شناسهٔ خبر: 22989242 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله اعرافی:

استاد عنصری اساسی در تربیت طلبه است/ یکی از مؤلفه‌های مهم در نظام پژوهش‌محور استاد است

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: نظام آموزشی پژوهش‌محور دارای عناصر و مؤلفه‌هایی است که یکی از عناصر مهم در این نظام، خود استاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه قم که در مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، گفت: در این جلسه قبل از گفتن هر مطلبی، باید از استادان گرامی حوزه و مهندسان شخصیت طلاب، به ویژه در پایه‌های نخست طلبگی، قدردانی و تجلیل کنم.

وی با بیان اینکه استاد عنصر اساسی در تربیت طلبه است، عنوان کرد: مدیران و کارگزاران نظام حوزه، ریل‌گذار این مسیر هستند ولی آن‌ کسی که پرچم تربیت و ساختن شخصیت طلبه را بر دوش گرفته است، استادان حوزه هستند و خداوند، ‌شأن بزرگی را به آنان عنایت کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که تا حد توان به سخنان استادان گوش فرا دهیم و به نقدها توجه کنیم و تمام توان خود را برای اصلاح نظام حوزه به کار گیریم.

وی تصریح کرد: مدیریت حوزه با کمال تواضع و بدون ادعایی تلاش می‌کند بر خشت‌هایی که پیشینیان نهاده‌اند خشتی نهد و به هیچ وجه درصدد تخریب ساختمان‌های استوار نیست، ولی در عین حال برای تعالی حوزه، ده‌ها طرح را پیگیری می‌کند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: برای تعالی پیام وحی و ارزش‌های متعالی انقلاب و اسلام در جهان پرغوغای امروز، نیازمند هستیم دست‌به‌دست هم دهیم تا حوزه در جایگاهی رفیع‌تر از گذشته که رسالت ما نیز هست، قرار گیرد.

وی گفت: حوزه، هم امتیازات بزرگ و هم، رشد روزافزون را تجربه کرده است و قابل‌مقایسه با حوزه قبل از انقلاب نیست، اما نباید این پیشرفت‌ها، ما را از دیدن کاستی‌ها و ضعف‌های راهبردی و تاکتیکی در ساحت‌های مختلف باز دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ما با ضعف‌های بسیاری هم رو‌به‌رو هستیم و اگر خود را با عطش بی‌پایان دنیای امروز و رقابت‌ها و دشمنی‌ها بسنجیم، کاستی‌های ما بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: استاد در نظام تاریخی حوزه هم‌زمان چند نقش ترکیبی را ایفا می‌کرده و تغییرات برنامه‌ریزی نباید استاد را از ترکیب این نقش‌ها جدا کند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: در نظام سنتی ما، استاد نقش‌های آموزشگر، برانگیزنده روح تحقیق، هدایت و تربیت، مشاور ، راهنما و الگو در همه ابعاد را داشته است.

وی عنوان کرد: استادی که این نقش‌ها را به صورت جامع و ترکیبی داشته باشد، می‌تواند شخصیتی متوازن تربیت کند؛ در برنامه‌ریزی‌ها باید نگران این باشیم که استاد از این سنت ایفای چندنقش فاصله نگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: عشق، جوش و خروش تربیت به معنای کامل باید در استاد حوزه موج بزند و اگر اینها نباشد، هیچ کدام از نقش‌ها در استاد متبلور نمی‌شود.

وی بیان کرد: نظام آموزشی پژوهش محور دارای عناصر و مؤلفه‌هایی است که یکی از عناصر مهم در این نظام، خودِ استاد است.

آیت الله اعرافی گفت: استاد، وقتی می‌تواند آموزش را پژوهش‌محور کند که مجموعه‌ای از صفات را داشته باشد از جمله اینکه خود استاد محقق باشد؛ امکان ندارد استاد، محقق باشد و این روح تحقیق به شاگردانش منتقل نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: مطالعه جامع و وسیع، روحیه پرسشگری و ارائه نکات نو برای برانگیختن طلبه از ویژگی‌های استاد در نظام پژوهش‌محور است. متن دروس در نظام پژوهش‌محور باید وزانت و وقار لازم را داشته باشد؛ اگر متن را خیلی ساده بنویسیم، روح تحقیق را بر نمی انگیزد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در نظام پژوهش‌محور، پرسش و پاسخ باید در ارتباط استاد و شاگرد موج بزند و ارتباط علمی خاصی بین استاد و شاگرد ایجاد شود.

وی در ادامه به تعدادی از طرح‌های مطرح شده و در حال بررسی در حوزه اشاره کرد و گفت: نظام جامع استادی، بازنگری نظام امتحانات شفاهی، طرح هدایت تربیتی و تحصیلی، برنامه جدید، انتخاب متن، تحدید محدوده‌ها، آموزش‌های کاربردی مهارتی، نظام جامع اندیشه اسلامی، حق انتخاب استاد، استعدادهای برتر، جشنواره و مسابقات، نشریات مدرسه‌ای، آشنایی با تاریخ و هویت حوزه، آشنایی با انقلاب، حوزه بین‌الملل، زبان عربی، مشاوره، اخلاق و تربیت، مواجهه عالمانه با آسیب‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و هنر و رسانه، بخشی از موضوعاتی هستند که طرح‌هایی در مورد آنها در حال بررسی و پیگیری است.

انتهای پیام/313/30

نظر شما