شناسهٔ خبر: 22986177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اهمیت مدیریت دانش زلزله کرمانشاه چیست؟

خبرگزاری شبستان: اهميت مديريت دانش زلزله کرمانشاه، تجربه نگاري و سواد رسانه اي در نشست مشترك انجمنهاي علمي مديريت دانش و سواد رسانه اي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از  روابط عمومی انجمن سواد رسانه ای ایران، نشست تجربه نگاري، مدیریت دانش و سواد رسانه اي در زلزله کرمانشاه با حضور رئیس انجمن علمی مدیریت دانش، مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران، اعضای هیئت رئیسه انجمن مدیریت دانش، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، مشاور مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای در امور استانها، جمعی از فعالان رسانه ای، امدادگران، پزشکان و افراد حاضر در زلزله کرمانشاه در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
دکتر پیمان اخوان، رئیس انجمن علمی مدیریت دانش در ابتدای این نشست با اشاره به حادثه اتمی هیروشیما و شدت و قدرت آن، زلزله کرمانشاه را دارای ابعاد بزرگی دانست و گفت: باید با نگاه علمی و تجربه نگاری ها به سمت مدیریت دانش در حوزه حوادثی از این دست حرکت کنیم.
وی افزود: متاسفانه نکته اصلي اينجا است که با گذشت زمان و به علت عدم توجه کافي به ثبت و ضبط تجربيات و درس آموخته ها، اين موارد به فراموشي سپرده مي شوند يا فقط در ذهن افراد باقي مي مانند و در حوادث بعدي ما شاهد دوباره کاري هاي بسياري خواهيم بود.
رئیس انجمن علمی مدیریت دانش تاکید کرد: با توجه به رسالت و نقش انجمن علمي مديريت دانش ايران در کشور، موضوع تجربه نگاري و مديريت دانش زلزله غمبار کرمانشاه را در دستور کار انجمن قرار داديم، حوزه هاي دانشي اين موضوع را بصورت اوليه شناسايي کرديم و يقين داريم با تجربه نگاري و ثبت و ضبط درس آموخته هاي اين حادثه تلخ در حوزه هاي دانشي اشاره شده، و بکارگيري مناسب آنها، چابکي نهادهاي ذيربط افزايش يافته و کمک رساني مطلوبتري در شرايط بحران انجام خواهد گرفت، و در واقع "مديريت دانش محور" بحرانها را شاهد خواهيم بود.  
وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون تيم ويژه اي در انجمن مدیریت دانش ایران تشکيل شده است تا ضمن تسهيل  آشنا سازي مديران و مسئولين با دانش هاي مهم بحران، امکان استفاده از دانش هاي توليد شده در چنين حوادثي براي اتخاذ پيش بيني هاي لازم قبل از وقوع بحران و همچنين عمليات امداد و نجات اثربخش و به حداقل رساني دوباره کاري ها پس از حوادث و در يک جمله "مدیریت و اداره دانش بنيان حوادث و بحرانها" فراهم شود.
* فقدان سواد رسانه ای؛ ایجاد بحران در دل بحران
در ادامه محمدصادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: ما در حوزه سواد رسانه ای با سه قشر مواجه هستیم، مردم، مسوولان و رسانه ها. در بسیاری از بحران ها و حوادث ما شاهد پایین بودن سطح سواد رسانه ای هر سه طیف یاد شده هستیم و این به معنای نیاز مبرم به آموزش در این حوزه است.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران فقدان سواد رسانه ای را باعث ایجاد بحران در دل بحران دانست و خاطر نشان ساخت: متاسفانه ما به دلیل عدم آگاهی چه در امر اطلاع رسانی و چه در حوزه های مدیریتی به هنگام بحران به گونه ای رفتار می کنیم که منجر به ایجاد شایعه می شود و مردم نیز در سایه همین کم اطلاعی، اقدام به پخش آن می کنند که این خود نمایان گر اهمیت داشتن مهارت سواد رسانه ای است.
وی به سه مصداق کم سوادی رسانه ای برخی از مسئولین، گروهی از مردم و تعداد کمی از فعالان رسانه ای در بحران زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: مسئولی که در ابتدای وقوع حادثه خبری را بیان کرد که باعث التهاب بیشتر مردم شد، برخی از مردم که خبری را دست به دست کردند که باعث کاهش بسیج منابع و امکانات مردمی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه شد و رسانه هایی که به جای پرداختن به اصل موضوع وارد حواشی شده و موضوع را سیاسی کردند، همه از مصادیق کم سوادی رسانه ای است.
*کمک سواد رسانه ای به مدیریت بحران
در ادامه معصومه نصیری، مشاور امور استان های انجمن سواد رسانه ای با تاکید بر  اینکه در بحران ها نیازمند تشکیل ستاد مرکزی بحران هستیم، اظهار کرد: مرز بین اطلاع رسانی درست و کامل و در عین حال عدم ایجاد ناامنی در جامعه مسوولیتی است که باید در مواقع بحران به آن توجه کرد.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش روانی مردم در بحران ها، یادآور شد: اینکه در چنین مواقعی ما شاهد هیجان زدگی مسوولان و شتابزدگی رسانه ای می شویم از یک سو و بروز و ظهور پدیده شهروند خبرنگاری از سوی دیگر دست به دست هم داده و موجبات انتشار شایعه و حتی بحران آفرینی مضاعف را فراهم می کند.
مشاور امور استانهای انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: اینجا داشتن سواد رسانه ای می تواند به ما در مدیریت صحیح بحران کمک کند.
در ادامه این نشست، عکاسان، خبرنگاران و افرادی که در قالب امدادرسان در محل حادثه حضور داشتند به بیان تجربیات خود پرداختند. افراد مذکور، هیجان زدگی سازمان ها و مردم، روش و نحوه برخورد، اهمیت شناخت محیطی مسئولان و امدادگران و رسانه ها، فقدان فرماندهی یکپارچه، عملکردهای جزیره ای، عدم استفاده از تجربیات قبلی در مدیریت بحران، نحوه پخش کمک ها از طریق ارگان ها، عدم اطلاع رسانی کامل و جامع از طریق رسانه به مردم در مورد وسایل مورد نیاز و متناسب با فرهنگ، عدم هماهنگی بین گروه های امدادرسان، عدم مدیریت کمک های مردمی را از اهم مواردی که به عنوان تجربه از این حادثه دلخراش به آن می توان اشاره کرد، نام بردند.

 

نظر شما