شناسهٔ خبر: 22991963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی:

زندگی عاقلانه مقدمه بهشتی شدن است

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با بیان اینکه زندگی عاقلانه، مقدمه بهشتی شدن است، گفت: با داشتن عقل خالص می توان به اسلام ناب برسیم و در صورتی که عقل و علم باهم به کار گرفته شود، انسان به درجات و مراتب عالی معنوی خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ضیایی، روز چهارشنبه در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی در ادامه مباحث محاسبه النفس و مدیریت بر خویشتن، با اشاره به اصول 14گانه تعلیم و تربیت اسلامی گفت: عقل برای اندیشیدن به علم نیاز دارد و علم برای رشد و توسعه به عقل نیازمند است.

وی ادامه داد: در اسلام تزکیه نفس، مقدم بر تعلیم است؛ یعنی تعلیم بدون عقل ممکن نیست، پس برای بهشتی شدن باید زندگی عاقلانه داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: با داشتن عقل خالص می توان به اسلام ناب برسیم و در صورتی که عقل و علم باهم به کار گرفته شود، انسان به درجات و مراتب عالی معنوی خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی افزود: بلوک غرب و شرق تقریبا به یک سوم علم دست یافته و همین علوم هم در راستای علم جسی و تجربی است که مادی گرا بودن آن علم مشهود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: زندگی مادی بدون خدا، همان علم بدون اخلاق است که به جای کمک رسانی به انسان ها و در اختیار گرفتن برای رفاه مردم، در اختیار صاحبان زور، قدرت و ظالمان است.

وی خاطر نشان کرد: هر چه بشر در علوم مختلف مادی پیشرفت می کند، ظلم، شرارت، چپاول و تجاوزگری اش بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی گفت: خدا برای هدایت انسان ها پیامبر درونی یا عقل و بیرونی را قرار داده است و اگر علم نافع باشد، عقل فعال و کاربردی است.

وی با اشاره به اصول تعلیم و تربیت، انسانیت دوستی را از جمله این اصول 14گانه دانست و بیان داشت: رعایت حقوق انسانی، تربیت اسلامی و برادری اسلامی با توجه به آیه شریفه « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد» است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: انسان باید با خوبها همراه شود، چرا که همنشینی با خوبها عقل انسان را بیشتر می شود و اعمال عقلایی فرد بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی ابراز داشت: اگر انسان با یزیدیان نشست و برخاست کند، امر بر او مشتبه شده و به جای اینکه نسبت به ظالمان عالم، سوء ظن داشته باشد به خوبها سوءظن پیدا می کند و در صدد دشمنی با آنها بر خواهد آمد.

وی بیان داشت: داعش دست ساز آمریکا و اسرائیل غاصب بود که از طرف کشورهای عربی از نظر مادی پشتیبانی می شد، به همه اقوام و مذاهب حمله می کرد و هیچ کس غیر خود را قبول نداشت و  همه را کافر قلمداد می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی در پایان گفت: انسان باید عقل فعال کاربردی، فکر خوب متمرکز و مستمر، بهره مندی از علوم نافعه و همچنین عمل صالح و خالصانه را برای دست یابی به زندگی بهشتی و بهشتی شدن دنبال کند./9705/پ۲۰۲/ب۲

نظر شما