شناسهٔ خبر: 22963123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شعر کلاسیک به نوعی پذیرنده رویکرد نیمایی است

خبرگزاری شبستان: یکی از شاعران گیلانی با بیان اینکه رویکردهای متفاوت و گوناگونی بعد از نیما در غزل ایجاد شد افزود: شعر کلاسیک به نوعی پذیرنده رویکرد نیمایی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، مراسم معرفی آثار معلمان مولف گروه درسی زبان و ادبیات فارسی به همراه تجلیل از این افراد در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد.

 

 در این مراسم کتاب شعر «سیب ها روی شاخه غمگین هستند» از شاهین رهنما به همت محمداسماعیل حبیبی معرفی از شاعران برجسته استان و سپس شاهین رهنما توضیحاتی در خصوص این کتاب ارائه کرد.

 

حبیبی در معرفی این کتاب گفت: غزل دارای رویکردهای مختلفی است و سعی کرده همپای شعر نیمایی و شعر مدرن حرکت کند.

 

وی با بیان اینکه رویکردهای متفاوت و گوناگونی بعد از نیما در غزل ایجاد شد افزود: شعر کلاسیک به نوعی پذیرنده رویکرد نیمایی بوده است.

 

حبیبی با اشاره به اینکه شاعر تلاش کرده تا با زبان صمیمی و پذیرنده غزل همراه باشد تصریح کرد: وی نخواسته تا تکلفی در سرودن غزل داشته باشد و به ندرت اتفاق می افتد که در غزل با استعارات، کنایه ها و ایجازهای پیچیده ایی روبرو شویم.

 

وی تاکید کرد: همه فرآیندهایی که در طول سرایش ایجاد می شود مقصد نهایی آن هدایت به سمت تخیل است تا اتصال و رسالت شعر ایجاد شود، هر شاعری می تواند به زبان خاص خودش بسراید.

 

شاهین رهنما، شاعر کودک و نوجوان و سراینده کتاب «سیب ها روی درخت غمگین هستند» نیز گفت: تمام اشعار من در حوزه کودک و نوجوان بوده و این تنها کتاب شعر بزرگسال من است که در بردارنده اشعارم از سنت 16 سالگی تا پایان سال 80 می باشد.

 

وی با بیان اینکه دنیای کودک و نوجوان انسان را جادو و او را از کارهای بزرگسال غافل می کند، تصریح کرد: اگر جامعه می طلبید تا فریادهایم را در قالب شعر نوجوان بسرایم هیچگاه سراغ شعر بزرگسال نمی رفتم.


شاهین رهنما، پیشکسوت شعر کودک دارای 30 عنوان تالیف کتاب شعر، برنده جایزه ادبی عباس یمینی شرفی، برنده جایزه ادبی سپیدار در سال 95 برای شعر کودک، برنده کتاب سال سلام در دو دوره برای کتاب های «آبی لبخند»، داور مسابقات شعر و داستان در جشنواره ها مختلف، شاعر برتر چندین دوره مسابقات سرود دانش آموزی پرسش مهر، رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان است.

 

 

 

 

نظر شما