شناسهٔ خبر: 22991472 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

استاد مدرسه حقانی:

استاد باید برای طلاب همچون پدری دلسوز باشد

حجت الاسلام رضایی با تأکید بر این که اساتید باید برای طلاب همچون پدر دلسوز و مهربان باشند، گفت: اساتید باید از معلم بودن به مربی بودن روی بیاورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مدیران سطح یک مدارس علمیه استان قم با موضوع نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب با تأکید بر پژوهش شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام علی اصغر رضایی استاد مدرسه علمیه حقانی قم و نماینده کارگروه نقش اساتید پایه های یک تا سه در قرین سازی آموزش با پژوهش با اشاره به نکاتی در مورد جایگاه و وظایف استاد اظهار داشت: استاد مهمترین نقش را در شکل گیری شخصیت علمی و اخلاق طلبه ایفا می کند.

وی افزود: وظایف مربی و استاد از سه جهت مورد بررسی قرار می گیرد؛ نخست تعلیم است که شامل اول آموزش محتوای علم، و آموزش روش تولید علم می شود، دوم تزکیه است چراکه انسان موجودی دارای استعدادهای فوق العاده و از طرفی علم بدون تزکیه نه تنها فایده ای ندارد بلکه زیان آور و حجاب اکبر است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که اساتید باید برای طلاب همچون پدر دلسوز و مهربان باشند، خاطرنشان کرد: اساتید باید از معلم بودن به مربی بودن روی بیاورند و طلاب را مانند فرزندان خود بدانند؛ البته آن مربی که می خواهد روش تولید علم را آموزش دهد باید هم متخصص باشد و هم به روش ارائه آن علم نیز آشنا باشد.

وی با بیان این که تدریس باید به صورت مهندسی معکوس باشد، گفت: تشویق به اشکال و انتقاد، طریقه استخراج از منابع، طریقه مطالعه و مسائل دیگر باید از جانب استاد به شاگرد منتقل شود.

حجت الاسلام رضایی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مسأله مهم دیگر توجه به نظرات اساتید در مورد مسائل و مشکلات مرتبط و شنیده شدن سخن اساتید از سوی مسؤولان حوزه بود و از همین رو تشکیل کارگروه های علمی پیشنهاد شد که می تواند راه گشای مسائل و مشکلات طلاب و مدارس علمیه باشد./1330/پ۲۰۲/ی

نظر شما