شناسهٔ خبر: 23044147 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چرا ساخت سالن ورزشی 6000 نفری گولان کردستان پیش نمی‌رود؟

صاحب‌خبر -
سالن ورزشی عکس خبر تزئینی است

شاید بعضی از جوانان این شهر که در حال حاضر مشغول ورزش کردن هستند خوب به یاد نداشته باشند که در این شهر در دهه‌ 70 کلنگ مجموعه ورزشی که سنبلی میان مجموعه‌های غرب کشور بود با دستان رئیس‌جمهور وقت، به زمین زده شد تا کردستان از نعمت یک ورزشگاه مدرن و چند منظوره بی‌بهره نماند.

به گزارش ایسنا، سال‌ها از آن کلنگ زنی گذشت و مدیرکل‌های ورزش یکی پس از دیگر آمدند و هرکدام میخی بر دل این زمین زدند تا خدای نخواسته نگویند که هیچ کاری برای این مجموعه خیالی نکرده‌ایم. مشکلات زیادی طی این دو دهه برای مجموعه 22 گولان سنندج پیش آمد، در این اواخر رونق ساخت آن جدی‌تر جلو رفت و زمین چمن، خانه کشتی، استخر و سالن‌های دیگر ساخته شد تا جوانان از آن استفاده کنند.

مجموعه سالن سرپوشیده 6 هزار نفری، اصلی‌ترین فاز این مجموعه است که  اگر ساخته می‌شد، برندی با ارزش برای این دیار به حساب می امد و به واسطه همین مهم می‌توانستیم شاهد رویدادهای ملی و بین‌المللی زیادی در کردستان باشیم، افسوس بعضی بی‌توجهی‌ها نسبت به این پروژه ملی که باید زودتر از این‌ها روبان افتتاح آن قیچی می‌شد باعث افت در ورزش این دیار شد.

حال ساخت این مجموعه که یک طرح ملی است به عهده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور گذاشته شده تا در کمترین زمان روند ساخت آن را شتاب دهند ولی گویا مشکلات مالی باعث کندی ساخت این مجموعه شده است.

تکمیل و اتمام هر چه سریع تر این پروژه از اولویت‌های استاندار جدید کردستان در دولت یازدهم، است و طی چندین جلسه عنوان کرده که استانداری نیز برای حمایت از این پروژه در حد توان همکاری لازم را انجام خواهد داد.

در این راستا ایسنا، به صورت میدانی گزارشی در خصوص این پروژه با قدمت تهیه کرده است تا مردم را از جزییات روند اجرایی این مجموعه ورزشی مطلع سازد.

اولین گفت‌وگو ما با مدیرکل ورزش جوانان است که از جزئیات مسکوت مانده این پروژه بیشتر آگاه باشیم.

افتتاح سالن 6 هزاری نفری 22 گولان در سال 97

حامد جولایی مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان، که با آمدن خود بر رأس امور ورزش در استان جان تازه‌ای به این پروژه داد، در این مورد اظهار کرد: کل مجموعه 22 گولان در زمان مرحوم آیت‌الله رفسنجانی که رئیس‌جمهور وقت بودند کلنگ زنی شد و فاز اول این مجموعه به بهره‌برداری رسید ولی متأسفانه بعضی از مشکلات به ویژه منابع مالی باعث کندی روند کار شد.

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم این مجموعه، احداث سالن دوومیدانی و خوابگاه نیز در دستور کار است، ذکر کرد: در خصوص بدهی‌های پروژه 6 هزار نفری به شهرداری سنندج، شش میلیارد و نیم تصویب شده است که در حال حاضر از منابع استانی به صورت اوراق خزانه در حال پرداخت است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان در ادامه با تأکید بر این مهم که مسئولین استانی در خصوص ساخت این پروژه گام‌های مؤثری برداشته‌اند، گفت: این پروژه رشد خوبی داشته است و در حال حاضر مناقصه ای در خصوص ساخت پوشش سقفی آن انجام شده است که امیدواریم این مرحله نیز هرچه سریع‌تر انجام شود.

جولایی در ادامه ضمن اشاره به اینکه استانداری کردستان در سال گذشته قرار بود از ماده 180، مبلغ 10 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص بدهد، تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته این ماده هیچ‌ تخصیصی در استان نداشت و استانداری نیز با توجه به اینکه سالن شش هزار نفری22 گولان را در اولویت‌های استان قرار داده بود مبلغ نزدیک به شش میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به صورت اوراق خزانه در خصوص بدهی‌های این مجموعه به شهرداری سنندج پرداخت کرده و تا کنون به 70 درصد از تعهدات خود عمل کرده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرکت توسعه بالغ‌ بر سه میلیارد تومان از اسناد پیمانکار را پرداخت کرده است، یادآور شد: در جلسه‌ای که استاندار کردستان و وزیر ورزش و جوانان در خصوص مشکلات ورزش استان داشتند، تصمیم بر این شد که با کمک همدیگر این پروژه مهم را که جرقه‌ای برای میزبانی مسابقات بین‌المللی در کردستان است را در هفته دولت سال 97 به بهره‌برداری برسانند.

تزریق 2 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه بودجه در خصوص تکمیل مجموعه 6000 نفری

کمبود اعتبارات عامل اصلی مسکوت ماندن هر پروژه‌ای است، بر همین اساس اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را در این راستا جویا شدیم که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

بهرام نصرالهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، گفت: پروژه مجموعه ورزشی 6 هزار نفر 22 گولان از اولویت‌های استان است که در سال گذشته با ورود استانداری به این مهم جان تازه‌ای به روند ساخت آن داده شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه این طرح ملی است و باید هزینه آن توسط وزارت ورزش تأمین شود، بیان کرد: در خصوص تأمین اعتبار و وعده‌هایی که داده بودیم از منابع استان بدهی‌های شهرداری که بالغ‌ بر 6 میلیارد تومان بوده پرداخت شده و 2 میلیارد دیگر نیز از طریق سازمان برنامه‌وبودجه کشوری به این پروژه تزریق شده است.

نصرالهی زاده با تأکید بر این مهم که در خصوص جذب اعتبار این پروژه جلسات ویژه‌ای با سازمان برنامه بودجه‌ای کشور گذاشته شده است، بیان کرد: در سال 96 اعتباری از ردیف قانون استفاده متوازن از امکانات کشوری در خصوص استان‌های کمتر توسعه یافته پیشنهاد داده شده است که اگر ای مهم تحقق یابد، بالغ‌بر 8 میلیارد تومان دیگر به این پروژه تخصیص داده می‌شود.

در خصوص تأمین اعتبار سالن 6 هزار نفره 22 گولان در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

با توجه به اینکه پروژه 6 هزار نفری 22 گولان یک طرح ملی است اعتبار آن نیز باید توسط وزارت خانه مربوطه تأمین شود که ساخت آن نیز بر عهده شرکت توسعه و نگهداری وزارت خانه است.

محمد فیض بخش، نماینده این شرکت در کردستان ضمن اشاره به اینکه زیر ساز پوشش سقفی که یکی از مهم‌ترین اجراهای این پروژه است و تا یک ماه آینده اجرایی می شود، اظهار کرد: مناقصه اجرای پوشش سقف این پروژه انجام‌شده است و با بررسی اسناد پیمانکاران، ساخت این قسمت بر عهده پیمانکار قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای اجرای سقف مجموعه 3 میلیارد تومان اعتبار لازم است، بیان کرد: این پروژه هزینه‌ زیادی برای تکمیل شدن نیاز دارد که در صورت این تامین اعتبار در سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده شرکت توسعه در استان به ما گفت: متأسفانه استانداری کردستان در خصوص وعده هایی که برای تخصیص اعتبار داده بود به آن عمل نکرده است و امیدواریم در سال جاری بتواند به تعهدات خود عمل کند.

فیض بخش با بیان این مهم که تمام اعتباراتی که در این پروژه هزینه شده از وزارت ورزش بوده است، خاطرنشان کرد: آنچه وظایف ما در خصوص اجرای پروژه بوده انجام گرفته و حال برای تکمیل این پروژه نزدیک بر 20 میلیارد دیگر لازم است.

وی در پایان با اشاره به اینکه وزارت ورزش به‌تنهایی نمی‌تواند در یک سال کل اعتبارات این مجموعه را تکمیل کند و کمک اعتبارات استانی نیز لازم است، یادآور شد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که ورزش و جوانان استان با شهرداری امضا کرده است بدهی‌های شهرداری پرداخت شده است.

بر اساس ابن گزارش و با شنیدن صحبت های متولیان این مهم نوید خوبی را در خصوص افتتاح این پروژه در سال آینده شاهد هستیم، ولی اتمام این پروژه بستگی به تأمین اعتبار مورد نیاز است که با این روند اقتصادی که در کشور رو به جلو است امکانپذیر بودن 20 میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده به گفته نماینده شرکت توسعه سخت به نظر می رسد.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما