شناسهٔ خبر: 23021866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چاه «147 رگ‌سفيد» در آتش مي‌سوزد و شركت ملي نفت همچنان در موضع لجاجت است

200ميليارد تومان در آتش سوخت

روزنامه جوان

چاه 147 رگ‌سفيد روزانه يك ميليون دلار از منابع بيت المال را مي‌سوزاند...

صاحب‌خبر -
چاه 147 رگ‌سفيد روزانه يك ميليون دلار از منابع بيت المال را مي‌سوزاند؛ چاهي كه در تاريخ هفتم آبان 96 دچار فوران شد و تا امروز ادامه دارد. 48 روز از اين اتفاق مي‌گذرد و روزانه يك ميليون دلار در آتش مي‌سوزد و رايزني شركت ملي نفت با شركت‌هاي خارجي براي حضور در اين عمليات راه به جايي نبرده است. با نرخ دلار امروز بازار بيش از 200 ميليارد تومان تاکنون دود شده است. 

به گزارش «جوان» تا كنون بيش از 50 حلقه چاه نفتي و گازي در ايران فوران كرده است كه همه چاه‌هاي پس از انقلاب توسط متخصصان داخلي مهار شده است. تيم تخصصي مهار در ايران مشخص است ولي از آنجا كه وزارت نفت و برخي مديران شركت ملي نفت به دليل مسائل سياسي و خصومت‌هاي شخصي حاضر نيستند از آنها براي مهار اين چاه دعوت به همكاري كنند بايد شاهد دود شدن يك ميليون دلار منابع ملي در اين چاه باشيم، اين در حالي است كه مدير تيم تخصصي فوران چاه‌هاي نفت و گاز در روزهاي نخست اين مهار طي نامه‌اي رسمي به مسئولان شركت ملي نفت از آمادگي خود و تيمي كه دهها چاه را مهار كرده‌اند گفت ولي به دليل مسائل پيش پا افتاده و لجبازي يكي از مديران شركت ملي نفت اين ابراز آمادگي مورد اجابت قرار نگرفت و گفتند ما خودمان مي‌توانيم. 

اين تيم كه طي ماه‌هاي اخير بازنشست شده بودند اكنون با وجود تبحر در مهار فوران چاه‌هاي نفتي و گازي به كنار نشسته‌اند و افرادي مسئوليت اين عمليات را بر عهده گرفته‌اند كه تا كنون در هيچ عمليات مهار فوراني حضور نداشته‌اند و خود را از تهران به اهواز رسانده‌اند تا مديريت كار را بر عهده بگيرند. خروجي اين لجبازي و عدم‌واگذاري كار پيچيده به متخصصان اين كار، خروجي‌ای جز دود شدن منابع ملي نداشته و ندارد و اينگونه مي‌شود كه سوءمديريت بلاي جان كشور مي‌شود. مدير سابق HSE شركت ملي حفاري در رابطه با مسائل موجود در عمليات چاه 147 رگ‌سفيد به فارس گفت: وزير محترم نفت بر اساس تحليل كارشناسان و متخصصان مربوطه اظهارنظر مي‌كند، وقتي كساني در منطقه عمليات هستند كه به جز آتش منقل خانه خود، آتش ديگري نديده‌اند و در مورد اطفاي حريق چاه‌هاي نفت و گاز اظهار نظر و فكر مي‌كنند ماهيت كار را مي‌دانند و مشكلات را به آساني برطرف مي‌سازند، اما في نفسه فرايند كار را نمي‌شناسند و سنگيني كار را دو برابر مي‌كنند و اطلاعات غلط به مقامات عالي وزارت نفت مي‌رسانند، نتيجه‌اش همين مي‌شود كه شما مي‌بينيد. 

علي‌اكبر پونده‌نژادان درباره دلايل طولاني شدن عمليات مهار فوران اظهار داشت: علت طولاني شدن مهار اين آتش را مي‌توان خطاي انساني در عمليات، خطاي انساني در محاسبات و خطاي انساني در مهار اطفای حريق عنوان كرد كه اين ادامه خطا هنوز هم تجربه نشده، پايان‌پذير نيست و تاكنون دهها پرواز هليكوپتر و هواپيما از اهواز و تهران به محل حادثه داشته‌ايم. اگر اين حادثه يك پروژه تعريف شده است، اين همه تردد و هزينه مضاعف براي چيست؟ اين معني را مي‌رساند كه به انتصاب افراد اطمينان ندارند. 

وي ادامه داد: تيم حفاري ايران توانسته است آتش سر به فلك كشيده بالاي 100 متر را در شرايط وجود گازهاي سمي مهار كند و كنترل فوران چاه‌هاي نفت و گاز كه قبلاً در اختيار شركت‌هاي امريكايي بود، از سال 1370 توسط متخصصان شركت ملي حفاري ايران و مناطق نفت خيز جنوب به دست گرفته شد. 

وي افزود: متأسفانه عدم كارايي به موقع و پاكسازي در آغاز عمليات به طولاني شدن این عمليات منجر شده است. واضح و روشن است افرادي در صحنه حضور دارند كه اطلاعاتي در مورد زيربناي چنين اتفاقاتي ندارند، اما در تصميم‌گيري تأثيرگذار هستند كه نتيجه چنين مديريتي دهها عمليات ناموفق است. چيدمان مهار اين چاه به صورت خطي است و تا زماني كه چيدمان ساختار عمليات مهار، تغیير نكند و حجمي نشود، اين مهار، هزينه‌هاي مضاعف به دنبال خواهد داشت و طولاني خواهد شد. وي درباره روش به كار گرفته شده در مهار چاه گفت: نگاهي به شبكه‌هاي اجتماعي بيندازيد و نظر كارشناسي افراد مؤثر در مهار چاه‌هاي نفت در سه دهه اخير را بخوانيد، متوجه خواهيد شد اين گروه از تجربيات قبلي كپي‌برداري كرده‌اند، در صورتي كه هر چاه براي خودش پروتكل خاصي دارد و اينها مي‌خواستند با به كارگيري دستاوردهاي قبلي قهرمان شوند. افرادي كه فاقد يك روز تجربه و علم مهار اطفاي حريق هستند، چه برسد به مهندسي كنترل فراوان چاه كه علمي بسيار پيچيده است و نياز به تجربيات ارزنده دارد، محل را ترك كرده و تمامی عمليات را به پيشكسوتان و كاركنان زحمتكش جنوب بالاخص نيروهاي قراردادي واگذار کنند و بعد بيايند عكس بگيرند و نام خود را در اين شناسنامه ثبت كنند. 

پونده‌نژادان تصريح كرد: كشوري كه در تحريم اقتصادي است، روزانه يك ميليون دلار نفت و گاز در 147 رگ سفيد از كف مي‌دهد و به همراه هزينه‌هاي پنهان ديگر. چرا به دهها متخصص مهار چاه كه به صورت شكلي بازنشسته شده‌اند، ولي توانايي و قدرت عمليات پيچيده را دارند، اجازه ورود داده نمي‌شود. در حال حاضر حضور دهها دستگاه حفاري و تيم‌هاي مختلف به دليل عدم‌توجه و خودخواهي بيش از يك ماه است كه در منطقه متوقف شده است كه ميلياردها دلار به صنعت نفت ايران ضرر وارد كرده است. هر چند تعداد اندكي از متخصصان عمليات صنعت حفاري و مناطق نفتخيز در خط مقدم وجود دارند، ولي اين پازل مهار ناقص است.

نظر شما