شناسهٔ خبر: 22986715 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

روی خط خبر/

توسعه شبکه های اجتماعی نیازمند فراهم شدن زیرساخت ها و سرمایه گذاری کلان

دبیر چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: برای توسعه شبکه اجتماعی نیازمند فراهم کردن زیرساخت ها و سرمایه گذاری های بزرگ هستیم تا سازمان صدا و سیما بتواند قابلیت های خود را قدرتمند کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
فهمی دبیرچهاردهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: اجلاس در دو روز گذشته طی سه محور اساسی؛ تحقیقات، پژوهش و نوآوری در حوزه صنعت رسانه و رسانه های نوین تمرکز داشت که در این اجلاس 20 نشست تخصصی با بیش از 50 سخنران برگزار شد. از 13 شرکت دانش بنیان خارجی و 6 استاد دانشگاه داخل کشور و 39 سخنران حضور داشتند.
 او افزود: در طول 14 دوره برگزاری اجلاس رسانه این اولین بار است که بعد بین المللی تا این حد تقویت شده است، در این اجلاس مدیران ارشد حوزه فناوری و تکنولوژی آسیا و اروپا دعوت شده بودند تا از آخرین فناوری های حوزه رسانه مطلع شوند.
فهمی در ادامه افزود: حوزه رسانه طی سال های اخیر دستخوش تحولات وسیعی شده است و صنعت رسانه از یک صنعت سخت افزاری به صنعتی با رویکرد نرم افزاری پیش می رود و رسانه ملی باید حتما وارد این فضا شود که سرمایه گذاری های زیادی در این راستا انجام شده است.
اجلاس در دو دوره گذشته روی رسانه های نوین و تکنولوژی های جدید تمرکز داشته و سرمایه گذاری کرده است. کاهش هزنیه های تولید،کاهش هزینه های انتقال و سیگنال رسانی و پخش از اهداف رسانه است و استفاده از رسانه های متفاوت و ارائه محتوا روی بسترهای متفاوتی قرار گرفته که در اختیار مردم قرار گرفته است. 
توسعه شبکه های اجتماعی نیازمند فراهم شدن زیرساخت ها و سرمایه گذاری کلان 
 او افزود: صدا و سیما در این زمینه با هدف گیری انجام شده سرمایه گذاری زیادی کرده داده است و از پتانسیل شرکت های دانش بینان استفاده کرده است. در این عرصه حرف اول را دانش، مهندسی و تولید نرم افزار و فکر می زند تا سخت افزار. در این اجلاس سعی شده بخش مهمی به این بخش رسانه اختصاص یابد تا نتیجه آن را در دوسال آینده ببیند.
فهمی در ادامه افزود: آن چیزی که مردم احساس می کنند این است که در بخش روستاهای دورافتاده و کمتر برخوردار که از نعمت تلویزیون دیجیتال محروم بودند می توانند نتیجه پیشرفت در این حوزه را ببیند.
مردم با سیگنال دیجیتال تعداد زیادی از شبکه ها را دریافت کنند. ما توانسته ایم درکشور  بعد از مرحل اول دیجیتال سازی که 75 درصد پوشش داشیتم با کمک شرکت های داخلی دانش بنیان این پوشش را به 91 درصد برسانیم همچنین بخش مهمی از تجهیزات استودیو در داخل تولید می شود و ما را از واردات بی نیاز کرده است.
 دبیر چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: صدا و سیما دو راهبرد در این زمینه دارد. در خیلی از برنامه های تلویزیونی از نظرات مخاطبان استفاده می کنیم. علاوه بر آن در ایجاد تعامل و استفاده از رسانه های نوین در پیام رسان نوین مثل سروش سرمایه گذاری کرده است. پیام رسان سروش پیام رسان موفقی بوده و بالغ بر یک میلیون و 800 هزار کاربر و مخاطب دارد. سازمان سعی دارد قابلیت های پروژه پیام رسان را در شبکه های اجتماعی توسعه دهد.
در حوزه توزیع سیگنال و استفاده از روی شبکه بدون گیرنده های خاص نیز سرمایه گذاری شده است که به زودی رونمایی خواهد شد. توزیع سیگنال در بستر آی پی و انتقال سیگنال روی بستر اینترنت با همه قابلیت ها و ارزش افزوده هایی که می توانیم به شبکه ها بدهیم نیز سازمان صدا و سیما سرمایه گذاری زیادی کرده که به زودی خروجی این محصولات ارائه خواهد شد.
  توسعه شبکه های اجتماعی نیازمند فراهم شدن زیرساخت ها و سرمایه گذاری کلان
فهمی در ادامه درباره شبکه های معاند تلویزیونی و راهکار صدا و سیما در این رابطه گفت: بهترین راهکار مقابله با شبکه های اجتماعی قدرتمند سازی رسانه ملی در این عرصه است و باید این راهکار نهایی رسانه ملی باشد. رسانه ملی تنگناها و کمبودهایی در بخش اعتبارات دارد. بخش مهمی از فعالیت های توسعه ای سازمان در پیام رسان اجتماعی و رسانه های برودکست و بهبود فضا مرهون سرمایه گذاری بزرگ است. وقتی می خواهیم شبکه اجتماعی بزرگ فراهم کنیم نیاز به فراهم کردن زیرساخت ها داریم که باید سرمایه گذاری های بزرگ انجام شود تا سازمان بتواند قابلیت های خود را قدرتمند کند.
 او افزود: باید به نقطه ای برسیم که مخاطب نیازی به استفاده از شبکه های اجتماعی معاند نداشته باشد. سرعت و نوآوری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بیش از نیاز به سخت افزار به نرم افزار و دانش مهندسی نیاز دارد. خوشبختانه در کشور دانشجویان و نخبگان خوبی در این عرصه داریم که با حمایت از این افراد در کیفیت و سرعت بهبودی خواهیم داشت. لازم به یادآوری است که ریاست سازمان با همکاری مدیران این حرکت را با مهارت خود پیش می برند و کمکی در این زمینه نمی شود.
فهمی در پوشش صد درصدی دیجیتالی رادیوتلویزیونی در سراسر کشور گفت: در حال حاضر پوشش 91 درصدی داریم که این سیگنال دیجیتال را در دو هزار نقطه در کشور پوشش داده ایم برای رساندن به پوشش 99 درصدی نیاز به فراهم کردن سیگنال دیجیتال در 5 هزار  نقطه دیگر در کشور داریم. در پوشش 91 درصد به مناطق شهری و پرتراکم پرداخته ایم که در پوشش مناطق کم برخوردار و محروم رشد کمتر می شود اما صدا و سیما برنامه ریزی لازم در این زمینه را انجام داده است.
 
در ادامه، بهروزی دبیر کمیته ارزیابی طرح ها، مقالات علمی و نمایشگاه اجلاس دیگر مهمان برنامه گفت:  70  شرکت داخلی شرکت کننده داشتیم که محصولات متنوع در حوزه های رادیویی، تلویزیونی، سیگنال رسانی، تجهیزات صدا و تصویر، اپلیکیشن های نرم افزاری و سخت افزاری در این اجلاس ارائه شد که شرکت های دانش بنیان محصولات نوینی ارائه کردند که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب بود. جدای از این محصولات فراخوانی هم برای طرح های خلاقانه تهیه شد که 295 طرح از این مراکز دریافت شد و 7 طرح در کمیته های تخصصی برگزیده شد که 3 تا از این طرح ها امشب در اختتامیه اجلاس  از دست ریاست سازمان لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.
 بهروزی در ادامه گفت: این نمایشگاه نشان از حمایت از صدا و سیما از شرکت های دانش بنیان بوده است. در سازمان صدا و سیما بجای خرید از شرکت های خارجی از شرکت های د انش بنیان داخلی خرید می کند. در واقع این 7 شرکت محصول متمادی حمایت سال های متمادی از این شرکت ها بوده است. درست است صدا و سیما وظیقه ایجاد اشتغال ندارد اما با مدیریت مدبرانه و  حمایت از این شرکت های دانش بنیان به رونق بازار کمک کرده تا بجای خروج نخبگان جذب نخبگان را داشته باشیم. بدیهی است که نخبگان ما می توانند بهترین محصولات را در معرض د ید قرار دهند و صدا و سیما نیز می تواند از این محصولات استفاده کند.
دبیر کمیته ارزیابی طرح ها، مقالات علمی و نمایشگاه اجلاس افزود: از بزرگترین خرید های صدا و سیما فرستنده های تلویزیونی است.  درواقع بزرگترین خریدی که می توانستیم بالغ بر 55 میلیون دلار از خارج وارد کنیم از شرکت های داخلی خریداری کرده ایم. با یک تدبیر و حمایت از شرکت های فرستنده ساز و استفاده از لینک های داخلی حداقل مواری است که از خروج میلیون ها دلار ارز و سرمایه جلوگیری کرد است که این هم به اشتغال کمک کرده هم در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.
بهروزی در ادامه گفت: سازمان صدا وسیما در حال حاضر از پروژه تلویزیون اجتماعی حمایت کرده است که در واقع ارتباط بین برنامه تلویزیونی و شبکه اجتماعی است که کارگردان بتواند به صورت آنلاین نظرات را بگیرد و همان لحظه در شبکه اجتماعی منعکس کند. این راهی است برای ارتباط بیشتر مردم با شبکه های اجتماعی و صدا و سیما.
برای حمایت از شکبه های اجتماعی نیاز به دیتا سنتر داریم که سازمان صدا و سیما در این حوزه به صورت جدی ورود کرده و برای استفاده از این اطلاعات به نخبگان دانشجویی دارد. در حال حاضر نیز در نمایشگاه از نخبگان دعوت به همکاری شده است لذا یک چرخه مهمی از تکنولوژی ها وجود دارد که با دانش بومی می توانیم در این عرصه خودکفا شویم. رسانه از شرکت های دانش بنیان در چند سال اخیر دعوت کرده که امیداست در چندسال آینده محصول را ببینیم.  

برچسب‌ها:

نظر شما