شناسهٔ خبر: 23014711 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

بر اساس جدیدترین یافته های مؤسسه ملی آمریکا:

چگونه برای کودکان کتاب بخوانیم؟

کتابخوانی نقشی اساسی در شکل‌دهی حافظه و مهارت‌های شناختی‌ کودکان دارد. اما سؤال اینجاست که چطور برای کودک کتاب بخوانیم و چه کتاب‌هایی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. با خواندن ادامه مطلب می توانید جواب سؤالات خود را بیابید.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کوآرتز، والدین تازه‌وارد اصولاً در ملاقات با متخصص اطفال چندین کتاب برای خواندن برای نوزادان دریافت می‌کنند و مدام می‌شنوند که خواندن کتاب برای کودکان تأثیر مهمی بر شکل‌گیری ذهن‌شان دارد.
 
کودکی خوشبخت است که والدینش بدانند کتابخوانی عادت مهمی است و برای آموزش این موضوع به کودک خود تلاش می‌کنند.
 
انتخاب کتاب برای نوزادان کار سخت‌تری است. سؤال‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. از چه سنی باید برای نوزاد کتاب خواند؟ آیا باید کتاب‌های خاصی برای نوزادان خواند؟ آیا کتابی که برای کودکان می‌خوانید با کتابی که برای نوزادان می‌خوانیم باید تفاوت داشته باشد؟
 
تحقیقات مؤسسه ملی آمریکا به شما نشان می‌دهد کتابخوانی تا چه اندازه بر مغز نوزاد و همچنین شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی‌اش تأثیرگزار است.
 
- کودکان را در خواندن کتاب همراهی کنید:
بررسی‌ها نشان می‌دهد مزایای کتابخوانی دسته‌جمعی بر توسعه توانایی های یادگیری شناختی و زبانی بسیار زیاد است و موجب می‌شود کودکان با مفاهیم انتزاعی آشنا شوند و کلمات متفاوتی بیاموزند.
 
خواندن کتاب برای نوزاد نیز موجب افزایش علاقه بین نوزاد و والدین می‌شود و رابطه دو نفره آن‌ها را گسترش می‌دهد. در طول روز نیز زمانی لذت‌بخش را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد کتابخوانی گروهی هم کیفیت و هم کمیت میزان مهارت‌های خوانشی، کلمات و توانایی نوشتن اسم‌ها را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر هر چه بیشتر برای نوزادان و کودکان خود کتاب بخوانید و برایتان کتاب بخواند در چهار سالگی تأثیر شگرف آن را مشاهده خواهید کرد.
 
- تصاویر کتاب‌ها را به نوزادان خود نشان دهید:
در بررسی مؤسسه آمریکایی نوزادان به تصاویر و عکس‌های کتاب واکنش نشان دادند و اگر عکس‌ها به طور منظم به همراه اسم‌شان آمده باشد توانایی یادگیری کودکان را افزایش می‌دهند.
بهتر است برای نوزادان کتاب‌هایی را انتخاب کنید که پر از اسامی مختلف باشد تا کیفیت کتابخوانی شما با کودک افزایش یابد و به یادگیری و افزایش ظرفیت مغز منجر شود.
کودکان پس از مدتی از این نوع یادگیری بهره می‌گیرند و موضوعات را به اتفاقات دیگر زندگی خود نیز تعمیم می‎‌دهند و مغزشان پاسخ‌های واکنشی مناسب‌تری از خود بروز می‌دهد.
 
مؤسسه ملی آمریکا برای انجام آزمایشات خود از نوزادان شش‌ماهه بهره گرفته و علاقه آنان به شخصیت‌ها و تصاویر جدید را مورد آزمایش و مشاهده قرار داد، و از نوارهای مغزی مختلف برای اندازه‌گیری میزان عکس‌العمل نوزاد بهره گرفت. نتایج نشان می‌دهد نوزادان شش‌ماهه هنگام نگاه کردن به تصاویر موجود در کامپیوتر و کتاب قادر هستند تصاویر مختلف را از هم تمییز دهند.
 
همچنین متخصصان با استفاده از تکنولوژی دنبال کردن چشم، نگاه کودکان را بررسی کرده و متوجه شدند که کودکان به چه عضوی از بدن شخصیت‌های داستان علاقه نشان می‌دهند و چه مدت به آن خیره می‌شوند.

سپس والدین به سه دسته مختلف تقسیم شدند؛ یک گروه برای این نوزدان کتابی خواندند که دارای شش شخصیت متفاوت بود؛ شخصیت‌هایی که نوزادان پیش از این ندیده بودند. گروهی دیگر کتابی را خواندند که شخصیت‌هایش اسامی مشخصی نداشت و سومین گروه نیز هیچ کتابی برای نوزادان خود نخواندند.
 
پس از سه ماه نوزادان و والدین‌شان بار دیگر به آزمایشگاه فرخوانده شدند تا توجه نوزادانشان به کتب داستانی بررسی شود. نتایج نشان داد فقط توجه کودکان گروه اول که شخصیت‌های متمایزی را یاد گرفته بودند افزایش یافته است.
 
نتیجه کلی این بررسی نشان داد نوزادان در سنین کم قادر هستند از برچسب‌ها و عناوین بهره بگیرند و دنیای اطراف خود را بشناسند و همچینین کتابخوانی والدین برای فرزند تأثیر به سزایی در افزایش رشد مغز نوزاد در سال اول زندگی دارد.
 
این موسسه از والدین خواست توجه کنند کتاب‌هایی که برای نوزادان شش یا نه ماهه می‌خوانند باید با کتاب‌هایی که برای کودک در دو سالگی می‌خوانند تفاوت داشته باشد. زیرا کودک در دو سالگی به تدریج آماده می‌شود تا کتابخوانی را به تنهایی تجربه کند. برای به دست آوردن نتیجه مناسب در دوره نوزادی فرزندتان بهتر است به نوع کتاب‌هایی که برایش می‌خوانید توجه بیشتری کنید.
 
بهتر است برای نوزادان کتاب‌هایی را انتخاب کنید که پر از اسامی مختلف باشد تا کیفیت کتابخوانی شما با کودک افزایش یابد و به یادگیری و افزایش ظرفیت مغز منجر شود. همه نوزادان خاص هستند بنابراین والدین باید آثاری را انتخاب کنند که توجه فرزندشان را جلب کند. در میانه کتابخوانی از فرزند خود اسم شخصیت‌ها را بپرسید و سپس به خواندن ادامه دهید.
 
 انسان در سنین کودکی توانایی یادگیری بالایی دارد و با آموزش به مغز انسان می‌توان آینده کودک را تضمین کرد پس بهتر است کتاب خواندن برای کودکان را جدی بگیرید.

نظر شما