شناسهٔ خبر: 23040211 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه فرانسه:

رویکرد حقوقی فرانسه طبق به رسمیت شناختن استقلال فردی بیمار است

اصفهان – استاد دانشگاه فرانسه با تاکید بر اینکه رویکرد حقوقی در فرانسه مبتنی بر به رسمیت شناختن استقلال فردی بیماران است، گفت: استقلال عمل دادن به بیمار نمونه بارز حفظ کرامت انسانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور فرانسوا ویالا پیش از ظهر شنبه در نخستین کنگره بین‌المللی حقوق سلامت که در زمینه حقوق متقابل بیمار و پزشک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه حق بیماران در کشور فرانسه به رسمیت شناخته شده است، اظهار داشت: باید باور داشته باشیم که به رسمیت شناختن حقوق بیمار به منزله حفظ کرامت انسانی است و بر اساس متن قانون اساسی فرانسه، بیمار حق پذیرش و یا رد هر گونه خدمات درمانی را دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور فرانسه اجازه بیمار برای هر گونه اقدام پزشکی شرط اصلی و اساسی است، تصریح کرد: چنانچه بیمار در هر مرحله از درمان و یا حتی عمل جراحی از ادامه درمان سرباز زند پزشک مجبور به احترام به نظر بیمار است.

این استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه با تاکید بر اینکه رویکرد حقوقی در کشور فرانسه مبتنی بر به رسمیت شناختن استقلال فردی بیماران است، تصریح کرد: استقلال عمل دادن به بیمار نمونه بارز حفظ کرامت انسانی است.

وی مراقبت از بیمار را وظیفه اصلی پزشک عنوان کرد و گفت: برای این امر پزشک باید نسبت به وظایف و تخصص خود آگاهی و علم کافی را داشته باشد.

پروفسور ویالا با اشاره به اینکه در کشور فرانسه پزشک موظف به ارائه اطلاعات بیمار به وی است، ابراز داشت: اطلاعات بیمار به وی به صورت شفاهی انجام می‌شود و این نمونه ای از قانون رازداری پزشک در خصوص اطلاعات بیمار است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پزشک باید به زبان ساده برای بیمار صحبت کند بطوریکه برای همه افراد قابل فهم باشد، اضافه کرد: از این رو، نوشتن نسخه در فرانسه نیز به نوعی اقدام پزشکی محسوب می‌شود که باید توسط شخص پزشک معالج نوشته شود.

نظر شما