شناسهٔ خبر: 22976395 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کار تهیه پلاکت فرزیس در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج- ایرنا- رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: فرآورده پلاکت از طریق فرایند پلاکت فرزیس خون برای نخستین باردر این استان به شکل خودکار تهیه شد.

صاحب‌خبر -

به شیوه جدا سازی پلاکت از خون اهدا کننده پلاکت فرزیس می گویند که در این روش پلاکت به میزان خیلی بیشتری از روش تهیه پلاکت از کیسه‌های خون اهدایی تهیه می‌شود.
کیان دهرابپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این فرایند از یک نفر اهداکننده، فرآورده پلاکت به اندازه هشت نفر اهداکننده خون تهیه می‌شود.
وی افزود: دستگاه‌های پلاکت فرزیس براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول‌های خونی را از هم تفکیک می‌کنند.
رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: این دستگاه‌ها پلاکت خون را بر می‌دارند و بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می‌گرداند.
وی عنوان کرد: پلاکت فرزیس برای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، بیماران با مشکلات انعقادی کاربرد زیادی دارد.
دهراب پور تصریح کرد: در این فرایند بیمار گیرنده پلاکت به‌جای هشت نفر تنها از یک نفر پلاکت می‌گیرد.
وی گفت: فرآیند پلاکت فرزیس بیش از یک ساعت طول کشیده و خونی که از بدن اهداکننده خارج می‌شود دوباره به بدن برگردانده می‌شود.
رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: پلاکت اهدایی به روش فرزیس 6 برابر بیش از پلاکت جمع آوری شده از اهدا کنندگان خون اثر بخشی دارد.
دستگاه پلاکت فرز در پایگاه انتقال خون یاسوج در راستای کمک به بیماران نیازمند به فرآورده پلاکت در استان استقرار می‌یابد.
مصرف پلاسما به ازای هر یک هزار نفر 166 گرم در استرالیا، کانادا و آمریکا و 67 گرم به ازای هر هزار نفر در اروپا است.
در ایران نیز 67 گرم مصرف پلاسما به ازای هر یک هزار نفر هدفگذاری می‌شود که سالانه به یک میلیون و 500 هزار لیتر پلاسما برای تولید در کشور نیاز داریم، که نیازمند اهدای پلاسما به روش فرزیس (روشی که در آن پلاسما جدا می‌شود و باقی اجزای خون به بدن فرد اهداکننده برگردانده می‌شود) است.
پلاکت تهیه شده به روش پلاکت فرزیس خطر عوارض جانبی ناشی از گلبول‌های سفید خون مثل تب و شانس خطر انتقال بیماری‌های عفونی از اهداکننده‌های متعدد را کم می‌کند.
پلاکت اهدایی در روش پلاکت فرزیس طی دو تا سه روز بعد از اهدا در بدن جایگزین می‌شود.
تا سال 1385شمسی فرایند پلاسما فرزیس از یک نفر اهدا کننده ( single doner) در ایران به صورت غیر اتوماتیک انجام می‌شد و 10 ساعت به طول می‌انجامید. اما از سال 85 پلاکت فرزیس در مرکز آفرزیس سازمان انتقال خون به صورت اتوماتیک درآمد و در سال 88 به تعداد تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز این فرایند افزوده شد.
اکنون فرایند پلاسما فرزیس تقریبا یک تا1.5ساعت طول می‌کشد و طی این مدت پلاکتی حداقل به میزان 6 تا 8 برابر پلاکت معمولی از خون اهدا کننده جدا می‌شود و خون بدون پلاکت دو باره به بدن او برمی‌گردد.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: مسعود علیزاده
9868/1662

انتهای پیام /*

نظر شما