شناسهٔ خبر: 23032738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

اجماع ملی برای توسعه اقتصادی

صاحب‌خبر -

مجتبی کرمانی زاده: همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور به روال هرسال باهمکاری استانداری آذربایجان شرقی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دانشگاه تبریز و به میزبانی اتاق بازرگانی تبریز پنجشنبه گذشته در هتل پتروشیمی تبریز برگزار شد.

به گزارش صمت از آذربایجان شرقی، رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شرایط سخت رقابت محصولات ایرانی با محصولات خارجی، خواستار حمایت دولت از تولیدکنندگان کشور شد.
 صمد حسن‌زاده در آیین آغاز به کار این همایش درباره برگزاری بیست‌وسومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور هدف عمده برگزاری این همایش را دستیابی به اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، افزایش تولید واشتغال و حضور فزاینده واحدهای تولیدی در بازار جهانی خواند و یادآور شد: باتوجه به نگرانی‌های معظم‌له در زمینه اشتغال و مسائل اقتصادی، رونق تولید، صادرات، بهبود فضای کسب‌وکار و درنهایت رسیدن به شکوفایی ملی و متکی نبودن به اقتصاد تک‌محصولی نفت، اتاق بازرگانی تبریز در تلاش است با برگزاری این همایش‌های ملی به‌منظور بررسی مسائل و موانع توسعه‌یافتگی اقتصاد کشور و هم‌اندیشی، همگرایی و هم‌افزایی با حضور اندیشمندان، فرهیختگان، فعالان اقتصادی و مسئولان ارشد کشور در جهت بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصادی گام بردارد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز درباره ماموریت عمده این همایش ملی گفت: در ۲۲ سال گذشته اتاق بازرگانی تبریز به اتفاق سایر سازمان‌های اجرایی و نهادهای ملی و استانی تلاش کرده با بهره‌مندی از فکر و اندیشه و نظرهای متعالی و سازنده اندیشمندان و صاحب‌نظران برای رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصادی اقدام‌هایی انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه امروز در دنیا از تولیدکنندگان، کارآفرینان و از کسانی که برای کشورشان ثروت تولید می‌کنند، به روش‌های گوناگون حمایت‌های منطقی و ارزشمند می‌شود، ادامه داد: اکنون می‌بینیم که در بودجه سال ۹۷ هیچ حمایت قابل توجهی از بخش تولید نشده و حمایت‌های در نظر گرفته شده به هیچ‌وجه در شأن تولیدکنندگان نیست.
حسن‌زاده با طرح این پرسش که آیا با این مالیات‌ها، عوارض‌ها و هزینه‌های تولید که باعث شده نرخ تمام شده به میزان بسیار زیادی بالا برود، می‌توان در بازار جهانی با دیگر کشورها رقابت کرد؟ به سخنان خود پایان داد.

 


نشانسازی یک الزام برای توسعه صادرات
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت از نشان‌سازی به‌عنوان یک الزام برای توسعه صادرات غیر نفتی یاد کرد و گفت: بدون نشان‌سازی نمی‌توان در صادرات موفق بود؛ به‌طوری که می‌بینیم شرکت‌هایی که صادرات موفق دارند، نشان‌تجاری‌شان از سهام‌شان ارزشمندتر است.
نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه از تبریز نام و نشان‌های زیادی در سطح جهان مطرح است، گفت: نشان‌سازی با اعتمادسازی، صداقت و سرآمدی ممکن خواهد شد و اگر در تبلیغات ادعایی داشتیم به‌طور حتم خدمات باید بیشتر از تبلیغات باشد.
وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز نشان دیگر تنها یک ابزار کارآمد در دست مدیران نیست، بلکه یک الزام راهبردی است که به سازمان‌ها در جهت خلق ارزش و همچنین ایجاد مزیت‌های رقابتی پایدار کمک می‌کند و در واقع، جهانی شدن بنگاه‌ها و تسخیر بازارهای جهانی، مستلزم ایجاد نشان‌های قدرتمند است.
وی تصریح کرد: ایجاد عزم ملی و همه‌جانبه برای حضور قوی‌تر نشان‌های قدرتمند ایرانی در بازارهای بین‌المللی لازم و ضروری است و آنچه که در باره کالاها و خدمات صادراتی کشور باید گفت آن است که ما کالا یا خدمت صادر می‌کنیم نه نشان! در حالی‌که امروز مصرف‌کنندگان با نشان‌ها سروکار دارند.
نعمت‌زاده افزود: ما شاید نتوانیم به همه بازارهای جهانی صادرات داشته باشیم، اما باید بازارهای هدف تعیین کنیم و به‌طورحتم از بازار داخلی بیرون برویم تا بتوانیم رشد کنیم.

 


صادرات موجب افزایش تولید و اشتغال
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در این همایش توسعه صادرات را در گرو اهمیت دادن به کالاهای تولیدی دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم گفت: ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار هنگامی ممکن است که بنگاه‌های اقتصادی محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.
وی افزود: توسعه صادرات غیرنفتی موجب افزایش تولید، رونق اشتغال و ایجاد امنیت می‌شود و میزان وابستگی را به خارج کاهش می‌دهد.وی یادآور شد: توسعه صادرات و ایجاد منافع مشترک اقتصادی با سایر کشورها می‌تواند ضمانت‌های لازم را برای امنیت کشور فراهم کند.

 


نیازمند اصلاح ساختارهای اداری هستیم
استاندار آذربایجان شرقی هم اصلاح ساختارهای اداری، دانش‌بنیان شدن صنعت و توجه ویژه به موضوع بازاریابی را از عوامل موثر در توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: برای توسعه صادرات نیازمند اصلاح ساختارهای اداری هستیم.
خدابخش از افزایش ۱۰ درصدی صادرات استان در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: برای توسعه صادرات، به واحدهای بزرگ تولیدی و تولید انبوه نیاز داریم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم.
مدیران ما ریسک‌پذیر نیستند
صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه مشکل عمده‌ای که در صنعت و معدن وجود دارد این است که مدیران ما شجاع، نترس و ریسک‌پذیر نیستند، گفت: اگر کسی در این برهه مسئولیت می‌پذیرد باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. وی با بیان اینکه از مجموع واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی، ۴۰ هزار واحد فعال و
نیمه فعال هستند، اظهار کرد: براساس بررسی‌هایی انجام شده در زمینه آخرین وضعیت صنایع کشور، ۹۲ درصد صنایع کشور «صنایع کوچک و متوسط» هستند. وی با تاکید بر اینکه باید راهی برای توسعه صادرات کشور پیدا کنیم، گفت: اگر راهی هم نبود باید راه بسازیم؛ زیرا ناامید شدن، مشکلات را برطرف نمی‌کند.

 


صادرات رکن اساسی اقتصاد کشور
دبیر کل اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر دولت به‌دنبال توسعه صادرات غیرنفتی است، باید زمینه تضمین صادرات را نیز فراهم کند.
علیرضا اشرف، در پاسخ به انتقادهایی از عملکرد اتاق بازرگانی ایران گفت: انتقادها را پذیرا هستیم، اما برخی انتقادها منصفانه نیستند. وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایران در شوراهای تصمیم‌گیری، از بخش خصوصی دفاع می‌کند اما برخی مواقع یا حق رای ندارد و یا یک رای در برابر ۲۰ رای دارد که همین یک رای هم در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار است.
اشرف با اشاره به اینکه صادرات رکن اساسی اقتصاد کشور است، افزود: متاسفانه در ایران به این موضوع توجهی نشده است؛ به‌طوری‌که در مسیر صادرات موانع زیادی وجود دارد. دبیر کل اتاق بازرگانی ایران به لزوم حمایت از صنایع کوچک و نقش آنها در رفع مشکل بیکاری اشاره کرد و افزود: ایجاد سازمان ISPX که به‌معنای تجمیع صنایع کوچک و حمایت از توسعه بازار آنهاست، در حال اجرایی شدن است. شرکت‌کنندگان در این همایش در بیانیه پایانی تاکید کردند: حذف قوانین و مقررات مانع تولید و اقتصاد و موضوع تدوین قوانین بر محور افزایش تولید و صادرات باید در اولویت امور قرار گیرد. نوسازی صنایع فرسوده، ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید و صادرات، اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده، تصویب برنامه آمایش سرزمینی، تقویت جایگاه رایزنان بازرگانی و اقتصادی برای توسعه مراودات بین‌المللی، مدیریت سیاست‌های پولی و بانکی، اهتمام به مصرف کالاهای تولید داخل، آماده‌سازی بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به سازمان تجارت جهانی و اصلاح ساختار نظام بانکی کشور از دیگر درخواست‌های شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی این همایش بود.
در پایان این همایش از ۴۵ صادرکننده نمونه و برتر ملی و همچنین برگزیده استانی آذربایجان شرقی تجلیل شد. از نکات قابل توجه این برنامه قدردانی از محمدرضا نعمت‌زاده به‌دلیل سال‌ها تلاش در توسعه صنعتی کشور و همچنین تقدیم لوح تقدیر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت منقش به‌دست خط خود به رحیم صادقیان، رئیس پیشین اتاق بازرگانی تبریز بود.

نظر شما