شناسهٔ خبر: 23044324 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آمار و ارقام نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال

پرسپولیس حاکم مطلق فوتبال ایران

نیم فصل نخست لیگ برتر فوتبال ایران درحالی به پایان رسید که شاگردان برانکو با عملکرد خوبشان در همه خطوط جزء بهترین‌های لیگ بودند.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزشی آنا- امیرحسین فلاح: نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال از اوایل مرداد ماه امسال آغاز شد و در اواسط آذر ماه به اتمام رسید و بعد از انجام 15 بازی پرسپولیس عنوان قهرمان نیم فصل اول را از آن خود کرد و پارس جم تیم شگفتی‌سازی که اولین تجربه حضورش در لیگ برتر را سپری کرد به مقام دوم رسید.

سطح کیفی رقابت‌های نیم فصل نخست به مراتب بالاتر از فصول گذشته بود و تیم‌ها از نظر فنی در شرایط مطلوبی قرار داشتند. نکته قابل توجه در لیگ امسال، حضور چشمگیر مربیان داخلی است به طوری کهاز 16 تیم حاضر، 13 تیم از مربیان داخلی بهره برند و فقط پرسپولیس، استقلال و سپاهان از مربیان خارجی روی نیمکت‌های خودشان استفاده کردند.

در نیم فصل اول 240 بازی برگزار شد و تعداد گل‌های زده 254 گل بود که میانگین 1/05 گل برای هر بازی به ثبت رسید و این آمار نشان دهنده این است که تیم‌ها در مرحله اول تلاش کردند تا دروازه آنها باز نشود و بعد از آن به دنبال باز کردن دروازه حریفان بودند.

با نگاهی به جدول رقابت‌های نیم فصل اول لیگ برتر به نمایش فوق العاده شاگردان برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس پی خواهیم برد. شاگردان برانکو در این در همه خطوط عملکرد چشمگیری داشتند و تعداد گل‌های زده و خورده این تیم نشان از قدرت بالای مدافعان و مهاجمان و همچنین آمادگی خوب علیرضا بیرانوند در خط دروازه دارد. پرسپولیسی‌ها که در غیاب مهدی طارمی فکر می‌کردند در خط حمله به مشکل برمی‌خورند اما عملکرد علیپور و منشا آمار گلزنی این تیم را نسبت به فصل گذشته بهتر کرد. ضمن اینکه شاگردان برانکو در مقایسه با فصل گذشته در همین بازه زمانی 4 امتیاز بیشتر کسب کردند و با 7 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم قهرمان نیم فصل شدند.

نکته جالب توجه در مورد پرسپولیس رکورد گل نخوردن بیرانوند در 7 بازی متوالی است و این دروازه‌بان تاکنون 630 دقیقه گل نخورد و 74 دقیقه با رکورد آرمناک پطروسیان فاصله دارد و اگر بتواند در اولین بازی نیم فصل دوم تا دقیقه 74 دروازه‌اش را بسته نگه دارد رکورد جدید کلین شیت را در فوتبال ایران ثبت می‌کند.

به غیر از پرسپولیس که در نیم فصل نخست در تعداد گل‌های زده و گل‌های خورده اختلاف زیادی با تیم‌های دیگر داشت، سایر تیم‌های لیگ برتر در سطح برابری قرار داشتند و تقریبا می‌توان گفت عملکرد خطوط حمله و دفاع تیم‌ها در یک سطح قرار داشتند.

چهار تیم پرسپولیس، پارس جم، ذوب‌آهن و پدیده هجومی‌ترین تیم‌های لیگ برتر بودند و از تعداد 254 گل زده در نیم فصل نخست 96 گل سهم این چهار تیم بود که در واقع یک سوم گل‌های لیگ را این تیم‌ها به ثمر رساندند.

در بین تیم‌های که بدترین آمار خطوط دفاعی را داشتند مشکی‌پوشان و استقلال خوزستان و همچنین سپیدرود درصدر این فهرست قرار دارند و نکته جالب توجه تعداد گل‌های خورده ذوب‌آهن است که 19 گل را دریافت کرد و با توجه به اینکه ذوبی‌ها در خط حمله خوب بودند اما در خط دفاعی اصلا نمایش خوبی نداشتند و اگر قلعه نویی شرایط خط دفاعی تیمش را در نیم فصل دوم بهتر کند شرایط این تیم به مراتب بهتر از نیم فصل اول خواهد شد.

استقلال به عنوان یکی از قطب‌های فوتبال ایران که حال و روز خوشی در زمان منصوریان نداشت و در ابتدای فصل هم با هدایت این مربی نتوانست نتایج خوبی کسب کند بعد از حضور وینفرد شفر روی نیمکت این تیم پیشرفت نامحسوسی داشت و نکته جالب توجه تغییرات بنیادین در خط دفاعی این تیم بود. استقلالی‌ها که در زمان منصوریان دروازه‌شان را مقابل حریفان باز شده می‌دیدند و قادر به گلزنی نبودند اما در زمان شفر این موضوع کاملا برعکس شد و عملکرد خوب مدافعان و دروازه‌بان این تیم باعث شد تا آمار گل نخوردن آبی‌پوشان به شدت کاهش پیدا کند ولی آمر گلزنی مهاجمان استقلال همچنان وضعیت خوبی ندارد و با 3 گلی که در بازی آخر مقابل سپاهان به ثمر رساندند امیدوارند که در نیم فصل دوم شرایط استقلال در خط حمله هم بهتر شود.

آمار بهترین‌ها و بدترین‌های نیم فصل اول لیگ برتر

*بیشترین گل زده

پرسپولیس 27 گل

*کمترین گل زده

مشکی‌پوشان و نفت تهران 9 گل

*بیشترین گل خورده

استقلال خوزستان 21 گل

*کمترین گل خورده

پرسپولیس 6 گل

*بیشترین برد

پرسپولیس 11 برد

*کمترین برد

مشکی‌پوشان 1 برد

*بیشترین تساوی

ذوب‌آهن 7 تساوی

*کمترین تساوی

گسترش فولاد 2 تساوی

*بیشترین باخت

سپیدرود و مشکی‌پوشان 9 باخت

*کمترین باخت

پرسپولیس 1 باخت

*بهترین گلزن

علی علیپور 10 گل

*بهترین پاسور

محسن مسلمان 7 پاس گل

تعداد گل‌های زده در نیم فصل نخست 254 گل

نظر شما