به گزارش خبرگزاری شبستان وبه نقل از روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مهدی جمال از برگزاری داوری دو بخش دیگر شیوهنامه کتابخوانی با عنوان طرحهای برتر کتابخوانی و طراحی پوستر در این استان خبر داد و ابراز داشت: مربیان مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری به منظور استمرار و تحقق اهداف پروژه «سواد خواندن» در سال ۹۵، گام دیگری از سواد خواندن با عنوان مهارت خواندن را مبنای توسعه و ترویج فعالیت کتابخوانی در سال جاری قرار دادند.
وی اظهار داشت: مهارت خواندن یکی از شاخصهای اساسی در تسهیل یادگیری است و کودکان و نوجوانان با آموختن این مهارت، توانایی درک مطلب، تفسیر و نتیجهگیری از متون را کسب کرده و با افکار و اطلاعات جدید آشنا میشوند و این مهارت آنان را یاری میدهد تا بهتر اندیشیدن و بهتر زیستن را بیاموزند.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در ادامه، مهمترین اقدام برای تحقق اهداف پروژه «سواد خواندن» را اهتمام مربیان به طراحی و اجرای فعالیتهای کتابمحور با شیوههای خلاق و نوین در مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح، ضمن جذب مشارکت فعال کودکان و نوجوانان، تحقق اهداف و نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته است.
جمال همچنین با اشاره به هدف برگزاری این طرح مبنی بر ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، تقویت و تحکیم انگیزههای درونی آنها در فرآیند خواندن، لذت بردن، کنجکاوی و پرسشگری، ابراز داشت: طرحهای فاطمه ربانی از مهدیشهر با عنوان «من و قصههای ...دا»، ثمانه رحیمی از میامی با عنوان «من و جادوی کتاب»، مریم صرفی از دامغان با عنوان «شکرستان شیرینگفتار»، فریده محمدی از بسطام با عنوان «باقی به بقای پارسی» و فاطمهسادات امیرفخریان، خدیجه سلمانی و فاطمه جمالیباشی از دامغان نفرات برتر شدند.
وی تصریح کرد: بخش دیگر شیوهنامه کتابخوانی، مسابقه طراحی پوستر بود که اعضا و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی میبایست آثار خود را با محور توسعه و ترویج کتابخوانی در تکنیک آزاد ارائه میدادند که پس از داوری اثر الناز ربیعی عضو مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری آرادان و اکرم سلیمانی مربی هنری مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری ایوانکی برگزیده شناخته شدند.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان گفت: خلاقیت و نوآوری شیوهی مورد نظر و تناسب آن با گروه سنی و نیاز فرهنگی مخاطب، تأثیر شیوه در ارتقای سطح مطالعه و آمار امانت کتاب، تقویت حس پرسشگری و تحقیق در مخاطب، در دسترس بودن امکانات و ابزار کار، میزان مشارکت و تعامل مخاطب در طرح، استفاده مؤثر از فعالیتهای فرهنگی و جاری، ارایه سیر مطالعاتی به مخاطب، ترکیببندی طرح و همنشینی رنگها، همخوانی پیام با تصویر و ... برخی از ملاکها و معیارهای داوری این مسابقه بود.
∎