شناسهٔ خبر: 23003804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره انار بادرود مطرح شد؛

لزوم حفظ بافت میراثی و سنتی شهر بادرود/ مسئولان کشاورزان خسارت دیده از یخ زدگی را دریابند

معاون اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با بیان این که در شهر بادرود قدم های مثبتی در حوزه گردشگری برداشته شده است، گفت: برای شدت بخشیدن به روند رشد شهر و منطقه برپایه ظرفیت های گردشگری باید بافت میراثی و سنتی شهر را به همراه خانه های تاریخی حفظ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآوای نطنز ؛یازدهمین جشنواره انار بادرود امروز با حضور کشاورزان، مردم، مسئولان و جمعی از مدیران استانی در سالن فرهنگ و هنر شهر بادرود افتتاح شد.

ترکیب میراثی و خانه های تاریخی بادرود را برای رشد و توسعه حفظ کنید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این مراسم با بیان این که جشنواره انار بادرود یکی از مهم ترین رویدادها در سطح استان است، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم جذب گردشگر برپایی این گونه جشنواره ها است که در حوزه فرهنگ و اقتصاد می تواند کمک بزرگی به پیشرفت منطقه نماید.

محسن یار محمدیان افزود: اقتصاد و فرهنگ دو محور مهم در موضوع گردشگری است که توجه ویژه به هر کدام از این دو محور مهم می تواند تا حد بسیار قابل توجهی مسیر را برای رشد و توسعه و ایجاد درآمد پایدار برای شهر و منطقه فراهم کند.

وی با تاکید بر این که دشمنان زیادی تلاش می کنند تا جمهوری اسلامی را یک کشور خشن و ناهمگون با نظم جهانی به تصویر بکشند، تصریح کرد: بعد از موفقیت های چشم گیر در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ما وظیفه داشتیم تا مظلومیت خود را در جهان نشان دهیم و رشادت ها و ایثارگری های جوانان انقلابی را باید به همگان نشان می دادیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر نقش سازنده صنعت گردشگری در حوزه فرهنگ بر روی پیشرفت کشور، گفت: تلاش ها باید به سمتی برود که صدای بوق های تبلیغاتی در جهان علیه جمهوری اسلامی را دیگر کسی نشنود و جذب گردشگر خارجی و در ادامه تبلیغ وضعیت فرهنگی در کشور توسط آن ها می تواند این هدف مهم را محقق کند.

وی تاکید کرد: ۶۰ هزار گردشگر در سال ۹۲ از اصفهان بازدید کردند و با تلاش های انجام شده تعداد این گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۳۵۰ هزار نفر رسید و این مهم نتیجه تبلیغ فرهنگ غنی جمهوری اسلامی توسط این گردشگران در کشورهای خارجی بود.

یارمحمدیان به نقش اقتصاد به عنوان بعد دوم صنعت گردشگری در توسعه و پیشرفت نیز اشاره و بیان کرد: گردشگری به عنوان سومین منبع درآمد در کشورها محسوب می شود و حتی بعضی از کشورهایی که دارای ظرفیت گردشگری نیز نیستند، این صنعت را به عنوان اولین منبع درآمد خود قرار داده اند.

وی با تاکید بر این که به صنعت گردشگری در کشور کم توجهی شده است، افزود: این روزها اشتغال به عنوان یکی از معضلات اصلی جوانان در جامعه به حساب می آید که می تواند آسیب های فراوانی را نیز به همراه داشته باشد و این در حالی است که توجه ویژه به بحث گردشگری می تواند اشتغال آفرین باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: گردشگری یک صنعتی است که آسیب پذیری آن کم است و موانع جدی نیز ندارد و اگر می خواهیم منطقه و حتی استان با سرعت بیشتری پیشرفت کند باید به سمت توسعه مراکز گردشگری قدم برداریم.

وی با بیان این که در شهر بادرود نیز قدم های مثبتی در حوزه گردشگری برداشته شده است خطاب به مسئولان توصیه کرد تا برای شدت بخشیدن به روند رشد شهر و منطقه برپایه ظرفیت های گردشگری باید بافت میراثی و سنتی شهر را به همراه خانه های تاریخی حفظ کرد.

یار محمدیان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در کمتر از یک ماه مجوز اقامتگاه بوم گردی را صادر می کند و ما قول می دهیم در صورت فراهم شدن زیر ساخت، زمینه حضور گردشگران خارجی را به بادرود نیز فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: اقامت شبانه گردشگران توسعه را دوچندان می کند و برای همین توصیه می شود اقامتگاه بوم گردی را رشد دهید و شرایط را برای اسکان گردشگران فراهم کنید.

انار نادری بادرود را حفظ کنید

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: انار نادری بادرود در سطح کشور به عنوان یک رقم با کیفیت و یک برند محسوب می شود و مسئولان مربوطه به همراه کشاورزان تلاش کنند تا این رقم در منطقه حفظ شود.

محمد مهدی حداد افزود: سرمای نابهنگام در سال گذشته خسارات فراوانی را به آب میان بافتی درختان انار در سطح استان وارد ساخت و باعث شد تا تولید انار از لحاظ کمی و کیفی کاهش یابد.

وی با بیان این که خسارت ها تنها از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می شود، تصریح کرد: سال گذشته بعد از یخ زدگی و با اقداماتی که صورت گرفت مهلت بیمه درختان را تا پایان آذر تمدید کردیم تا مالکان باغ های انار بتوانند محصول خود را بیمه کرده و مقداری از خسارت وارد شده را دریافت کنند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از هشت هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ های انار در سطح استان، در سال های قبل بالغ بر ۱۴۰ هزار تن انار برداشت می شد ولی امسال به خاطر سرمازدگی آذر سال گذشته این برداشت به ۱۰۰ هزار تن کاهش یافت و البته کیفیت آن هم به مانند سال های قبل نبود.

وی ادامه داد: سرمازدگی سال گذشته میزان تولید انار در بادرود را نیز از ۲۵ هزار تن به کمتر از دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش داد.

حداد خاطر نشان کرد: وزرات جهاد کشاورزی برای تولید گیاهان دارویی نیز اهمیت ویژه ای قائل است و به فعالان عرصه پرورش گیاهان دارویی تسهیلات ارزان قینت پرداخت می کند.

کشاورزان خسارت دیده از یخ زدگی در سال گذشته را دریابید

سخنگوی شورای شهر بادرود بر ضرورت زنده بودن جشنواره انار بادرود تاکید و اظهار کرد: یخ زدگی در آذرماه سال ۹۵ کشاورزان در شهر بادرود و در سطح بخش را با خسارت سنگین مواجه کرد و مسئولان در شهرستان و استان باید با نگاه ویژه در بحث تخصیص هزینه ها به این منطقه، کشاورزان را دریابند.

حسین میرزائیان افزود: تلاش ها برای حفظ انار نادری بادرود به عنوان یک رقم مطرح در سطح کشور حفظ می شود و امیدواریم دست اندرکاران حوزه کشاورزی هم مسئولان منطقه و هم کشاورزان را در حفظ این رقم حمایت کنند.

وی به وضعیت آب در منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به اجرای طرح تغییر الگوی کشت در بحث کشاورزی، در آینده همایش تغییر الگوی کشت با حضور مسئولان استانی و در صورت امکان مسئولان کشوری در بادرود برگزار می شود.

سخنگوی شورای شهر بادرود به ورود قطار گردشگری به بادرود اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت بالای شهر بادرود در زمینه آثار تاریخی و مذهبی و وجود امامزادگان آقاعلی عباس و سید محمد علیهم السلام، باید زمینه حضور این گردشگران به این مکان های مذهبی و تاریخی نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما