شناسهٔ خبر: 22979682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیر اجرایی طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان مطرح کرد

تولید گندم در اراضی بایر خوزستان به ۵/۵ میلیون تن خواهد رسید/ کشاورزان: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده منصفانه نیست

مدیر اجرایی طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان در خصوص تجهیز زمین‌های غیر قابل کشت و شوره زار مربوط به خوزستان و ایلام گفت: این زمین‌ها پس از تجهیز پنج و نیم میلیون تن گندم خواهند داد و مهاجرت معکوس را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، مهدی ضرغام، مدیر پروژه طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در توضیح این طرح و اقدامات انجام شده در خصوص باروری اراضی غیر بارور و شوره زار مناطق شرقی خوزستان و ایلام گفت: در این مناطق ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار در حال احداث است که در از این رقم ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن مورد بهره برداری رسیده و ۲۰۰۰ هکتار آن هنوز دست نخورده باقی مانده است.

وی افزود: بر اساس اقدام‌های صورت گرفته زهکش‌های زیرزمینی و رو باز برای قابل بهره برداری کردن این زمین‌ها در این مناطق عملیاتی شده و زمین‌ها پس از تجهیز به کشاورزان تحویل شده است.

مدیر پروژه طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام تصریح کرد: تقریبا شبکه‌های فرعی برای تجدید شدن هر هکتار بین ۷ تا ۸ میلیون هزینه می‌برد این در حالی است که قبل از اجرا این زمین‌ها شوره زار بوده و کشتی در آن صورت نمی‌گرفت.
 
تولید گندم از اراضی بایر خوزستان پس از تجهیز به ۵ و نیم میلیون تن گندم خواهد رسید/ این طرح از زمان ابلاغ مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته مسکوت مانده بود
ضرغام در خصوص روند انجام این اقدامات در تعاملات صورت گرفته با کشاورزان منطقه یادآور شد: مالکیت زمین‌ها برای کشاورزان است و بعد از کار و تجهیز شدن زمین‌ها آموزش‌های لازم در خصوص آب شویی به آن‌ها داده می‌شود.

وی در خصوص تامین آب برای زمین‌ها گفت: این زمین‌های کشاورزی از رودخانه کارون تامین آب می‌شوند و کل طرح حدود ۵۰۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌کند.

مدیر پروژه طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام تصریح کرد: آبی که به این زمین‌ها داده می‌شود اگر جای دفع نداشته باشد تبخیر می‌شود و مکش آب بالا می‌رود و نمک آن بر روی زمین‌ها باقی می‌ماند.

ضرغام در خصوص اینکه کلید خوردن این طرح مربوط به دهه ۷۰ و سال ۷۵ و دستور مستقیم مقام معظم رهبری بوده است، اما تا به حال مسکوت مانده بود، گفت: براساس زمان بندی این طرح از ابتدای سال ۹۳ با سفر رئیس جمهور به خوزستان آغاز به کار کرد و براساس زمان بندی بناست تا سه ساله تکمیل و تحویل کشاورزان شود.
 
  تولید گندم از اراضی بایر خوزستان پس از تجهیز به ۵ و نیم میلیون تن گندم خواهد رسید/ این طرح از زمان ابلاغ مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته مسکوت مانده بود

وی دلایل عدم پرداختن به این طرح از دهه ۷۰ تاکنون را کمبود بودجه دانست و گفت: بر این اساس از زمان بندی اعلام شده از ابتدای سال ۹۳ با مجوزهای اخذ شده بنا بر این شد که از صندوق توسعه یک و نیم میلیارد دلار به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اختصاص داده شود.

مدیر پروژه طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در خصوص محصولات کشت شده در این زمین‌ها گفت: کشت زمستانه اراضی کشاورزی گندم، جو و کشت تابستانه آن ذرت خواهد بود.

در ادامه ابوعلی، مدیر اجرایی کارون و دز در خصوص نحوه تکمیل این طرح‌ها گفت: در شرایط فعلی بحث ۲۷۰ هزار هکتار عملیات اجرایی از ۵۵۰ هزار هکتار در فاز اول اجرا شد و این طرح جزو دستاوردهای بزرگ برای شبکه آبیاری شمال شرق اهواز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این مناطق عمدتا شورابی بوده و قابلیت کشت نداشته تصریح کرد: پیش بینی ما بر این است که در سال‌های اولیه کشت با توجه به اینکه زمین‌ها به میزان حداکثر برداشت خود نمی‌رسد میزان برداشت سه و نیم تن و در آینده و به تناسب سال به سال پیشرفت خواهد کرد و به پنج و نیم میلیون تن گندم خواهد رسید. این در حالی است که در گذشته میزان برداشت گندم از این زمین‌ها به دلیل عدم تجهیز شدن به بیش از یک تا یک و نیم تن نمی‌رسید.
 
تولید گندم از اراضی بایر خوزستان پس از تجهیز به ۵ و نیم میلیون تن گندم خواهد رسید/ این طرح از زمان ابلاغ مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته مسکوت مانده بود
مدیر اجرایی کارون و دز از دستاوردهای مهم اجرایی شدن این طرح را جلوگیری از مهاجرت کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: با شروع این طرح عمدتا مردم و کشاورزان منطقه در زمین‌های خود مشغول به کار شدند.

در ادامه گروهی از کشاورزان مشغول به کار در این زمین‌ها نیز در خصوص تجهیز شدن زمین‌ها حرف هایی داشتند.

برخی از آن‌ها معتقد بودند با وجود اینکه در این مناطق مقیاسی معادل صد هکتار زمین داشتیم، اما هیچ استفاده‌ای نمی‌کردیم، ولی پس از تجهیز شدن زمین‌های کشاورزی به طول مثال سال گذشته چهار تن برداشت از زمین‌های خود داشتیم.

برخی دیگر از کشاورزان از مشکلات و نارسایی‌های موجود در این طرح گفتند. به عنوان مثال بیان کردند: براساس قانون دولت ۶۲۰ هزار حق اشتراک برای زمین‌های توسعه‌ای از ما دریافت می‌کند و در خصوص سایر اراضی نیز که اصلاح هندسی شده اند ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود و علت قیمت پایین زمین هایی است که اصلاح هندسی دارند به این دلیل است که حق آب دارند و خدمات آب دریافت می‌کنند.
 
تولید گندم از اراضی بایر خوزستان پس از تجهیز به ۵ و نیم میلیون تن گندم خواهد رسید/ این طرح از زمان ابلاغ مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته مسکوت مانده بود
آن‌ها همچنین عنوان می‌کردند به لحاظ آبرسانی و آبیاری با مشکل مواجه هستند و زمین هایی با این وسعت که قبل از توسعه یافتگی پنج پمپ آب داشتند الان نیز با همان پنج پمپ اداره می‌شوند.

علاوه بر آن آن‌ها از پرداخت ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بابت فروش گندم به دولت نیز گلایه‌مند بودند.

نظر شما