![وزیر علوم رییس شورای اسلامی کردن دانشگاهها شد](http://img8.irna.ir/1396/13960926/82766328/n82766328-72058149.jpg)
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در جلسه 308 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به علاقه مندی منصور غلامی نسبت به موضوع فرهنگ انقلابی اشاره و ابراز امیدواری کرد رویکرد وی در مدیریت وزارت علوم و شورای اسلامی شدن دانشگاهها استمرار پیدا کند.
حجتالاسلام و المسلمین محمد محمدیان افزود: هماکنون «سند دانشگاه اسلامی» بهعنوان یکی از قدیمیترین اسناد تدوین و تصویبشده در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به همه مسائل اجرایی، ویرایش و بازنویسی شده و حتماً باید این سند اجرا شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد اجرای این سند حساس است که با توجه به پیچیدگی موضوع، روند اجرا و پایش باید به صورت مستمر ادامه یابد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: این شورا بهعنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهمی بر عهده دارد و ما با تمام توان دنبال انجام این وظیفه هستیم.
منصور غلامی هم در این جلسه گفت: انشاالله با یک برنامهریزی مناسب جلسات این شورا بهطور منظم برگزار خواهد شد و انتظار داریم تا با استفاده از تجارب اعضا، اسلامی شدن دانشگاهها استمرار یابد.
اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی در این جلسه بر لزوم حضور همه اعضا و بهویژه وزیران عضو این شورا تأکید کردند.
در ادامه جلسه، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی گزارشی از روند فعالیتهای این شورا ارائه کرد و با اشاره به تصویب اسناد متعدد در این شورا گفت: روند اجرا و پایش این روند مهم نیز در شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی صورت میپذیرد.
حجتالاسلام و المسلمین روح الله شاطری ادامه داد: هماکنون کمیتههای چهارگانه ذیل شورای اسلامی شدن تشکیلشده و مشغول کار هستند.
وی با اشاره به نگاشت نهادی سند اسلامی شدن دانشگاهها گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان نهاد بالادستی و راهبردی بر عملکرد شورای اسلامی شدن دانشگاهها نظارت دارد و ضمناً برخی از اختیارات خود را تفویض کرده است.
در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که از جمله مهم ترین این مباحث می توان به پیوستگی نظام آموزشوپرورش و آموزش عالی در موضوع اسلامی شدن حوزه تعلیم و تربیت، لزوم حضور منظم وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای کلیدی شورای اسلامی شدن دانشگاهها در جلسات این شورا، اهتمام بیشتر به موضوع تحول و ارتقای علوم انسانی، اجرای جامع و همهجانبه سند دانشگاه اسلامی، روند رو به رشد اسلامی شدن آموزش عالی با وجود همه مشکلات و کاستیها، تقویت روند برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، نقد و مناظره، توجه به پیوستگی و همبستگی اسناد فرهنگی کشور، چارهجویی برای برخی آسیبهای قشر دانشآموز و دانشجو، حل مشکلات کنکور بهعنوان یک معضل آموزشی، تدوین الگوی یکپارچه برای اجرای سند دانشگاه اسلامی و طراحی نظام رتبهبندی دانشگاهها بر اساس الگوی بومی و شاخصهای برگرفته از سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد.
در این جلسه همچنین عبدالحسین فریدون و محمدمهدی زاهدی با رأی مثبت اعضا به عضویت در هیات عالی جذب اعضای هیاتعلمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی انتخاب شدند.
در پایان جلسه، وزیر علوم هم با جمعبندی مباحث صورت گرفته گفت: کمیته تلفیق باید با عضویت رؤسای کمیتههای چهارگانه تشکیل شود تا روند اجرا استمرار داشته باشد.
وی افزود: در ارزیابی عملکردها و رتبهبندی دانشگاهها، توجه به «سند اسلامی شدن دانشگاهها» یک اصل است و در گزارشگیری فعالیتها باید یک بند به میزان تطبیق عملکرد و فعالیت دانشگاهها با سند دانشگاه اسلامی اختصاص یابد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیچیدگیهای رفتار انسانی ظرافت کار فرهنگی و بهویژه ترویج فرهنگ اسلامی را بیشتر میکند.
رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی گفت: مشکلات اجرایی هم باید بهمنظور ارزیابی دقیق عملکردها مدنظر قرار گیرد.
در دهه هفتاد به دلیل نیاز بیش از پیش کشور به سازندگی و رشد و متعاقباً لزوم اصلاح و بهینه کردن مبانی، اهداف و کارکردهای دانشگاههای کشور، با تأکیدات مقام معظم رهبری «ستاد اسلامی شدن دانشگاهها» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد و سپس در سال 76 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به «شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی» به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی تغییر نام و ارتقا یافت.
ماموریت شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی:
براساس ماموریت تعریف شده برای شورای اسلامی شدن دانشگاهها، این شورا قوه عاقلهای است که با درک صحیح و جامع از ابعاد مفهوم اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی و شناخت دقیق از وضعیت موجود این حوزه، نسبت به تدوین سیاستها، راهبردها و برنامههای مناسب اقدام کرده و با نظارت کمی و کیفی بر حسن انجام برنامهها، دستگاهها و نخبگان را در طی این فرآیند، راهبری میکند.
فراهنگ ** 1085**1055
دریافت کننده : ناهید پورمند**انتشار: زینب کارگر