شناسهٔ خبر: 23016920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وحدت بین حوزه و دانشگاه زمینه ساز توسعه اسلامی است

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گفت: در حالی که کشور ما مورد هجمه‌ عظیم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد، وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌تواند زمینه پیشرفت علمی و اسلامی، تعالی و استقلال کشور را فرهم کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، روز پنجشنبه 23 آذرماه در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه در مسجد دانشگاه تبریز،  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گفت: در حالی که کشور ما مورد هجمه‌ عظیم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد، وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌تواند زمینه پیشرفت علمی و اسلامی، تعالی و استقلال کشور را فرهم کند.
وحدت بین حوزه و دانشگاه زمینه ساز توسعه اسلامی است
وی، وحدت بین حوزه و دانشگاه را راهبردی اساسی برای پیشرفت و اسلامی شدن کشور دانست و افزود: این نوع از وحدت برای رسیدن به پیشرفت از جایگاه خاصی برخوردار است. امروز باید اندیشه‌های اسلامی در محیط‌های دانشگاهی حاکم شود که یکی از اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اسلامی کردن دانشگاه‌ بود؛ از این رو اساتید حوزه، دانشگاه و دانشجویان همگی باید برای تحقق این مسئله تلاش کنند.
حجت‌الاسلام آل هاشم، در ادامه با تاکید بر لزوم تقدیر از نخبگان، تشویق جوانان و دانشجویان ادامه داد: باید زمینه‌ شکوفایی استعداد جوانان را فراهم کنیم. پرفسور «شهرام رضاپور» جزو ۱۰۰ دانشمند اول جهان اسلام در علم ریاضیات است و تمامی دانشگاهیان ما می‌توانند به این مقام دست پیدا کنند.
نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله مفتح در ۲۷ آذر ماه گفت: آیت الله مفتح یکی از شاگردان امام (ره) و عالمی متعهد بود که برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران تلاش کرد، گفت: آیت‌الله مفتح دانشگاهی بود و دشمنان نیز اینان را مورد هدف قرار داده بودند؛ چرا که از تفکر آنان هراس داشتند؛ از این رو سالروز شهادت این شهید بزرگوار به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است که همه ساله برای گرامیداشت این روز و تحکیم وحدت، مراسماتی با حضور دانشگاهیان و حوزویان برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه عنوان کرد: قوت بخشیدن اشتراکات و کم کردن افتراقات در بین حوزویان و دانشگاهیان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اندیشه‌های انقلابی بنیانگذار کبیر انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ پرداختن به وحدت حوزه و دانشگاه را فرهم کرد و خوشبختانه برگزاری چنین مراسماتی و حضور حوزویان و دانشگاهیان در این جمع نیز نشانگر تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
حجت‌الاسلام آل هاشم با بیان این که دانشگاه‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بر خلاف اندیشه‌های اسلامی عمل می‌کردند، گفت: استعمارگران در طول قرن‌های گذشته، برای از بین بردن اندیشه‌ی دینی سعی داشتند جوانان را از تعالیم دینی و اعتقادات اسلامی دور کنند. در گذشته اولین تحصیل کردگان در غرب کسانی بودند که به خاطر ضعف نفس و فقدان شناخت کافی نسبت به دین از مسیر دین منحرف شدند.
امام جمعه تبریز، ادامه داد: در همان دوران، حوزه‌های علمیه به دلیل دروی از دانشگاه‌ها از پیشرفت‌ علمی کشور بی‌خبر بودند که خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وحدت حوزه و دانشگاه با هدف تقویت روشنفکری دینی از طریق افزایش هم اندیشی و تعامل فکری بین این دو نهاد، مطرح شد. 
وی با اشاره به شناخت خوب امام خمینی (ره) از دین اسلام خاطرنشان کرد: افکار بنیانگذار کبیر انقلاب و شناخت خوب از شرایط کشور زمینه‌ی آشنایی تحصیل‌کردگان ایرانی در غرب با اسلام، روحانیون و حوزه‌ها را فراهم کرد.

نظر شما