شناسهٔ خبر: 22997440 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مسئولان آموزش و پرورش در پی حادثه اخیر سوسنگرد:

اردوی «راهیان نور» برای دانش آموزان اجباری نیست

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:بازهم اردوی دانش‌آموزی جان دانش‌آموزان را گرفت، این بار خبر آمد که دو دانش‌آموز دختر شهرستان نظرآباد استان البرز جانشان را در کمربندی سوسنگرد از دست دادند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: آنطور که نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش درباره این واقعه می‌گوید: «اتوبوس این دانش‌آموزان که اهل شهرستان نظرآباد بودند، در راه سوسنگرد در استان خوزستان با یک خودروی تویوتا برخورد می‌کند که متأسفانه دو دانش‌آموز، یک راوی و یک مربی جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این سه دانش‌آموز دیگر هم در بیمارستان اهواز در حال مداوا هستند و حال دیگر دانش‌آموزان خوب است و با هواپیما به تهران بازخواهند گشت.» این تصادف در حالی رخ داده که حدود سه ماه قبل اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در داراب واژگون شد که بر اثر این اتفاق 7 دانش‌آموز جان خود را از دست دادند.

پس از اعلام این حادثه بود که رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد:حسن روحانی از وزیر آموزش و پرورش خواسته که شیوه‌نامه‌های مربوط به اردوهای دانش‌آموزی را در اسرع وقت اصلاح کند. همچنین وزیر آموزش و پرورش هم تأکید کرده بود تا زمانی که آئین نامه اردوهای دانش‌آموزی اصلاح نشود دانش‌آموزان راهی اردو نمی‌شوند. با این همه تأکید و اظهار نظر درباره تأمین امنیت جانی دانش‌آموزان در اردوهای دانش‌آموزی دوباره شاهد حادثه تلخ دیگری شدیم. با این حال مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخ دهند تا وقتی که نمی‌توانند امنیت جانی دانش‌آموزان را تأمین کنند چه اجباری به برپایی این اردوها وجود دارد؟ چرا آئین نامه اردوهای دانش‌آموزی تغییری نمی‌کند؟ آنطور که مسئولان آموزش و پرورش، اعلام کردند اجباری برای حضور دانش‌آموزان در اردوهای دانش‌آموزی و همچنین اردوی راهیان نور وجود ندارد و دانش‌آموزان با میل و رغبت خود در این اردوها حاضر می‌شوند.

اما آنطور که برخی از دانش‌آموزان به خبرنگار «ایران» گفتند برای گرفتن 8 نمره از درس آمادگی دفاعی مجبورند که راهی اردوی راهیان نور شوند. چند دانش‌آموز پایه دوم دبیرستان در گفت‌و‌گو با «ایران »اعلام کردند دو واحد درس آمادگی دفاعی داریم که برای گرفتن نمره در این درس، باید راهی اردو می‌شدند و اگر به اردو نمی‌رفتند، نیمی از نمره کلاسی را از دست می‌دادند. با این حال موضوع اصلی، حضور دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور نیست، چراکه آشنا شدن دانش‌آموزان با فداکاری‌ها و رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمن اقدامی شایسته است که باید از سوی وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان پیگیری و اجرایی شود. اما با این اوصاف موضوع مهم وجود ناوگان حمل و نقل فرسوده و خطرات احتمالی در جاده است و خانواده‌هایی که بر سر این دوراهی مانده‌اند که فرزندان‌شان را برای گرفتن نمره عملی درس آمادگی دفاعی به اردو بفرستند یا نه؟ موضوعی که شیرزاد عبداللهی کارشناس تعلیم و تربیت بر آن اشاره می‌کند و درباره این آیین نامه درسی می‌گوید: «هفتم آبانماه سال 91، هیأت وزیران دولت احمدی‌نژاد آیین‌نامه «چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی (اردوهای راهیان نور)» را تصویب کرد.»

در ماده 7 این آیین‌نامه آمده است: «آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در همان محیط اجرا می‌شوند. بخشی که نیاز به حضور دانش‌آموزان در محیط‌های نظامی دارد، توسط سپاه و با مسئولیت سپاه در اردوگاه‌ها و مراکز آموزش نظامی مناسب (مکان‌های هدف راهیان نور) برگزار خواهد شد.» این ماده به اندازه کافی صراحت دارد. اولاً بخشی از آموزش‌های عملی درس آمادگی دفاعی نیاز به حضور دانش‌آموزان در «مکان‌های هدف راهیان نور» دارد و روشن است که اگر دانش‌آموزی در این اردوها حاضر نشود نمره کامل درس آمادگی دفاعی را اخذ نخواهد کرد. ثانیاً تشخیص این‌که آموزش‌های دفاعی در محیط مدارس قابل اجرا هستند یا باید دانش‌آموزان به اردوگاه‌ها و مراکز نظامی اعزام شوند به تشخیص مشترک «آموزش و پرورش و سپاه» واگذار شده است». وی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش باید موضوع را در جلسه هیأت دولت مطرح کند و خواستار اصلاح ماده 7 این مصوبه شود، اظهار می‌کند: ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور فرسوده است. جاده‌های استان‌های خوزستان و ایلام ظرفیت محدودی دارند. فاصله برخی استان های شمالی و شرقی کشور با مناطق عملیاتی بسیار زیاد است. جابه جایی دانش‌آموزان از طریق ناوگان هوایی و شبکه راه آهن به دلیل محدودیت ظرفیت این دوسیستم عملا امکانپذیر نیست. هیأت دولت می‌تواند بند 7 را تعلیق یا اصلاح کند و در انتهای مصوبه قید شود که فعلاً اردوهای راهیان نور تعلیق می‌شود و هرگاه شرایط رفت و برگشت بدون خطر دانش‌آموزان فراهم شد دوباره این سفرها از سرگرفته می‌شود.


اردوی دانش‌آموزی اجباری نیست


مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی در پاسخ به این سؤال روزنامه ایران که آیا اجباری در اردوهای راهیان نور است یا خیر به خبرنگار «ایران»، می‌گوید: طبق آئین نامه که ما داریم هیچ مدیری نباید اجباری برای فرستادن دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور داشته باشد. دانش‌آموزان خودشان مشتاق هستند تا در این اردو حاضر شوند. ما درخواست‌های بسیاری از دانش‌آموزان داریم و برخی از دانش‌آموزان چند بار در این اردو حاضر شدند. البته مدارس محدودیت‌هایی برای این اردو دارند و نمی‌توانند همه دانش‌آموزان را راهی این سفر کنند.
رمضانی با تأکید درباره این سؤال که گفته می‌شود 8 نمره درس آمادگی دفاعی منوط به شرکت در این اردو است می‌گوید: « این موضوع اصلاً صحت ندارد. وزارت آموزش و پرورش هیچ نمره‌ای برای اردوی راهیان نور در نظر نگرفته است این موضوع در آیین نامه هم آمده است. اردوی راهیان نور یک اردوی جهادی است که دانش‌آموزان با فرهنگ شهادت،رشادت و قهرمانی‌ها آشنا می‌شوند کسانی در این اردو حاضز می‌شوند که علاقه‌ای برای آشنایی با این موضوعات داشته باشند.»


وی تأکید می‌کند: این اردو کاملاً اختیاری است و دانش‌آموزان باید با رضایت نامه والدین در این سفر حاضر شوند. هیچ گونه بخشنامه‌ای مبنی بر این‌که این اردو 8 نمره برای دانش‌آموز دارد وجود ندارد. والدین دانش‌آموزان می‌توانند در صورت رضایت نداشتن به حضور فرزند خود در اردو رضایتنامه مدرسه را امضا نکنند و نمره‌ای هم وجود ندارد که بخواهد کم شود.
رمضانی در پاسخ به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و چرا اردوهای دانش‌آموزی تعطیل نمی‌شوند هم اظهار می‌کند: بعد از حادثه هرمزگان ما مرکز کنترل سفرهای دانش‌آموزی را راه اندازی کردیم. در این مرکز تمام اقدامات سفرهای دانش‌آموزی به صورت 24 ساعته رصد می‌شود. در مواقعی که احساس کنیم ملاحظات ایمنی در سفرها رعایت نشده است و یا خطرهایی وجود دارد بلافاصله سفر را متوقف می‌کنیم. این مرکز به صورت 24 ساعته فعالیت خواهد کرد. ما کوتاهی در زمینه رفت و آمد دانش‌آموزان نداشتیم علاوه بر این به تمامی مدارس اعلام کردیم تا وضعیت راننده و اتوبوس را چک کنند. اتوبوس فرسوده نبود.

نظر شما