شناسهٔ خبر: 23006354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اصلاح نژاد دام برای نخستین بار در استان مرکزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: اصلاح نژاد به شیوه انتقال جنین برای نخستین بار در جمعیت دام سنگین استان در شهرستان خنداب انجام شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: اصلاح نژاد به شیوه انتقال جنین برای نخستین بار در جمعیت دام سنگین استان در شهرستان خنداب انجام شد.
نادر نیا افزود: این انتقال جنین برای نخستین بار در گله های مردمی و توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در سطح کشور انجام شده است.
وی در ادامه گفت: برای انجام این طرح 30راس گاو هلشتاین که از آمادگی کامل برای باردار شدن برخوردار هستند، آماده شده و 20جنین گاو سرابی از نژادهای مقاوم و شیری بومی کشور توسط کارشناسان مرکز اصلاح نژاد دام، در بدن 20راس از این دام ها قرار گرفت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی زمان بهره برداری از این نژاد را حدود سه سال آینده عنوان کرد و افزود: گوساله های به دنیا آمده در این روش، 2 رگ گیری شده (تلفیق با یک نژاد برتر) و گوساله های نسل سوم برای افزایش درآمد اقتصادی در بین دامداران روستایی توزیع می شود.
وی گفت: این طرح با هدف افزایش اشتغال، ایجاد درآمد و توجیه اقتصادی دامداری در روستاها و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها انجام می شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90هزار بهره بردار شامل 20درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54هزار تن گوشت سفید، 53هزار تن تولید گوشت قرمز، 320هزار تن شیر، حدود 41هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

نظر شما