شناسهٔ خبر: 23011276 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

تشکیل کارگروه‌های علمی، راهگشای بسیاری از مشکلات حوزه است

حوزه/ تشکیل و استمرار کارگروه‌های علمی می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات تحصیلی طلاب و مدارس علمیه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام رضایی، نماینده کارگروه نقش اساتید پایه یک تا سه در قرین‌سازی آموزش با پژوهش در پیش‌اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم، چهارشنبه شب در این اجلاس در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گزارشی از جلسات این کارگروه ارائه کرد.

وی بیان کرد: در آن جلسه مطرح شد که استاد نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت علمی و اخلاقی طلبه دارد و از این رو، پرداختن به وظایف مربی در آموزش و تربیت طلاب اهمیت به‌‌سزایی پیدا می‌کند.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم با اشاره به وظایف مربی در نظام آموزشی گفت: در این جلسه مطرح شد که استاد در قبال طلبه وظایف مهمی نظیر تعلیم، تزکیه و پدربودن دارد.

وی با اشاره به راه‌های قرین‌سازی آموزش با پژوهش افزود: استاد باید روش‌دان باشد، یعنی مجتهد و متخصص باشد نه فقط عالم به علم؛ باید موضوع، مسائل، منابع، عالمان، تاریخچه و روش علم را بشناسد.

حجت الاسلام رضایی گفت: تدریس باید به صورت مهندسی معکوس باشد. یعنی ابتدا، سؤالات علم را مطرح کند و سپس طلبه را دنبال پاسخ آن بفرستد و سپس خودش، پاسخ صحیح را بدهد.

وی تصریح کرد: در این جلسه مطرح شد که مهم‌ترین راهکارهای پژوهشگری، تشویق طلبه به اشکال و انتقاد است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در آن جلسه، گلایه‌هایی در مورد مسئله توجه به نظرات استادان در مورد مشکلات مرتبط و شنیده شدن صدای استادان از سوی مسئولان مطرح شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل کارگروه‌های علمی با حضور استادان مطرح شد، گفت: استادان بر این باورند که تشکیل و استمرار کارگروه‌های علمی می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات تحصیلی طلاب و مدارس علمیه باشد.

انتهای پیام/313/30

نظر شما