شناسهٔ خبر: 23021419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زلزله بافت فرسوده اصفهان را تهدید می‌کند + فیلم

10 درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در سمینار آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان اصفهان بافت فرسوده را دیگر علت عمده تخریب شهرها در بلایای طبیعی دانست و گفت: حاشیه شهرها و بناهای تاریخی بخش عمده‌ای از بافت فرسوده را تشکیل می‌دهند،
حجت الله غلامی با بیان اینکه در 140هکتار بافت فرسوده کشور 19میلیون نفر زندگی می کنند گفت: 14هزار هکتار از بافت شهری استان اصفهان را بافت فرسوده دربرگرفته است.
وی گفت: 53شهر استان دارای بافت فرسوده هستند.
غلامی گفت: استان اصفهان کمترین موقعیت در زلزله را داشته اما با این حال آمارها نشان می‌دهد هر سه ماه یک‌بار بین 110تا150 پس لرزه در استان به وقوع می‌پیوندد.
وی افزود: بافت‌های فرسوده با زلزله‌ای کمتر از 5ریشتر دچار تخریب عمده می‌شوند، در قوانین و مقررات مبحث 21به ساختمان‌هایی که در معرض خطر هستند برحسب امتیاز پرداخته شده است، در گروه ویژه ساختمان‌های نظامی و پالایشگاه‌ها و غیره و در گروه کم اهمیت ساختمان‌های 1و2 طبقه که بیشتر آن‌ها در مناطق بافت فرسوده قرار دارند، مستثنی هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه گسل‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل بلایای طبیعی به ویژه زلزله است گفت: در جهان 43نوع بلایای طبیعی و انسانی شناخته شده که 35نوع از آن‌ها ایران را تهدید می‌کند.
وی افزود: گسل بزرگ آرکی مالیا که از غرب کشور شروع، به شمال کشور رفته و از سمت شرق کشور خارج‌ می‌شود نقش مهمی در تخریب‌های ایران در بلایای طبیعی دارد و انشعابات آن در قسمت‌های مرکزی نیز مشکل‌ساز است.
غلامی گفت: حرکت صفحه‌های تکتاتیکی یکی دیگر از عوامل تخریب است، به ویژه صفحه عربستان که فشار زیادی را به صفحه ایران وارد می‌کند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1686107" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1943594/1686107?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما