شناسهٔ خبر: 22985782 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دستور رییس جمهور برای تامین حقابه کشاورزی

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان بدون ارزیابی محیط زیستی آغاز شد

فاز دوم طرح توسعه 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان، بدون توجه به ضرورت تامین حقابه تالاب ها، رودخانه، خورها و کانون های بحرانی گرد و غبار خوزستان با دریافت بخش قابل توجهی از منابع آب استان آغاز بکار کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / همزمان با چهارمین سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خوزستان، اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی در خوزستان که فاقد گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی است با موافقت عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست آغازبکار کرد.

در همین حال رئیس جمهور نیز روز گذشته در پی درخواست استاندار خوزستان دستور فوری تخصیص آب برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان را صادر کرد.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که تالاب ها و خورها و رودخانه های استان در خشکیدگی و محرومیت از آب به سر می برند و با گذشت نزدیک به یکسال از مصوبه دولت برای تامین حقابه 640 میلیون مترمکعبی برای مقابله با ریزگردها در 220 هزار هکتار از کانونهای بحرانی استان خوزستان، وزارت نیرو هنوز حتی یک مترمکعب آب هم برای خورها و مراتعی که پیشتر از آب رودخانه های زهره و جراحی سیراب شده و در سالهای اخیر از این حقابه محروم شده اند تخصیص نداده است.

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز یکماه قبل گفته بود: طرح 550هزار هکتاری که توسط شرکت جهاد نصر اجرایی می شود هیچ پیوست زیست محیطی ندارد و بدون توجه به مسایل زیست محیطی در حال اجراست.

احمدرضا لاهیجان زاده در جلسه شورای کشاورزی خوزستان که دوم آبان ماه در اهواز برگزار شد، گفته بود: طرح 550 هزار هکتاری با این عظمت در استان خوزستان در حال اجراست اما هیچگونه پیوست زیستی به همراه آن نیست و سازمان محیط زیست در این زمینه نمی‌داند باید از چه نهادی شکایت کند.

او خاطرنشان کرده بود: در این زمینه به وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای ارسال کردیم اما وزیر کشاورزی اعلام کرده که این مساله به ما ارتباطی ندارد. همچنین وزیر نیرو نیز همین مساله را اعلام کرده که این مساله به ما مربوط نیست و اکنون ما نمی‌دانیم چه کسی متولی طرح است.

لاهیجان زاده هشدار داده بود هم اکنون EC رودخانه جراحی به عدد 11هزار و 800 میکروموس رسیده است، عددی که بیش از دو برابر شوری زهکش های نیشکر است.

لاهیجان زاده با بیان این‌که در آخرین مرحله به سراغ قوه قضاییه رفتیم و اقدام به شکایت از مدیران طرح 550 هزار هکتاری کردیم، گفت: در جلسات مختلف استانداری مساله زهکش‌ها و عدم پیوست زیست محیطی طرح 550هزار هکتاری را مطرح کردیم اما هیچ نتیجه گرفته نشد. همچنین مسایل را در شورای عالی آب با حضور آقای جهانگیری مطرح کردیم.

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی با محصولات آب بر در حالی در این استان اجرایی می شود که بخش هایی از اراضی این استان به دلیل شوری باید خاکشویی شده و زهاب شور وارد رودخانه ها می شود که موجب تلفات آبزیان می شود. در نتیجه خاکشویی های مکرر در طرح توسعه نیشکر خوزستان در سالهای گذشته تالاب بین المللی شادگان آسیب های زیادی دید و هرساله با تلفات میلیونها ماهی مواجه شد. معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست نیز در سال 1382 با تخلیه زهاب شور نیشکر به داخل تالاب شادگان موافقت کرده بود . حالا اما مشخص نیست زهاب حاصل از خاکشویی های فاز دوم این طرح که دور روز قبل با حضور اسحاق جهانگیری در یک هزار هکتار از اراضی شلمچه و خرمشهر اجرایی شد و قرار است به دهها هزار هکتار افزایش یابد قرار است به کجا تخلیه شود.

به گزارش ایران در گام نخست این طرح ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی، برای اجرای آن اختصاص یافت و هم اکنون در گام نخست ۳۳۰ هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده یا در حال اجرا است. قرار است برای اجرای فاز دوم علاوه بر تخصیص آب، چهار میلیارد دلار از محل صندوق ارزی برای اجرا و تکمیل این طرح بزرگ ملی اختصاص یابد.

 

 

نظر شما