به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مشهد به عنوان قطب گردشگری مذهبی در خاورمیانه و پایتخت معنوی ایران و حضور سالانه 25 میلیون گردشگر ایرانی و خارجی، دارای بیشترین حجم مسافر در کشور است که حضور این گردشگران مذهبی سبب رونق بخشیدن به اقتصاد مردم ساکن مشهد میشود.
از مهمترین مؤلفههایی که سبب ماندگاری بیشتر گردشگران در شهر و مدیریت درست اقتصادی این حضور گسترده میشود، مدیریت درست بر گسترش بازارها و مجتمعهای تجاری در مشهد است تا زائر بدون هیچ دغدغه و با دسترسی آسان به این مجتمعهای تجاری دسترسی پیدا کند.
در این زمینه گفتوگویی تفصیلی با جعفر حصارینژاد مدیرعامل منطقه گردشگری سپاد خراسان انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
فارس: در وضعیت کنونی که مردم در استان خراسان رضوی نسبت به مجموعههای سرمایهگذاری اعتماد خود را از دست دادهاند، چگونه میتوان دوباره فضای اعتماد را ایجاد کرد تا مردم به سرمایهگذاری در بخشهایی غیر از بانکها رغبت داشته باشند؟
حصارینژاد: مسؤولان دولتی هر چیزی را که وعده میدهند تصوری درستی از آن ندارند، در یکی دو سال گذشته بازگشت سرمایه به مشهد اتفاق افتاد که بخش اعظم این بازگشت در پارک جنگلی طرق و در تقاطع خیام - سجاد بوده است که نشاندهنده ورود سرمایه به مشهد بوده است، منطقه گردشگری سپاد ورود سرمایهگذار به مکان و مناطق دیگر مشهد را رقیب نمیداند، اگر بخواهیم مشهد را سرمایهپذیر کنیم باید استراتژی و راهبردها را تعیین کرده و بدانیم که از مشهد چه میخواهیم.
آمایش سرزمینی در کشور نداریم و سرمایهگذار با سلیقه شخصی و مطالعات خود دست به سرمایهگذاری در شهرهای کشور میزند و باید آمایش سرزمینی به صورت دقیق در شهرهای کشور به وجود آید.
مشهد شهر زیارتی، توریستی و مذهبی است و زائر و مسافر تنها برای زیارت به مشهد میآید و در واقع مسافر و زائر برای گردشگری در مشهد زمینگیر نمیشود که بتواند در اقتصاد مشهد تأثیر داشته باشد، چراکه مشهد را یک بعدی پرورش دادهایم.
امام رضا(ع) دلدادگان زیادی دارد و شهر مشهد نتوانسته از این مزیت به صورت تمام و کامل استفاده کند، سالانه 20 تا 30 میلیون زائر وارد شهر مشهد میشوند و با این حجم عظیم زائر و مسافر درآمدزایی مشهد قابل مقایسه با شهرهای دیگری همچون اصفهان و شیراز نیست که این مسئله سبب نگرانی میشود.
فارس: آیا راههای برون رفت از مشکلات کنونی وابسته به اقدامات و حمایتهای دولتی است یا اتفاق دیگری باید رخ دهد؟
حصارینژاد: ما روکشی از فعالیتهای سیاسی را بر روی سایر فعالیتهایمان میکشیم و در واقع بهرهبرداری از فعالیتها سیاسی از سایر فعالیتها میکنیم، در حالی که سیاست یک بهرهبرداری از فعالیتهای زیربنایی است.
قدرت سیاسی که پشتوانه نداشته باشد، قدرت نیست، بلکه طبل تو خالی است و ما در مقیاس جغرافیایی که صحبت میکنیم کارهایمان طبل تو خالی است، اما این طبل تو خالی سبب فرار سرمایه میشود و سبب فرار سایر فعالیتها شده و این دو مشکل باید حل شود.
25 میلیون زائر امام رضا (ع) را رها کردهایم و 3 میلیون مجاور امام رضا (ع) را سرویس میدهیم، مترو شما به هیچ عنوان به هیچ نقطه اقتصادی و گردشگری وصل نیست، حتی مترو مشهد به حرم امام رضا (ع) هم به زور متصل است، خوب این نشان میدهد که برای گردشگر و نیازمندیهای آن فکری نشده است.
من نمیگویم که این مترو چرا از سپاد نمیگذرد، اما اینکه از کجا رد شده است، مهم است، طرحهایی که داده میشود باید برای رفع نیازی که اولویت دارد طرح و اجرا شود و برای شهروندان مشهدی اتوبوس وجود دارد و اکثر آنها وسیله شخصی دارند، اما زائر وسیلهای ندارد و وقتی به مشهد میآید باید سرویس داده شود و اگر برای 25 میلیون زائر اعتبار قائل هستند باید خط جدید مترو منطقههای گردشگری و تجاری مشهد را به هم متصل کند.
فارس: در چند سال اخیر مجموعههای خدماتی و تجاری در مشهد چه وضعیتی داشتهاند و استقبال زائران از آنها چگونه بوده است؟
حصارینژاد: در حال حاضر در جامعه و اقتصاد رکود وجود دارد و این رکود تأثیر میگذارد بر سبد هزینههای هر فرد و خانواده، رکود باعث عدم درآمد مناسب شده و این عدم درآمد مناسب سبب ریزش از سبد خرید افراد جامعه میشود، با توجه به این مسئله، مسکن خوراک و پوشاک را نمیتوان از سبد هزینههای هر فرد و خانواده حذف کرد ممکن است که کم شود، اما حذف نمیشود، با این روالی که از دو سال گذشته به وجود آمده است کمکم فعالیتهای اقتصادی رونق خود را از دست میدهند، چون از سبد خانوار خارج میشوند، اما همه افراد جامعه از این سبد خارج نمیشوند و یک قسمتی باقی میمانند.
زائری که وارد شهر مشهد میشود با توجه به پولی که دارد برنامهریزی میکند که به مشهد بیاید و پس از زیارت به شهر خود بازگردد و این سبب یک روزه شدن اقامت در مشهد میشود و اگر این اقامت بیشتر از یک روز شود کاهش هزینههای اقامت را در مشهد به همراه دارد یا اینکه رفت و آمد خود را اقتصادی میکند که بتواند اقامت خود را به دو روز برساند، وقتی رفت و آمد و ترابری خود را کم میکند و هزینههای خواب و اقامت خود را کم میکند به معنی این است که قدرت اقتصادی دیگر ندارد و باعث کاهش ماندگاری مراجعه کننده، خریدار و داوطلب در شهر مشهد میشود.
اگر توجه کنیم به همه مجتمعهایی که طراحی و ساخته شده است درصدی از آنها خالی است و شخص به هر حال یا واحد خود را خریداری، سرقفلی و یا اجاره کرده است.
واحد تجاری حق شارژ دارد میدهد منتهی میگوید حق شارژ را از جیب خودم میدهم ولی کرکره واحد خود را باز نمیکنم، چون که باز کردن واحد هزینههای دیگری را به همراه دارد و به علت اینکه بهره اقتصادی ندارد درب واحد خود را باز نمیکند.
اگر گردش اقتصادی فراهم شود حتماً واحد خود را برای کسب درآمد و سود باز میکند، به طور مثال مشاوری که در طرح سپاد گذاشتهایم میگوید طرح سپاد 50 درصد ظرفیت شهر مشهد است و سپاد مجموعه بزرگی بوده و در طول 30 سالی که مقیم هستیم و داریم کار میکنیم 20 درصد استفاده شده است و 30 درصد بقیه مغفول است، یعنی جا برای گسترش و کار دارد، طرحهای توسعهای دیگر جواب نمیدهد که دست به ایجاد واحدهای تجاری و اداری بزنیم، به همین دلیل است که در توجیه اقتصادی طرحها به سمت اقتصاد مقاومتی و استفاده از سایر ظرفیتها به جزء فعالیتهای گردشگری و تجاری حرکت میکنیم و میگوییم که در حال تغییر ریل هستیم که متناسب باشد، چراکه میخواهیم بمانیم و استفاده کنیم و سایر دوستان با 50 درصد دارند کار میکنند و این درست نیست.
فارس: چگونه میتوان از پتانسیل زیارتی مشهد در جهت توسعه اقتصادی خراسان رضوی استفاده بیشتری کرد؟
حصارینژاد: شهر مشهد با وجود داشتن منابع عظیم زیارتی، گردشگری و جاذبههای فرهنگی و طبیعی، چنانکه شایسته است نتوانسته در زمینه بهرهگیری از درآمدها و ورودیهای گردشگری به جایگاه قابل توجهی در عرصه خود دست یابد، این در حالی است که برخی از شهرها با وجود فقر نسبی در میراث فرهنگی و طبیعی، از این فعالیت اقتصادی برای فقرزدایی و اشتغالزایی که از مهمترین اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه است، استفاده میکنند و باید با برنامهریزی و هدفگذاری از پتانسیل زیارتی مشهد در جهت توسعه اقتصادی خراسان رضوی استفاده لازم برده شود.
=======================
گفتوگو از سیده فاطمه مشهدی
=======================
انتهای پیام/ذ
∎