شناسهٔ خبر: 70991998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حسین عبداللهی‌فر

نگاهی آسیب شناسانه به کم ­کاری رسانه­‌ای 

«به نظر من ما یک کار مهم رسانه‌ای نیاز داریم.» این نیاز را رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی مطرح فرموده و با طرح این سؤال که آیا جوانان، دانشجویان و کسانی که مایل‌اند در کشور فعالیت کنند، اثر بگذارند

صاحب‌خبر -

«به نظر من ما یک کار مهم رسانه‌ای نیاز داریم.» این نیاز را رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی مطرح فرموده و با طرح این سؤال که آیا جوانان، دانشجویان و کسانی که مایل‌اند در کشور فعالیت کنند، اثر بگذارند، در خودشان این توانایی‌ها را می‌بینند، از این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها اطلاع دارند، فرمودند: «ما در زمینه نشان دادن آنچه وجود دارد، آن پیشرفت‌ها، آن تحقق آرزوها، کم‌کاریم؛ یک کار رسانه‌ای لازم است که این یک فصل جداگانه‌ای است؛ باید بنشینند در این زمینه بحث کنند، فکر کنند.»
مخاطب این کم­ کاری همه رسانه‌ها هستند که باید بنشینند هم اندیشی و همفکری کنند، اما ضرورت این کار در رسانه‌های انقلابی بیش از سایرین خودنمایی می‌کند. چراکه بر این ضعف رسانه‌ای و کم کاری‌ها وقوف کامل دارند و نسبت به این مهم احساس وظیفه بییشتری نموده و دغدغه مضاعفی دارند؛ لذا برخورد مسئولانه تری از این رسانه‌ها در رفع این نقیصه به ویژه در دهه فجر انقلاب اسلامی که زمینه دفاع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی فراهم است، متصور است. به نظر می‌رسد چند محور مهمی که لازم است در محافل رسانه‌ای و نشست‌های تخصصی به عنوان «نقاط آسیب پذیر و ضعف حوزه رسانه‌ای» مورد بحث و بررسی قرار گیرد، عبارت‌اند از:
عدم اطلاع برخی از اصحاب رسانه از پیشرفت‌های کشور
با عنایت به اینکه رهبر معظم انقلاب از روسای قوا و مسئولان کشور جهت بازدید از نمایشگاه تولیدات بخش خصوصی دعوت به عمل آوردند، بدون شک بسیاری از اصحاب رسانه نیز از موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها در این بخش نیز مطلع نبوده که لازم است در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود. 
‌نارسانا بودن برخی رسانه ها: مشکل یا به عبارت دقیق‌تر معضل دیگری که لازم است رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی برای آن چاره‌اندیشی کنند، نارسانا شدن و حتی عایق شدن برخی رسانه هاست. حضور میلیونی مردم و جوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیگانه و غیبت رسانه‌های خودی در آنجا حکایت از کمرنگ شدن نقش رسانه‌های سنتی می­‌کند. واقعیت تلخ دیگر این است که برخی رسانه‌ها از نگاه جامعه به تریبون‌های افراطی و منفی تبدیل شده‌اند که اصطلاحا نقش عایق را بازی می‌کنند و اخبار مثبت آنها نیز معکوس جلوه می‌کند. 
فقدان سازوکار لازم برای معرفی پیشرفت‌های کشور: از دیگر کاستی‌های موجود، عدم وجود سازوکار لازم و کمبود محتوای مناسب در این زمینه است. به عنوان نمونه، بازدید همه اقشار جامعه حتی دست‌اندرکاران رسانه ها، اساتید دانشگاه و دانشجویان که اطلاع آنها می‌تواند نقش زیادی در رشد تولیدات داخلی و کمک به تولیدکنندگان داخلی با پیوند علم و صنعت، دانشگاه و تولیدکنندگان داشته باشد، ممکن نیست چه رسد به جوانانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی توانایی لازم برای تولید را دارند و بازدید آنها انگیزه و امید تازه‌ای به آنها می‌دهد؛ لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به برپایی نمایشگاه‌های دائمی در این زمینه اقدام شود تا هم تولیدکنندگان بیشتری فرصت معرفی خود را داشته باشند و هم رسانه‌ها خاصه رسانه ملی بتوانند با فرصت بیشتر و حتی پخش تلویزیونی، این نقیصه را به شکل اساسی تری حل کنند. 
ضعف تاکتیکی و تکنیکی در معرفی غرب آن‌گونه که هست. ضعف رسانه‌های خودی در معرفی چالش‌ها و نقاط ضعف غرب در برابر مشکلات از دیگر نقاط ضعف رسانه‌ای است که با شگرد‌های تبلیغاتی غربی‌ها به گونه‌ای روایت می‌شود که دیده نمی‌شود. یکی از نمونه‌های بارز این شگرد تبلیغاتی را می‌توان در پیروزی مقاومت در غزه معرفی کرد که رسانه‌های غربی آن را خواست دولت جدید امریکا وانمود کرده تا با ترامپ هراسی بهره آن را در منطقه ببرند.