شناسهٔ خبر: 22965978 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دوسوم پهنه خراسان جنوبی را گسل های فعال پوشش می دهد

سید ابوالحسن میرجلیلی روز سه شنبه در دیدار رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی با وی در اداره کل مدیریت بحران استانداری افزود: از آنجا که آمادگی و

صاحب‌خبر - سید ابوالحسن میرجلیلی روز سه شنبه در دیدار رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی با وی در اداره کل مدیریت بحران استانداری افزود: از آنجا که آمادگی و پیشگیری بحران در این منطقه بسیار حایز اهمیت است رسانه ها در فرهنگ سازی این مهم می توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.
وی تصریح کرد: در کنار گسل های شناسنامه دار خراسان جنوبی چندین گسل پنهان وجود دارند که این مهم اهمیت پیشگیری و آمادگی را در همه اوقات نمایان می کند و از طرفی هم با تراکنش گسل ها و همجواری با استان های حادثه خیز مانند کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، مردم استان باید همواره آمادگی لازم را داشته باشند.
وی گفت: خراسان جنوبی سومین استان زلزله خیز کشور است و مردم این استان بارها شاهد زمین لرزه های بالای 6 ریشتر بوده اند که به طور میانگین هر 12 سال یکبار روی داده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: زلزله دشت بیاض و فردوس در سال 47، طبس در سال 57، اردکول در سال 76 و زیرکوه در سال 91 همگی تجربه های تلخی است که باید ما را برای حوادث احتمالی آماده کند تا با مقاوم سازی و پیشگیری بتوانیم کمترین خسارت را از این حوادث طبیعی متحمل شویم.

** تجهیز سایت اسکان اضطراری منحصر به فرد در شرق کشور
وی گفت: با توجه به حادثه خیز بودن استان و اهمیت مدیریت بحران، موفق به تجهیز سایت اسکان اضطراری در استان شده ایم که در شرق کشور منحصر به فرد است.
میرجلیلی افزود: سایت های اسکان اضطراری یکی از مهمترین ارکان در مواقع بحرانی است که خوشبختانه زیرساخت های مورد نیاز این مهم در استان فراهم است.
وی بیان کرد: در این ارتباط اخیرا یک میلیارد و 600 میلیون تومان تجهیزات نظیر سرویس های بهداشتی و حمام سیار، کف کش، موتور برق و ... تهیه شده که در 25 نقطه مورد بررسی قرار گرفته است تا در مواقع مورد نیاز به سایت ها انتقال یابد.
وی گفت: با توجه به اینکه از 34 حادثه شناخته شده در ایران 27 مورد تاکنون در استان خراسان جنوبی اتفاق افتاده است، شعار آمادگی و پیشگیری را در دستور کار قرار دادیم و در چهار سال گذشته اقدام های زیادی را در زمینه مدیریت و استفاده از فناوری های نوین در مواقع بحرانی به کار برده ایم.

** فعالیت 2 شبکه لرزه نگاری در خراسان جنوبی
میرجلیلی از فعالیت 2 شبکه لرزه نگاری در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به اقدام های انجام شده در چهار سال گذشته تعداد ایستگاه های لرزه نگاری در استان به 13 ایستگاه رسیده که زیر مجموعه شبکه های لرزه نگاری فعالیت می کنند.
وی گفت: تشخیص به موقع کانون های زلزله و ثبت روند صعودی یا نزولی زمین لرزه ها از مهمترین فعالیت این ایستگاه و شبکه هاست که تاثیر زیادی در مدیریت بحران و جلوگیری از خطرات احتمالی دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: این ویژگی ها جدای از جلوگیری مخارج بی رویه، در خدمت رسانی به موقع نقش تعیین کننده ای دارد و باعث می شود در کمترین زمان بیشترین استفاده را از زمان برده و مخارج را به حداقل برسانیم.
وی درباره برخی شایعات موجود در فضای مجازی مبنی بر اینکه زمین لرزه ها از غرب کشور به شرق می رسد توضیح داد: این مطالب که زلزله کرمانشاه، کرمان با هم و سایر نقاط کشور ارتباط دارند از دیدگاه کارشناسان زلزله شناسی مبنای علمی ندارد، اما از آنجا که گسل های موجود در این استان تراکنش با دیگر گسل ها دارد باید آمادگی لازم را برای همیشه داشته باشیم.
میرجلیلی افزود: ممکن است در نقطه ای اطلاعاتی از گسل فعالی نداشته باشیم و همان نقطه دچار لرزش شود لذا مهم مقاوم سازی ساختمان ها و بکارگیری تدابیر لازم برای پیشگیری از خسارات جانی در صورت وقوع حوادث است.
وی با تاکید بر اینکه نقش رسانه در مدیریت بحران غیر قابل انکار است گفت: رسانه ها باید در مواقع بحرانی به صورت تخصصی وارد عمل شوند.
وی آمادگی اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی را برای برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی خبرنگاری در بحران برای اهالی رسانه اعلام کرد.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه ارتباط مستمر مدیریت بحران و رسانه ها ضروری است گفت: رسانه ها می توانند اخبار صحیح، دقیق و به موقع را در کمترین زمان ممکن به مردم مخابره کنند که این مهم در کنار اعلام عمومی اطلاعات مربوط به حادثه در کاهش آلام حادثه دیدگان نقش اساسی دارد.
رسول محمدحسنی اظهار کرد: امروز ارتباط رسانه و مدیریت بحران در هر حوزه جغرافیایی اجتناب ناپذیر است و با بهره گیری از تجارت حوادث تلخ گذشته در کشور این ارتباط توسعه یافته و منجر به هم افزایی شده است.
استان مرزی خراسان جنوبی با 11 شهرستان پس از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور محسوب می شود و زلزله، سیلاب، خشکسالی و توفان شن از حوادث طبیعی پر رخداد در این استان است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
گفت و گو: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
3215*3028

نظر شما