محسن جوادی در گفت وگو با
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) که در حاشیه مراسم افتتاحیه افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی درباره اهمیت موضوع چاپ و بسته بندی در حوزه فرهنگ، عنوان کرد: صنعت چاپ و بسته بندی نقش مهمی در صنعت، فرهنگ و اقتصاد دارد و میتواند موجب جذابیت بصری محصولات و کالاهای فرهنگی شود و به همین دلیل باید توجه ویژهای به آن داشته باشیم.
وی افزود: صنعت چاپ هرچه پویاتر، بهروزتر و کمهزینهتر باشد، کار فرهنگی نیز کمهزینهتر و کار اقتصادی بیشتری نیز ایجاد میشود. از این منظر، نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران مکانی است که میتواند این زمینه را برای آینده صنعت چاپ کشور فراهم کند.
جوادی در بخش دیگر صحبتهای خود به تعاملات دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و یادآور شد: برای واگذاری بخش های فنی و ماشین آلات صنعت چاپ که بیشتر در حوزه کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار میگیرد، صحبتهایی انجام شده است و مسائل در دولت در دست بررسی است اما بسیاری از فعالان صنف میخواهند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت کامل از حوزه صنعت چاپ کنار نرود.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این زمینه پیشنهادات زیادی از سوی دست اندرکاران صنعت چاپ بیان شده است، گفت: در این میان تلاش میکنیم مسیر درست را در این زمینه پیدا کنیم و در بخشی که به حوزه واردات دستگاهها و ماشین آلات چاپ مربوط است مداخله نداشته باشیم و نقش حمایتی خود را نیز ایفا کنیم تا حرکت فعالان این حوزه را در مسیر پویایی و رشد فرهنگ و اقتصاد فرهنگ داشته باشیم.
جوادی همچنین درباره بحث معافیت مالیاتی صنعت چاپ، گفت: قانون در بند ل ماده 139 صراحتا به موضوع معافیت مالیاتی اشاره کرده و در توضیح فعالیت انتشاراتی، مجموعه فعالیتهایی که در فرآیند آفرینش فکری، تولید فنی، پخش و فروش کتاب انجام میشود تا به صورت مکتوب و یا الکترونیکی عرضه و در بازار به دست مصرف کننده برسد را شامل شده است.
وی ادامه داد: معافیت مالیاتی یک قانون شفاف و روشن دارد؛ به طوری که تمام فعالان فرهنگی که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند از پرداخت مالیات معاف هستند اما مساله اینجا است که به زبان مشترکی با اداره مالیات نرسیدهایم که بخواهیم بگوییم با توجه به اینکه این مجموعه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، مشمول این معافیت می شود.
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این زمینه مالیات گیرندگان میگویند این قانون فقط در حوزه کتاب و نشریات است اما ما به این موضوع باور داریم که بستهبندی به عنوان یک کالای فرهنگی به شمار میآید و نوعی رسانه دارای پیام است.
وی ابراز امیدواری کرد: در این زمینه اگر بتوانیم به زبان مشترکی با اداره مالیات برسیم بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.
∎
وی افزود: صنعت چاپ هرچه پویاتر، بهروزتر و کمهزینهتر باشد، کار فرهنگی نیز کمهزینهتر و کار اقتصادی بیشتری نیز ایجاد میشود. از این منظر، نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران مکانی است که میتواند این زمینه را برای آینده صنعت چاپ کشور فراهم کند.
جوادی در بخش دیگر صحبتهای خود به تعاملات دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و یادآور شد: برای واگذاری بخش های فنی و ماشین آلات صنعت چاپ که بیشتر در حوزه کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار میگیرد، صحبتهایی انجام شده است و مسائل در دولت در دست بررسی است اما بسیاری از فعالان صنف میخواهند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت کامل از حوزه صنعت چاپ کنار نرود.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این زمینه پیشنهادات زیادی از سوی دست اندرکاران صنعت چاپ بیان شده است، گفت: در این میان تلاش میکنیم مسیر درست را در این زمینه پیدا کنیم و در بخشی که به حوزه واردات دستگاهها و ماشین آلات چاپ مربوط است مداخله نداشته باشیم و نقش حمایتی خود را نیز ایفا کنیم تا حرکت فعالان این حوزه را در مسیر پویایی و رشد فرهنگ و اقتصاد فرهنگ داشته باشیم.
جوادی همچنین درباره بحث معافیت مالیاتی صنعت چاپ، گفت: قانون در بند ل ماده 139 صراحتا به موضوع معافیت مالیاتی اشاره کرده و در توضیح فعالیت انتشاراتی، مجموعه فعالیتهایی که در فرآیند آفرینش فکری، تولید فنی، پخش و فروش کتاب انجام میشود تا به صورت مکتوب و یا الکترونیکی عرضه و در بازار به دست مصرف کننده برسد را شامل شده است.
وی ادامه داد: معافیت مالیاتی یک قانون شفاف و روشن دارد؛ به طوری که تمام فعالان فرهنگی که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند از پرداخت مالیات معاف هستند اما مساله اینجا است که به زبان مشترکی با اداره مالیات نرسیدهایم که بخواهیم بگوییم با توجه به اینکه این مجموعه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، مشمول این معافیت می شود.
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این زمینه مالیات گیرندگان میگویند این قانون فقط در حوزه کتاب و نشریات است اما ما به این موضوع باور داریم که بستهبندی به عنوان یک کالای فرهنگی به شمار میآید و نوعی رسانه دارای پیام است.
وی ابراز امیدواری کرد: در این زمینه اگر بتوانیم به زبان مشترکی با اداره مالیات برسیم بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.
نظر شما