شناسهٔ خبر: 22963219 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

خوراکی‌هایی برای سلامت دهان‌ و دندان

صاحب‌خبر -

آرمان- در حال حاضر پژوهش‌ها روی یافتن مواد غذایی خاص که برای حفظ سلامت دهان و دندان مفیدند، متمرکز شده است. در این میان گزینه‌های غذایی که دندانپزشکان روزانه مصرف می‌کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان را کاهش دهند، معرفی شده است:

غذاهای غنی از کلسیم مانند پنیر، بادام و سبزیجات برگ‌‌دار و غذاهای غنی از فسفر مانند گوشت، تخم‌مرغ و ماهی می‌‌تواند مینای دندان را مستحکم و سالم نگه دارد. در عوض غذاها و نوشابه‌‌های اسیدی ممکن است باعث ایجاد خوردگی‌های کوچک مینای دندان شوند.

ترکیبات موجود در چای سیاه و سبز به نام پلی‌فنول منجر به کندکردن رشد باکتری‌های مرتبط با حفره‌های دندانی و بیماری لثه می‌شود. افرادی که دهان خود را 01بار در روز با چای سیاه یا سفید شست‌و‌شو می‌دهند، تجمع پلاک کمتری را در دهان خود نسبت به کسانی که دندانهایشان را با آب شست‌و‌شو می‌دهند، تجربه می‌کنند.

پژوهشگرهای آمریکا می گویند افراد ۱۲ تا ۱۵‌ساله‌ای که از پنیر چدار به‌طور مرتب استفاده می‌کنند، کمتر دچار اسید در دهان نسبت به کسانی می‌شوند که ماست بدون قند یا یک لیوان شیر می‌خورند. پنیر حتی منجر به خنثی کردن اسید و در نهایت جلوگیری از تشکیل پلاک می‌شود و آن هم با افزایش تولید بزاق.

کشمش یک منبع غنی از فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی است که منجر به از بین بردن باکتری‌های مسئول حفره‌های دندانی می‌شود. برخی دیگر از ترکیبات کشمش نیز از رشد باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های لثه پیشگیری می‌کنند.

نوشیدن یک لیوان شیر پس از خوردن آبنبات‌‌های شیرین (فروت لوپز) میزان اسید در دهان را بیش از نوشیدن آب یا آب سیب کاهش می‌‌دهد. به گفته پژوهشگران شیر برخی از اسیدهای تولید شده در پلاک باکتریایی را خنثی می‌‌کند. اما اضافه کردن شیر به غلات آماده ممکن است همین سودمندی را نداشته باشد.

نظر شما