شناسهٔ خبر: 22972222 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

وزیرعلوم: حذف کنکور در دستور کار است

صاحب‌خبر - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که برنامه حذف کنکور در دستور کار است، افزود: مباحث مطرح شده در خصوص گردش‌های مالی در حوزه آزمون سراسری مربوط به سازمان سنجش آموزش کشور نیست. به گزارش ایسنا و فارس، منصور غلامی دیروز در حاشیه مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده پژوهشگر سراسر کشور افزود: البته در رشته‌های پرطرفدار دانشگاه قطعاً سهمی که از آزمون صورت می‌گیرد، تأثیرگذار است ضمن این که برنامه‌ای وجود دارد که در آینده این کنکور تبدیل به روش جدیدی از گزینش دانشجو و انتخاب برای رشته باشد. وی گفت: ضرورتاً این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود مثلاً این طور مشخص کنیم که از پنج سال آینده دیگر مدل آزمون سراسری نخواهیم داشت و باید آموزش و پرورش برنامه لازم را برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ارزیابی سوابق تحصیلی آن ها به اجرا در آورد. غلامی بیان کرد: این برنامه می‌تواند توسط آموزش و پرورش یا مجموعه‌ای که در کشور در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، پیشنهاد شود. وی تأکید کرد: به نظرم هرچه زودتر باید به دانش‌آموزان بگوییم که براساس چه معیاری در آینده‌ای مشخص قرار است انتخاب رشته کنند و وارد دانشگاه شوند چرا که این ضرورت دارد و باید آن ها خودشان را برای ورود به دانشگاه آماده کنند. غلامی اضافه کرد: مباحثی در خصوص گردش‌های مالی در حوزه کنکور سراسری مطرح شده است که این مربوط به سازمان سنجش آموزش کشور نبوده و مربوط به بیرون از سازمان است. رئیس سازمان سنجش: کنکور در رشته های پرمتقاضی حذف نمی شود رئیس سازمان سنجش نیز گفت که همه ما موافق حذف کنکور هستیم اما باید معیار جایگزین داشته باشیم. قطعا نمی توانیم کنکور را در رشته های پرمتقاضی حذف کنیم. ابراهیم خدایی در گفت و گو با مهر افزود: موضوع آزمون سراسری و کنکور چه بخواهیم و چه نخواهیم یک مسئله اجتماعی است و در معرض توجه قرار دارد. به ویژه افراد سیاسی مجلس و دولت در این باره اظهار نظر می کنند. البته وزارت علوم و سازمان سنجش از ورود به این موضوع استقبال می کنند و خوشحال خواهیم شد که به عنوان یک دستگاه اجرایی بتوانیم کمکی کنیم. وی گفت: با هر معیاری اگر بخواهیم نحوه ورود به دانشگاه ها را تعیین کنیم باید با شرایط کشور پیش برویم. نظرسنجی که انجام شده است وبازخوردی که از مردم گرفته ایم نشان می دهد که اعتماد اجتماعی به سازمان سنجش وجود دارد. معیارهایی که برای ورود به آموزش عالی باید ملاک قرار گیرد، محورهایی دارد که اولین محور آن عدالت آموزشی است. داوطلب باید احساس کند که عدالت برای او برقرار بوده است و احساس ظلم نکند. محور دیگر روشن و شفاف بودن و دیگری قابل پاسخ گو بودن است.

برچسب‌ها: