به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدجواد آذریجهرمی با بیان اهمیت موضوع فناوری رسانه در دنیا به عنوان فناوری راهبردی گفت: فناوری رسانه در زمینههای مختلف تولید، توزیع و تمام حوزههای مرتبط با رسانه نقش محوری دارد.
وی بسترسازی برای توزیع محتوا را از مهمترین کاربردهای فناوری خواند و استفاده از آن را در تولید محتوا و ارائه پیامهای متناسب با نیاز روز مخاطب نیز ضروری دانست.
جهرمی با بیان اینکه در فناوری رسانهای لازم است برداشت و پردازش نهایی در ذهن افراد شکل بگیرد، گفت: باید با دادن کدها و استفاده از ظرفیتهای رسانهای در این عرصه اثرگذار باشیم.
وزیر ارتباطات سپس از اوضاع رسانههای امروز و حرکت از رسانههای سنتی و سیگنال رسانی از طریق ارتباطات زمینی و ماهوارهای به سوی رسانههای نوین یاد کرد و گفت: عوامل اقتصادی از قبیل هزینه نگهداری و هزینه نیروی انسانی موجب شده فراگیری رسانه نوین رو به فزونی باشد. وی سپس با اشاره به اینکه بستر بهرهمندی تمام شهرهای کشور از اینترنت 3G و 4G فراهم شده است و رسانه ملی نیز میتواند از این امکان بهرهبرداری کند، توصیه کرد: با فراهم شدن این بستر رسانه ملی میتواند در هزینههای ارسال و توزیع محتوا صرفه جویی کند و از محل صرفهجویی این هزینه بودجه تولیداتش را افزایش دهد.
وی تأکید کرد: رسانههای نوین فرصتی هستند که در شرایط تحریم و محدودیت بتوانیم اهداف محتوایی و سریالهای فاخرمان را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذاریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش کیفیت را برای حضور در مجامع بینالمللی ضروری خواند و گفت: ما همواره در مجامع بینالمللی به فعالیت جهادی و حرکت انقلابی صداوسیما در محور مقاومت و تولید محتوای مناسب در عرصه سریال سازی بخصوص سریالهای تاریخی افتخار میکنیم.
جهرمی از آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای آماده سازی زیرساختهای فنی ارائه محتوای رسانه ملی خبر داد و گفت: امیدوارم با اهتمام رسانه ملی در حوزه فنی و استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی، حضور قدرتمندتر رسانه ملی در عرصه بینالملل و داخل کشور میسر شود.
تعامل رسانه ملی با رسانههای بینالمللی
معاون سیما نیز در اجلاس فناوری رسانه با بیان اینکه تولید 400 هزار ساعت برنامه و پخش یک میلیون ساعت برنامه در رسانه ملی مرهون تلاش همکاران این مجموعه است، گفت: مرجعیت رسانه ملی به واسطه ضریب نفوذ 85 درصدی در جامعه تثبیت شده و آمارها حاکی از آن است که 85 درصد مردم ایران، حداقل سه ساعت و 25 دقیقه در شبانه روز با رسانه ملی تعامل دارند و اگر امکانات فنی و تلاش همکاران ما در این حوزه نبود، به چنین توفیقی نمیرسیدیم.
دکتر مرتضی میرباقری پیشرفت در فناوری را موجب بالا رفتن سرعت تولید و کم شدن هزینهها دانست و گفت: بیش از نیمی از مخاطبان رسانه ملی علاقهمند به برنامههای نمایشی و سریالهای سیما هستند.
میرباقری تعامل رسانه ملی با رسانههای بینالمللی را مناسب دانست و اظهار کرد: در داخل کشور نیز برای پوشش بحرانها از حداکثر ظرفیت خود استفاده میکنیم؛ همانگونه که در پوشش مناسب زلزله کرمانشاه رسانه ملی با مجموعه تلاشهای خود بر آلام زلزلهزدگان، مرهم بود.
حرکت به سوی رسانه هوشمند
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی نیز در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه از تحولات جهانی رسانهها و ضرورت رسیدن به رسانه هوشمند، سخن گفت. رضا علیدادی با بیان اینکه جهان کنونی، جهان دگرگونی علم و فناوری در تمام عرصههاست و رسانهها به عنوان مهمترین عامل ارتباطات و روابط مردمی و فرهنگی و اجتماعی از این امر، مستثنا نیستند، گفت: اکنون رسانههای همگانی نیز در دایره این تغییرات قرار گرفتهاند؛ هر چند در طول تاریخ، بهرهبرداری از فناوریهای نو در رسانههای همگانی، شکل منسجمی داشته و گاهی این فناوریها موفق و گاهی ناموفق بودهاند، ولی مسیر حرکت آنها رو به رشد بوده تا به مرحله کنونی رسیده است. وی از تحولات دنیای رسانهای امروز سخن گفت و اظهار کرد: سبد رسانهای تکمیل شده و هر روز شاهد ایجاد امکانات،خدمات و رسانههای جدید هستیم.
دکتر علیدادی از رسانه به عنوان مجموعهای کامل و پیوسته، اعم از ویدئو، صدا، نوشتار، عکس و سایر محتواها یاد کرد و گفت: رسانه و محتوای آن در مسیر تغییر و حرکت به سمت دنیایی نوین، در حال پیشرانی هستند.
معاون توسعه و فناوری رسانه، بازیهای رایانهای و شبکهای را هم به عنوان یکی از رسانههای مؤثر در دنیا خواند که خوشه رسانهای را در کنار سایر رسانهها از جمله پیامرسانها و ...، تکمیل میکنند و گاهی فراتر رفته و به عامل مؤثری در کار و زندگی بدل میشوند. وی قابلیت تعامل را یکی از ویژگیهای رسانههای نوین دانست و گفت: اکنون دگرگونیهای دیگری رخ داده است و آن اینکه فرد در درون فضا قرار گرفته و این شهود و حضور عینی اوست که تعیینکننده است.
علیدادی اعلام کرد: واقعیت مجازی و سایر امکانات و تحولات جدید هر چند در حال حاضر به آرامی، در رسانه ایفای نقش میکنند، ولی بزودی شاهد تأثیرات شگرفی از آن، در ایجاد فضاهای جدید رسانهای خواهیم بود.