شناسهٔ خبر: 22963738 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

جلسه داغ و پرحاشیه معاون قوه قضائیه با دانشجویان در دانشگاه شریف برگزار شد

در جست و جوی عدالت

چالشی‌ترین بخش سخنان یک فعال دانشجویی در حضور سخنگوی قوه قضائیه زمانی بود که وی از محاکمه سران فتنه گفت که آیا واقعا قصد محاکمه سران فتنه را ندارید؟ این جمله که با تشویق حضار همراه بود، با این جمله صدای بخش دیگری از حضار را درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاید یکی از چالشی‌ترین جلسات مربوط به گرامیداشت 16 آذر روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در جلسه‌ای به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف میهمان دانشجویانی شد که از سخنان‌شان معلوم بود که دل پری دارند. آخرین حضور مسئولان ارشد قوه قضائیه به شهریور سال 91 می‌رسد؛ زمانی که آملی‌لاریجانی در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و از قضا در همین دانشگاه شریف و سالن جابربن  حیان حاضر شده بود و دیروز هم سالن جابربن حیان و راهروهای اطراف این سالن مملو از جمعیتی بود که می‌خواستند شنوای توضیحات یکی از مسئولان قوه قضائیه باشند. حدود 35 دقیقه ابتدای جلسه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه سخن گفتند. سخنان توفانی و البته آتشینی که با تشویق حضار همراه بود.

در ابتدا واردی، دانشجوی رشته هوافضا و مسئول فعلی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف پشت تریبون قرار گرفت و در همان جمله اول به اژه‌ای گفت: «برای شما که سال‌ها بر کرسی قضاوت نشسته‌اید، شاید سخت باشد که حالا خود مورد قضاوت قرار بگیرید.»

این فعال دانشجویی با اشاره به دست‌به‌گریبانی قوه قضائیه با 15 میلیون پرونده گفت: «اینها مواردی است که با اندکی اصلاحات ساختاری قابل تغییر است، اما نتیجه روند فعلی ناامیدی مردم است. او حتی این تضمین را داد که اگر بهانه کمبود بودجه را دارید، دانشجویان بسیجی این دانشگاه، ‌خود سامانه شفافیت فعالیت قضات را ایجاد می‌کنند. نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به پرونده‌های مالی شرکت‌های هپکو و کاسپین و فسادهای بانکی گفت:‌ «مدعی‌العموم در این پرونده‌ها کجا تشریف دارند؟»

او گفت: «سازمان بازرسی‌تان را از خواب بیدار کنید که خواب زمستانی آن خواب را از چشمان مردم گرفته است.»

اما چالشی‌ترین بخش سخنان این فعال دانشجویی زمانی بود که وی از محاکمه سران فتنه گفت که آیا واقعا قصد محاکمه سران فتنه را ندارید؟ این جمله که با تشویق حضار همراه بود، با این جمله صدای بخش دیگری از حضار را درآورد.

 

واردی ادامه داد: «‌سران خائن و ملعون فتنه کسانی بودند که با اتهام تقلب کشور را دچار آشوب کردند، اما چرا اکنون در رفاه و آسایش هستند. ما دانشجویان هم با کسانی که سال 88 مقابل شورای نگهبان ایستادند و هم با کسانی که سال 96 و به صورت استثنا تنها مقابل قوه قضائیه قد علم کرده‌اند، مشکل داریم. آیا حقیقتا مشکل رئیس‌جمهور سابق بوسه بر تابوت و شانه مادر چاوز است؟!»

این سخنان که با تشویق دانشجویان همراه بود، این گونه ادامه یافت: «هیچ دل خوشی از اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالی و بهاری نداریم، چراکه هیچ کدام به دنبال مطالبات واقعی مردم نیستند.» او با بیان اینکه خوداصلاحی قوه قضائیه سبب اعتماد مردمی می‌شود، گفت: «چگونه خود را مردمی می‌دانید زمانی که حاضر نشدید برای همدردی در جمع تجمع‌کنندگان کاسپین حاضر شوید.» این موضوع از سوی دو دانشجوی دیگر نیز که پس از نماینده بسیج دانشجویی سخن گفتند مطرح شد. انتقاد از عدم اقناع افکار عمومی از سوی قوه قضائیه نکته دیگری بود که در سخنان دیگر دانشجویان نیز مشهود بود. این دانشجویان جلسات هفتگی سخنگوی قوه قضائیه با رسانه‌ها را کافی نمی‌دانستند. محمد امین سرخی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سخنران بعدی بود. او کمی تندتر به ایراد سخن پرداخت و همان ابتدا تضمین خواست که با منتقدان برخورد نشود. سرخی گفت: «شعار نقدپذیری می‌دهید، اما ناقد‌ها پس از مدتی از دادسرا سر درمی‌آورند.»

این فعال دانشجویی با بیان اینکه چه بگوییم که اقدام علیه امنیت ملی نشود، مدعی شد: «‌انجمن اسلامی دانشگاه شریف به همین خاطر در جلسه شرکت نکرده‌اند.» این فعال دانشجویی از عدم حضور رئیس قوه قضائیه در دانشگاه انتقاد کرد و پرسید که چرا ما ایشان را فقط در جلسات خصوصی و تنها در حال منکوب کردن آمریکا و اسرائیل می‌بینیم؟ او با انتقاد از اسم بردن‌ها در بیان مسئولان قوه قضائیه گفت که چرا نام فردی م. ه گفته می‌شود و نام فرد منتسب به گروه دیگری از دولت قبلی (بقایی) به صورت کامل مطرح می‌شود؟

او بابیان اینکه در برخی پرونده‌ها توضیحات مسئولان قوه قضائیه اقناع‌کننده افکار عمومی نیست، ادامه داد: «همه مردم فیلم و صوت فاضل لاریجانی را دیده‌اند و مردم منتظرند ببینند چه کسی خطاکار است.» سرخی همچنین از اینکه چرا کسانی که از معاون اول رئیس‌جمهور سابق پول گرفته‌اند آزادند و در عوض خود او به این جرم محاکمه شده است، انتقاد کرد و در پایان گفت که یک جلد کتاب آشنایی با قوانین اساسی جمهوری اسلامی را به اژه‌ای هدیه خواهد داد.

سخنران سوم واعظی، دانشجوی عمران و دبیر فعلی جامعه اسلامی دانشگاه شریف بود. او در ابتدا چنین گفت که قصد دارد در برابر تخریب‌هایی که در جلسه به سمت قوه قضائیه شده است از این قوه دفاع کند و برخی اقدامات مثبت انجام‌شده را طرح کند، اما او نیز همچون دیگر دانشجویان با ادبیاتی طنز و کنایه‌وار به انتقاد پرداخت. او در سخنانی گفت: «مصلحت یکی از ارکانی است که قوه قضائیه همواره به آن پایبند بوده است و اصولا مگر نه این است که حقیقت آفریده شده که در پای مصلحت قربانی شود؟» این سخنانی با تشویق حضار مواجه شد.

او همچنین در سخنانی کنایه‌وار با انتقاد از شرایط خوب زندان برای برخی محکومان دانه‌درشت گفت: «مگر چه می‌شود که برخی بدون دادگاه زندانی شوند؟! همه می‌دانند که زندان محلی است برای خلوت، ‌تفکر و تولدی دوباره! و اگر کسی از آن بهره‌مند نشود نمی‌توان گفت که فلانی مرد سختی‌ها و گذر از دوران حساس کنونی است.»

او با اشاره به نتیجه معکوس برخی اقدامات (ممنوع‌‌التصویری) به کنایه و خطاب به دانشجویان گفت: «چرا از قوه قضائیه انتقاد می‌کنید.» پس از آن نوبت محسنی اژه‌ای بود تا به این سخنان پاسخ گوید.
 

پاسخ به موضوع پرونده حسین فریدون

 پرونده برادر رئیس‌جمهور ربطی به بازداشت بقایی ندارد. جالب است که خودتان می‌گویید بدون هیچ دلیلی، اما بعد دنبال ارتباط دو پرونده می‌گردید. پرونده برادر رئیس‌جمهور از خیلی وقت پیش تشکیل شده بود اما باید به جایی می‌رسید که بتوان وی را احضار کرد. استعلامات صورت می‌گیرد، اگر دیدند اتهامی متوجه متهم شد احضار می‌شود. فرد احضار که می‌شود، باز بعد از شنیدن حرف‌های او قرار صادر می‌شود. اینکه می‌گویید به هم ربط دارد و سیاسی است، اشتباه است. این دو پرونده هیچ ربطی به هم ندارد.

پاسخ به پرونده رحیمی و بقایی

آقای رحیمی به جهت اینکه این پول را گرفته محاکمه و محکوم نشد. می‌گویند چرا مورد آقای بقایی محاکمه علنی برگزار نشد، فعلا قانون می‌گوید تا زمان قطعی شدن حق انتشار نداریم. قانون جرایم سیاسی که اوایل تیرماه ۹۵ لازم‌الاجرا شد، در ماده ۵ آن تصریح دارد «در دادسرا و دادگاه تشخیص سیاسی بودن یا نبودن جرم به عهده دادگاه است». من از بیان جزئیات پرونده بقایی معذورم. مسائل ایشان مالی است و منتظریم حکم صادر شود و احتمالا در شرف صدور حکم است. دست‌خط بقایی در مورد رضایت از وضعیت زندان موجود است و اگر رضایت دهد، منتشر می‌شود.

پاسخ به محاکمه سران فتنه و پرونده کاسپین

ما بارها گفتیم شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که الان به صلاح نیست محاکمه و آنها را محصور کرد. تا الان هم این مصوبه پابرجاست که اگر این مصوبه نبود قوه قضائیه  همان موقع وارد کار می‌شد. کاری که شورای عالی امنیت ملی کرده، براساس قانون اساسی بوده است.  درخصوص کاسپین هم گفتند که ما اعتنا نکردیم، اما من خواهش می‌کنم همه مشکلات را به گردن قوه قضائیه نیندازید. ١١ میلیون و ٧٠٠ چک برگشتی تا آخر آبان داشتیم. آیا این تقصیر قوه قضائیه است؟ در مورد این موسسات اعتباری هم من گلوی خودم را پاره کردم که چرا بیش از ١٠٠٠ موسسه را مجوز دادند.

پاسخ به درخواست علنی برگزار شدن دادگاه‌ها

زمانی که قانون جلوی ما را نگرفته بود دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شد و صداوسیما مستقیم پخش می‌کرد. معتقدم پخش علنی دادگاه‌ها بسیار موثر است و بازدارندگی بسیاری خواهد داشت. جزء طرفداران سرسخت پخش علنی دادگاه‌ها هستم. چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت و اگر هم دادگاه علنی باشد، حق انتشار وجود ندارد.

پاسخ به اطلاع‌رسانی ضعیف قوه قضائیه و بودجه

اینکه نشست‌های هفتگی کافی نیست، من صددرصد قبول دارم که اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ضعیف است. نیاز به ٢٣ هزار میلیارد داریم که نصف این را هم نمی‌دهند. مجموع بودجه ما را اگر تخصیص دهند، 2.6 درصد می‌شود. اما اگر بودجه ندهند تکالیفی که به عهده ما گذاشته شده چه می‌شود. این گلایه را خیلی‌ها دارند که رئیس قوه قضائیه فقط در مورد مسائل سیاسی حرف می‌زند، اما در جلسه روز دوشنبه که مسئولان عالی هستند و حدود سه ساعت است فقط سه دقیقه به مسائل سیاسی می‌پردازند و بقیه مسائل حقوقی است.

پاسخ به اظهارنظر درباره لات خطاب کردن احمدی‌نژاد

گفتم در صحبتی که ایشان در 38 دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از 10 دروغ مطرح شده است. من نگفتم ایشان لات است. من حرف‌های خودم را به یاد دارم. وقتی سوالی را کردند، گفتم این مطالب این روزها مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می‌گویید که این حرف من منتسب به احمدی‌نژاد می‌شود. خیلی خب قبول می‌کنم. وقتی احمدی‌نژاد می‌آید نسبت‌هایی را به دیگری می‌دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضائیه و افراد در قوه قضائیه می‌زند، حرف نمی‌زنید.

پاسخ به شعار «عدالت عدالت» دانشجویان

ما هم این شعار را قبول داریم و همه باید تلاش کنیم تا تحقق یابد. آیا این چیزهایی که دوستان ما گفتند، بی‌انصافی و بی‌عدالتی نیست. اگر عدالت را شما این‌طور معنا می‌کنید که هر کسی هرچه که در توانش است، تندترین حرف‌ها را بزند و بعد بگوییم آزادی نیست، باید برداشتش از عدالت را سوال کنیم. شما در فرمایش‌های خود می‌گویید اگر کسی به قوه قضائیه انتقاد کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد. آیا اینها که گفتید انتقاد نبود؟

پاسخ به شایعه‌هایی درخصوص دختر آملی‌لاریجانی

 اگر این دروغ را کسی به شما نسبت داد، چه می‌کنید؟ این مساله صددرصد دروغ است. ایشان با هیچ سرویسی ارتباط نداشته و هیچ‌وقت و هیچ جا بازداشت نشده است. نمی‌گویم ٩٩ درصد، صددرصد دروغ است. دنبال درس و تحصیل است و یک بار هم به خارج از کشور نرفته مگر زیارت عتبات. شما دانشجویان به دنبال عدالت هستید؟ مگر نمی‌گویید به دنبال حق هستید و شما حجت‌تان برای این قضیه چیست، در حالی که این موضوع با ‌انگیزه‌های سیاسی مطرح شده است.

پاسخ به موضوع تحت تعقیب قرار گرفتن کسانی که فساد را افشا می‌کنند

ما کسی را به‌عنوان تعقیب یک مفسد یا مطرح کردن انتقاد و ارائه راهنمایی تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم، اما اگر حرفی زد که فردی شاکی شد و گفت این حرف کذب است، ما به آن شکایت رسیدگی می‌کنیم. ما هیچ فردی را به‌عنوان اینکه اهل رسانه است، تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم. یک ماه پیش گفتند یکی از خبرنگارها خودش را منتسب به من (محسنی اژه‌ای) دانسته و دو میلیارد خواسته که مثلا موضوعات فلان بانک را افشا نکند. دلال اصلی در این مساله دستگیر شد. آیا این بی‌عدالتی و برخورد با رسانه است یا برخورد با کسی است که به دروغ خود را منتسب به ما می‌داند؟

پاسخ به موضوع فاضل لاریجانی

آقای فاضل بعد از آن قضیه بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت و در توضیحاتش گفت: «مرتضوی چندین بار با واسطه از من کمک خواست و فاضل لاریجانی اصلا ارتباطی با قوه ندارد. مرتضوی هم خواسته شد و به دادسرا آمد و با یک دسیسه چینی با یک جمعی به دنبال پرونده‌سازی بود البته بدون تردید فاضل سهل‌انگاری کرد و نباید در جلسه حاضر می‌شد، ولی بدون تردید جرم اول با مرتضوی بود. سه چهار بار این مسائل را این طرف و آن طرف کردند. سی دی بعدا به دست آمد. این فرد هم نباید تحت تاثیر قرار می‌گرفت و در آن جلسه حرف می‌زد، اما اگر جرمی اتفاق افتاده باشد، متعلق به مرتضوی است. اگر از آقای مرتضوی شکایت شود، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. البته در دو بخش رسیدگی شد و جرمی برای فاضل احراز نشد در آن پرونده، اقدام مرتضوی حتما اقدام مجرمانه بود اما کسی شاکی نشد.

نظر شما