شناسهٔ خبر: 23002141 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معاون اجتماعي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تهران :

30 هزار ميليارد تومان هزينه درمان بيماري‌هاي وابسته به دخانيات‌

صاحب‌خبر -

عضو هئيت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: نگاهي که ما در حوزه سلامت به بودجه داريم افزايش عوارض و ماليات بر کالاهاي آسيب‌رسان مانند دخانيات است و در همين راستا بودجه کشور به‌وسيله دولت در لايحه‌اي به مجلس و کميسيون‌هاي تلفيق‌ ارائه‌شده تا بر اين امر مهم تأکيد شود.

ايشان در ادامه گفت: ماليات‌ بر کالاهاي آسيب‌رسان بايد به‌صورت هوشمندانه‌ افزايش پيدا کند و بنابر دستور سازمان بهداشت جهاني ماليات‌ها بر کالاهاي آسيب‌رسان بايد بر اساس يک سياست‌ برد‌ برد باشد زيرا سبب کاهش مصرف اين نوع کالاها در کشور مي‌شود.

دکتر رستميان‌ در پاسخ به سوال خبرنگار آفرينش در رابطه با هزينه هاي مصرف سيگار بر دوش دولت بابيان اينکه در ايران هزينه مصرف سيگار ساليانه 10 هزار ميليارد تومان است، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما به دليل مصرف سيگار نزديک به 30 هزار ميليارد تومان هزينه درمان بيماري‌هاي وابسته به دخانيات‌ در حوزه سلامت مي‌شود که با تغيير سبک زندگي 75 درصد از سلامتي افراد تضمين خواهد شد.

وي‌ ادامه داد: طبق قانون بايد به 70 درصد قيمت خرده‌فروشي سيگار‌ ماليات تعلق بگيرد که متأسفانه در کشور ما اين ميزان‌ تنها‌ 10 درصد است و همين مسئله باعث‌ شده تا سيگار‌ تبديل‌ به محلي براي کسب درآمد شود به‌طوري‌که تا سال 2025، 2 کارخانه توليد‌ سيگار‌ افتتاح خواهد شد که اين مسئله نشان‌دهنده يک ضعف‌ بزرگ‌ است.

وجود 2.5 ميليون معتاد در ايران

دکتر رستميان‌ ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در حدود 2.5 ميليون معتاد در ايران وجود دارد اين در حالي است که بايد طبق برنامه ششم‌ ساليانه‌ 5 درصد ‌از اين آمار کاهش پيدا مي‌کرد.

وي در خصوص مصرف قليان‌ در ميان افراد به‌خصوص جوانان اظهار کرد: با راه‌اندازي کمپين‌هاي مختلف بايد مصرف کالاهاي‌ آسيب‌رسان در کشور کاهش پيدا کند البته بالا رفتن سواد مردم‌ کمک بزرگي در کاهش هزينه‌هاي حوزه سلامت و بيماري‌هاي مختلف دارد.دکتر رستميان همچنين بابيان اينکه‌ي 90 درصد بيماراني‌ که دچار سرطان‌ ريه هستند سابقه‌ استعمال دخانيات‌ داشته‌اند تصريح کرد: مصرف سيگار منجر به بروز سرطان‌ ريه در افراد مي‌شود درحالي‌که با کاهش مصرف دخانيات يک سوم سرطان‌ها قابل‌پيشگيري است.

به گزارش آفرينش از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران وي در پايان، خاطرنشان کرد: سيگار‌ در سلول‌هاي استخوان‌ساز نيز تأثير‌ منفي بسياري دارد. بيماري التهابي‌ و پوکي‌ استخوان در افراد سيگاري بسيار بيشتر بروز مي‌کند و متأسفانه پيش‌بيني مي‌شود با همين شرايط در آينده‌اي نزديک ايران، مصر و پاکستان بيشترين مصرف‌کننده دخانيات در دنيا خواهند شد.وي بابيان اينکه‌ کشور ما بايد به سمت آموزش و پيشگيري از مصرف کالاهاي آسيب‌رسان حرکت کند، افزود: قطعاً با افزايش ماليات بر کالاهاي آسيب‌رسان سبب افزايش هزينه و دسترسي و مصرف کمتر مي‌شود.

دکتر رستميان ادامه داد: متأسفانه شرايط موجود در کشور ما در مقايسه با ساير کشورها‌ در حوزه توسعه نظام سلامت متفاوت‌ است‌ به‌طوري‌که در ميان 181 کشور دنيا ايران کمترين ماليات را به کالاهاي آسيب‌رسان به‌خصوص سيگار اختصاص داده است.

معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه بابيان اينکه، ماليات کم براي کالاي هاي آسيب‌رسان شاخص‌ خوبي براي کشور ما محسوب نمي‌شود، افزود: نخبگان نظام‌هاي سلامت و مردم از دولت و مجلس اين مطالبه رادارند که ماليات بر کالاهاي آسيب‌رسان به‌خصوص سيگار افزايش يابد تا دسترسي‌ و مصرف به‌خصوص در جوانان کاهش پيدا کند.

دکتر رستميان‌ يادآور شد: طبق معاهده‌ بين‌المللي بايد هرسال 10 درصد ماليات بر کالاهاي‌ آسيب‌رسان به‌خصوص سيگار که موجب تحميل هزينه‌هاي هنگفتي در حوزه سلامت مي‌شود، افزايش يابد درحالي‌که در ايران ماليات بر دخانيات در سال 96 نسبت به سال 95، 50 درصد کاهش پيداکرده است.

آموزش عوارض مصرف سيگار به‌خصوص در مدارس

وي آموزش در خصوص عوارض مصرف سيگار به‌خصوص در مدارس را امري ضروري دانست و گفت: با آموزش و اطلاع‌رساني در خصوص عوارض مصرف سيگار مي‌توان از افزايش مصرف آن به‌خصوص در جوانان پيشگيري کرد که در اين صورت در کاهش هزينه‌هاي حوزه سلامت نيز نقش بسياري خواهد داشت.

دکتر رستميان دسترسي آسان به مواد مخدر به‌خصوص سيگار را يکي از مهم‌ترين عوامل افزايش مصرف آن دانست و افزود: بابيان اينکه عرضه‌ سيگار در نزديکي مدارس ممنوع است و تأکيد کرد: متأسفانه امروزه دسترسي به سيگار از نان هم راحت‌تر شده که يکي از راه‌کارها کاهش دسترسي است. به‌طوري‌که تحقيقات‌ نشان مي‌دهد به از‌اي يک درصد افزايش ماليات بر سيگار در حدود يک درصد مصرف آن در بين مردم کاهش پيدا خواهد کرد.

نظر شما