شناسهٔ خبر: 22988572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

کمیسیون مشترک برجام بر تضمین اجرای موثر این توافق در فضایی سازنده تاکید کرد

صاحب‌خبر -
خرداد: کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست روز چهارشنبه خود در وین در بیانیه ای که از سوی نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این نشست منتشر شد، از پایبندی مستمر ایران به تعهداتش استقبال و بر ضرورت تضمین اجرای موثر برجام با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کرد.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، در بیانیه پایانی این نشست که از سوی سخنگوی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: 13 دسامبر 2017 (22 آذرماه) نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین برگزار شد. این هفتمین نشست کمیسیون مشترک از روز اجرایی شدن برجام (16 ژانویه 2016) بود. بر اساس مقررات برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق هسته ای را برعهده دارد. ریاست نشست کمیسیون مشترک بر عهده هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) به نمایندگی از موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه بود و در این نشست کشورهای پنج به اضافه یک (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا) و ایران در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزیر شرکت داشتند.
این بیانیه می افزاید: این نشست فرصتی برای پرداختن به اجرای برجام از منظر تعهدات هسته ای و تعهدات مرتبط با تحریم ها، به اضافه مسائل مرتبط با کانال خرید برجام، فراهم آورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی – نهادی که طبق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت مسئول نظارت و راستی آزمایی تعهدات مرتبط با هسته ای ایران است – به تازگی، نهمین گزارش خود را صادر کرده است. طرف های برجام از این حقیقت که آژانس بار دیگر پایبندی مستمر ایران به تعهدات خود را تایید کرده، استقبال کردند.
بیانیه هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام می افزاید: شرکت کنندگان به نحو مبسوطی فرآیند مرتبط با رفع تحریم ها را در پرتو نشست کارگروه اجرایی شدن لغو تحریم ها که روز گذشته (سه شنبه) برگزار شده بود ، مرور کردند. شرکت کنندگان در این نشست، ضرورت تداوم اجرای لغو تحریم ها برای تحقق منافع پیش بینی شده در برجام را مورد تاکید قرار دادند. شرکت کنندگان در این جلسه بر اهمیت مستمر پرداختن به هر گونه چالشی در این زمینه در این مجامع (کمیسیون مشترک و کارگروه لغو تحریم ها) اذعان دارند. 
در پایان این بیانیه آمده است: کمیسیون مشترک همچنین اجرای پیوست سوم برجام در خصوص همکاری صلح آمیز هسته ای را مورد بحث قرار داد و در این چارچوب از سمینارهایی که اخیرا از سوی شرکت کنندگان در برجام برای حمایت از این کار برگزار شده است، استقبال کرد. تمام شرکت کنندگان پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت تضمین اجرای موثر آن در همه بخش های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند. 
به گزارش ایرنا، نشست کمیسیون مشترک برجام صبح امروز به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلگا اشمید دبیر کل بخش اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو 1+5 در سطح مدیران سیاسی برگزار شد و بیش از سه ساعت به طول انجامید و برای اصلاح اشتباه کارکنان هتل کوبورگ در نصب پرچم هیات ایران، به درخواست عراقچی برای دقایقی نیز دچار وقفه شد. 
عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: تمامی اعضای 1+5 خیلی صریح و شفاف به آمریکا اعتراض کردند و تاکید کردند که آمریکا باید تعهدات خودش را بطور کامل و دقیق انجام دهد.
وی افزود: این بار کمیسیون مشترک خیلی صریح تر از گذشته با موضوع تخلفات آمریکا برخورد کردوخیلی روشن و مستقیم از سوی همه اعضا به آمریکایی ها تذکر داده شد که باید برجام را در محیط مناسب اجرا و پیگیری کنند. هیات آمریکایی هم برغم ادعاهایی که داشتند اما در عین حال تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حاضر پایبندی به برجام است. 
عراقچی تصریح کرد: روندهای داخلی در آمریکا به ایران و کمیسیون مشترک هیچ ارتباطی ندارد، آنها می توانند برجام را مدام بین کنگره و کاخ سفید رد و بدل کنند، اما باید به تعهدات خودشان پایبند باشند؛ تا وقتی که پایبند باشند برجام ادامه پیدا می کند.

نظر شما