مدارس و تدریس با تمرکز بر مراکز پیشدبستانی و دبستان» است، بحثهای فراوانی در مورد تولیت بر آن صورت گرفت. در این بخش مقرر شد تا تولیت تربیت معلم رسمی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و آموزش غیررسمی از بین وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه انتخاب شود. همچنین در راهبرد هفتم که به موضوع «ارتقاء جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرایندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقای اساتید و دانشجویان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» میپردازد، بحث تولیت بر عهده نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها نهاده شد. در پیشنویس این طرح دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیتهای قرآنی دانشگاهها پیشنهاد شده بود. در راهبرد ۱۳ که به موضوع «ترغیب شرکتها و مؤسسات خصوصی و مردمی غیرقرآنی به حفظ و استفاده از حافظان قرآن» اختصاص یافته است، به جای کلمه «اتحادیه» که در پیش نویس پیشنهاد شده بود، وزارت ارشاد قرار گرفت. راهبرد ۱۹ نیز که بحث «تبلیغ و ترویج اهمیت و اثرات حفظ قرآن در تبلیغات محیطی و شهری» میپردازد. نهاد سازمان همیاری شهرداریها و دهیاریها نیز به عنوان نهاد همکار با وزارت ارشاد در این بخش معرفی شد. در راهبرد ۲۰ نیز که «تکریم حافظان قرآن و الگوسازی ایشان برای اقشار مختلف جامعه» را مدنظر دارد سازمان اوقاف و سازمان صدا و سیما به عنوان نهاد متولی معرفی شدند. در پیشنویس تنها به تولیت سازمان صدا و سیما در این راهبرد اشاره شده بود. در پیش نویس ارائه شده برای راهبرد شماره ۲۳ نیز به بحث «استفاده از ظرفیت گروه ها و تشکلهای مذهبی برای تبلیغ و ترویج حفظ قرآن کریم» پرداخته است سازمان اوقاف به عنوان نهاد متولی تعریف شده بود که پس از بحث و بررسی فراوان سازمان تبلیغات اسلامی تولیت کار را بر عهده گرفت. همچنین در راهبرد ۲۵ که موضوع «ساماندهی اطلاعات و محتوای موجود در حوزه حفظ قرآن در کشور از طریق ایجاد پایگاه ها داده و ساختارهای اطلاعاتی مورد نیاز برای توسعه و ترویج حفظ قرآن» را پیگیری میکند ابتدا شرکت «ایزایران» در پیش نویس پیشنهاد شده بود که پس از بحث و بررسی وزارت دفاع و وزارت ارشاد به عنوان تولیت کار معرفی شدند. در بخش دیگری از این جلسه اعلام شد که اعضای این ستاد در دستگاهها خود جلساتی را برگزار کنند تا راهکارهای تحقق راهبردها را جلسه آینده مورد بررسی قرار دهند. همچنین در بخشی از این جلسه ۱۶ نهاد سازمان بسیج مستضعفین، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه، جهاد دانشگاهی، اتحادیه مؤسسات قرآنی، ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، معاونت فرهنگی شهرداری تهران، بنیاد فرهنگی خاتمالاوصیاء، وزارت علوم، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها و سازمان زندانها به عنوان نهادهائی که دارای سهمیه تربیت حفظ قرآن کریم هستند معرفی شدند. در بخش دیگری از این نشست مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه الگوی تربیت حافظ در طول زمان را باید طراحی کنیم، گفت: هرمی تهیه شده است که در آن حافظ یک جزء و بالاتر در تعداد بسیار بالائی در نظر گرفته شده است و بر اساس روند کار حافظان دو جزء، سه جزء و ... دارای درصد و سهم خاصی خواهند بود. با عرض پوزش ادامه را در etedaldail.ir بخوانید وی با اشاره به اینکه ابتدا وضع موجود احصاء میشود، افزود: در این طرح اعلام شده که تا پایان سال ۱۴۰۴ وضعیت باید به چه نحوی باشد. اگر قرار است ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن باید داشته باشیم، این حفظ باید با چه کیفیتی باشد. آیا این ۱۰ میلیون باید حافظ کل باشند یا کمتر، اینها در این طرح تعریف خواهد شد و آن دستگاه رصدگر نشان خواهد داد که چه میزان نسبت به برنامه تعریف شده عقب و یا جلو هستیم. در ادامه نیز حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه ما در کار حفظ قرآن کریم سه عملیات از سه جنس متفاوت داریم، گفت: اولین عملیات سیاستگذاری و برنامهریزی کلان است که کار شورا است و هم اینک انجام میشود. عملیات دوم کارهای پشتیبانی اعم از مالی، انسانی، تبلیغاتی و ... است و عملیات سوم نیز تربیت حافظ قرآن است که محصول نهایی حافظ کل قرآن است. وی افزود: جایی که نگران کننده است بحث پشتیبانی است که ممکن است دستگاهها وظایف خود را به خوبی انجام ندهند، بنابراین به اعتقاد من اگر قرار است نظارتی هم صورت بگیرد باید در این بخش صورت بگیرد. با شاخصهایی که وجود دارد هر کدام از این عوامل موارد مورد بررسی قرار میگیرد. بنابراین در این مرحله باید سختگیری بیشتر باشد چرا که کوچکترین کم کاری میتواند به سایر مراحل و خروجی کار آسیب برساند. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در خروجی کار نیز باید صحت آمار مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: باید این مسئله که کیفیت حفظ درست است یا خیر نیز مورد بررسی قرار گیرد. ما در طرح پایشی که از دستگاههایی که باید کار تربیت حفاظ را انجام دهند نگاه خواهیم کرد که ظرفیتها در اختیار آنها بوده است یا خیر، به نسبت ظرفیتی که در اختیار نداشتهاند میتوانیم توجیهات آنها را بپذیریم. اگر اینگونه نگاه کنیم دیگر لازم نخواهد بود که بگوییم فلان دستگاه چه میزان حافظ تربیت کرده است. این جدولی که ارائه شده است تنها نسبت به دستگاههایی که در خط پایان قرار دارند مورد استفاده است. محمدی بیان کرد: ما برای دستگاههایی که در قسمت سوم یا عملیات سوم نقش دارند، نقش تربیت کننده حافظ قرآن قائل میشویم و به عنوان مثال برای دستگاهی که در بحث پشتیبانی یا سیاستگذاری حضور داشته است، نقش تربیت کننده حافظ قرآن قائل نخواهیم شد. به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ، در جلسه دوم این ستاد رئیس، نائب رئیس و دبیر ستاد با رأی اکثریت آرا مشخص شدند به طوری که حجتالاسلام حمید محمدی به عنوان رئیس، حجتالاسلام سیدمصطفی حسینی به عنوان نائب رئیس و محمد انجمشعاع به عنوان دبیر این ستاد به مدت یک سال انتخاب شدند. همچنین در هشتادونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز درصد سهم هر کمیسیون برای فعالیتها و برنامههای مصوب مشخص شد که با توجه به اهمیت حفظ قرآن کریم مقرر شد هر کمیسیون بخشی از بودجه و اعتبارات خود را به طرح ملی حفظ اختصاص دهد تا از این طریق حفظ قرآن کریم که یکی از مهمترین مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری است، به خوبی پیگیری شود.. بر همین اساس نیز کمیسیون آموزش عمومی قرآن 50 درصد، کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن 20 درصد و کمیسیون آموزش عالی و پژوهشهای قرآنی 10 درصد از اعتبارات خود را باید به امر حفظ کلام وحی اختصاص دهد که کمیسیون آموزش عمومی قرآن با توجه به اهداف و وظایف خود در اسناد بالادستی بیشترین اعتبار را برای حفظ قرآن باید هزینه کند. ستاد راهبری طرح ملی حفظ در جهت تحقق چشم انداز دستیابی به ده میلیون حافظ قرآن و نیز اجرایی سازی سند حفظ که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده، تشکیل میگردد.∎