شناسهٔ خبر: 22972133 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بایدها و نبایدهای جشنواره موسیقی خرم در گفت‌‌وگو با محمد میرزمانی و هوشنگ جاوید

فرهنگ سنتی موسیقی ایرانی یک شاهکار است/ موسیقی‌های سبک جایگاه اصیل موسیقی ایران را کم‌رنگ کرده است

هوشنگ جاوید گفت: متاسفانه امروز ورود موسیقی‌های بی‌هویت و سبک، جایگاه اصیل موسیقی ایرانی را کم رنگ کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: چهارمین جایزه و جشنواره همایون خرم با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای نگرش هنری نسل جوان از طریق شناخت آثار اساتید گذشته و تاثیر گرفتن از نمونه‌ها و الگوهای موجود در موسیقی ایرانی از هفته‌گذشته آغاز به کار کرده است.

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته هنرمندان شرکت کننده، در بخش های تک نوازی و تک خوانی، اجراهای دو و سه نفره  و اجراهای گروهی آثار خود را ارائه می دهند. مراسم نیز روز جمعه 24 آذر در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. در این دوره از جشنواه نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از 18 سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان روح‌الله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیب‌الله بدیعی و پرویزیاحقی که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی به رقابت با یکدیگر می پردازند.

فقط چند خواننده انگشت شمار داریم

محمد میرزمانی آهنگساز پیشکسوت و رییس هیات مدیره خانه موسیقی درباره این جشنواره و لزوم حفظ هویت موسیقی ایرانی به خبرنگار فارس گفت: واضح است که موسیقی اصیل و ملی ما جایگاه ویژه و اصلی اش را در زندگی خانواده ها از دست داده و تاسف بار اینکه نمی توانیم از زیبایی و گوش نوازی آن روزانه بهره مند شویم.  چرا که فرهنگِ هویت ملی ما تحت الشعاع موسیقی های متعدد قرار گرفته است. به طور حتم باید برای حفظ موسیقی اصیل ایرانی در مقابل هجوم امواج مخرب غیرفرهنگی ایستادگی کنیم که البته متاسفانه تاکنون هیچ گونه مقاومتی صورت نگرفته است. فرهنگ سنتی موسیقی ایرانی که یک شاهکار است، با خاطرات مردم عجین شده است.

وی افزود: وقتی در سینما می خواهند فیلمی تولید کنند 50 بازیگر طراز اول را دعوت به همکاری کنند اما در موسیقی چنین نیست. وقتی می خواهیم یک کار خوب موسیقایی تولید کنیم فقط چند خواننده انگشت شمار داریم که باید از آنها دعوت به کار کرد. ما هنرمند داریم اما خیلی کم است، به عبارتی  این تعداد برای هنر غنی ایرانی کافی نیست.

ارزش گذاری موسیقی اصیل ایرانی

میرزمانی با بیان اینکه انتشار آثار خوب نیازمند سرمایه است، عنوان کرد: شرکت های خصوصی به دلیل عدم اطمینان به بازگشت سرمایه، از سرمایه گذاری پرهیز می کنند. بنابراین دستگاه های مسئولی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این بخش همکاری بیشتری داشته باشند تا موسیقی های خوب ایرانی تولید شود و بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد.

رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران ادامه داد:  به شخصه این حرکت بسیار مثبت فرهنگی را تبریک می گویم اما صلاح می دانم نقطه ضعفی از جشنواره بیان کنم. جشنواره موسیقی «نوای خرم» در سکوت خبری برگزار می شود. جشنواره موسیقی «نوای خرم» پوشش خبری کاملی ندارد. به هر حال این انعکاس خبر است که سبب معرفی جشنواره می شود. جشنواره ها با سیاست گذاری صحیح می توانند نقش ارزش گذاری داشته باشند. در اصل باید بگویم یکی از وظایف و رسالت جشنواره موسیقی «نوای خرم» ارزش گذاری موسیقی اصیل ایرانی است.

موسیقی‌های بی هویت و سبک، جایگاه اصیل موسیقی ایران را کم رنگ کرده است

هوشنگ جاوید از پژوهشگران قدیمی موسیقی ایران و مولف‌ ده‌ها جلد کتاب در حوزه موسیقی درباره برگزاری این جشنواره به فارس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به محدود شدن پخش برخی موسیقی ها از رسانه ها، موسیقی ایرانی جایگاه خیلی خوبی پیدا کرد چرا که مردم بیشتر به موسیقی ایرانی رو آوردند. اما متاسفانه امروزه ورود موسیقی های بی هویت و سَبُک، جایگاه اصیل موسیقی ایرانی را کم رنگ کرده است.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که به جایی رسیده ایم، جوانان مان کمتر سراغی از موسیقی اصیل ایرانی می گیرند. اما با همه این دور شدن ها، می دانم مردم ما نهگبانان میراث فرهنگی نسل های نیاکانشان هستند و به راحتی این ثروت را از دست نمی دهند. شاید استقبال در تهران کم باشد اما در دیگر شهرهای ایران، نوجوانان به شدت به آموزش درست موسیقی اصیل ایرانی رو آورده اند.

خرم، به نتیجه جشنواره می نازد

این کارشناس موسیقی با بیان اینکه یکی از جنبه های تفاوت موسیقی ایرانی با موسیقی فرنگی در ماهیت صداست، عنوان کرد: هنر ما، یک هنر ماورائی و خدایی است. در هنر ایرانی قرار نیست هر فردی آن را یاد بگیرد، بلکه کسی که سزاوار آن است، آن را می آموزد در حالی که در فرنگ هر فردی می تواند هر هنری را یاد بگیرد. مکتب شرق با مکتب غرب، تفاوت بسیار دارد؛ آنچه در مکتب شرق مورد توجه و اهمیت بوده، تفکر و ماهیت صداست که در ارتباط با صدا سازها پدید می آید.

وی در پایان گفت: به هر صورت جشنواره موسیقی «نوای خرم» می تواند بستری برای معرفی نسل جدیدی از ادامه دهندگان راه بزرگان موسیقی اصیل ایرانی باشد و من تبریک می گویم به متولیان این جشنواره که نکته بسیار مهمی را در هدف جشنواره نهفته اند؛ و آن به اعتقاد من خانواده است. نهضت نگهداری موسیقی اصیل ایرانی و کلا هر چیزی باید از خانواده ها آغاز شود. و ای  کاش کسانی که مسئولیت های بزرگ دارند برای این مسئله فکری کنند تا موسیقی اصیل ایرانی با پرورش نسل کودک و نوجوان نگه داشته شود. من می دانم خرم، به نتیجه جشنواره می نازد.

انتهای پیام/ 

نظر شما