شناسهٔ خبر: 22963024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ورود ارتش به مرزهای سلامت؛

معالجه «صلواتی» مرزنشینان شرقی/ ۶ هزار بیمار مناطق محروم ویزیت شدند

خبرگزاری شبستان: صف دندانپزشکی از همه جا شلوغ‌تر است، به اندازه ای که دیگر اسم صف به آن تعلق نمی‌گیرد، همهمه جماعت به سختی صدای منشی را به پیرمردهایی که آن گوشه نسشته‌اند می‌رساند...

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش جمهوری اسلامی ایران از 12 آذر ماه به مدت یک هفته در منطقه محروم سربیشه در روستای سلم آباد اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی کردند که نتیجه آن ویزیت بیش از 6 هزار بیمار روستایی بود.

 

این بیماران توسط 20 متخصص در رشته های قلب، داخلی، اروئولوژی، روان پزشکی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، پوست و مو، چشم، دندان پزشکی و جراحی عمومی و 40 نفر کادر پرستاری و پاراکلینیکی در 4 بیمارستان صحرایی و دو کانکس سیار جراحی عمومی و دندان پزشکی ویزیت شدند.

 

استقبال بسیار خوب مردم از این طرح نشان داد که خدمات درمانی ارائه شده در سطح کیفی بالا برای مردم این منطقه محروم؛ بسیار نیاز است. دکتر محمدی یکی از پزشکان این بیمارستان صحرایی، مشکل اصلی منطقه را آب و غذای نامناسب می داند و می گوید: دلیل عمده خرابی دندان های مردم به معده و آب و غذا نامناسب برمی گردد.

 

یعنی دلیل موضوع را محرومیت منطقه می دانید؟ «محرومیت چی بگم؟ در حدی نیست که بتوان حتی آن را به زبان آورد! اینجا مردم بیش از اندازه محروم هستند. همه ناراحتی معده دارند و این به دندان آسیب زده و حتی ما جراحی دندان هم داشته ایم. اما کادر درمانی که به اینجا آمده اند؛ همه با دل و جان برای مردم کار می‌کنند؛ از ساعت 9 صبح تا 5 عصر که هوا تاریک می شود، خدمت رسانی می کنیم.»

 

یک فرد می تواند از همه خدمت های ارائه شده در این بیمارستان صحرایی استفاده کند، به عنوان مثال شاید یک نفر برای چند بیماری مختلف پیش چند متخصص برود و برای ترمیم دندان های خود چند نوع خدمت مختلف بگیرد، برای همین اینجا خیلی شلوغ است و شاید هم رایگان بودن موضوع و بنیه ضعیف مالی مردم عاملی بر استقبال بیش از اندازه شده است.

 

علیرضا، جوانی 35 ساله که از روستای محمدلاله (50 کیلومتری مکان برپایی بیمارستان صحرایی) برای ویزیت فرزندان و همسر خود، به اینجا آمده است. شغلش دامداری است و بیشتر در صحرا با گوسفندان؛ روز خود را سپری می کند.

 

 

او می گوید: «فرزندانم سرما خورده اند و همسرم هم مریض است» چون وضع مالی من خیلی خوب نیست تاکنون اصلا پیش دکتر نرفتیم». با تاکید می پرسم «پیش هیچ پزشکی تاکنون نرفته اید؟» البته از وضعیت ظاهری هم معلوم است که اوضاع مالی خیلی خوب ندارد. «گفتند رایگان است آمدیم، خدا خیرشان دهد، روستای ما که پزشک نمی‌آید، حتی خانه بهداشت هم نداریم.»

 

چرا این همه دندان پوسیده؟ 

هنوز حرف های این آقا تموم نشده که یک مرد میانسال به سمت ما می آید و شروع به گلایه کردن از شلوغی نوبت های دندانپزشکی می‌کند؛ «صبح زود آمدیم هنوز نوبت به ما نرسید، دو سه روزه که می آیم و شب بر می گردم و نوبت نمی‌رسد، خیلی شلوغ  است.»

 

از او پرسیدم که از کدوم روستا آمدی؟ با لهجه محلی اسم روستا را می گوید دقیق متوجه نمی شوم! چیزی شبیه «تلقو» را از سخنانش استنباط می کنم.

 

چقدر راه است؟« 80 کیلومتر تا اینجا راه است، برای پر کردن دندان آمدم، توی شهر که پول زیادی برای ترمیم دندان می گیرند یارانه کل سال را بدهیم یک دندان را نمی توانیم درست کنیم؛ اما اینجا گفتند رایگان است اما هنوز نوبت ما نشده...»

 

 

قبلا برای درمان دندان‌های خرابت اقدام کرده ای؟ «نه! پول ما کجا بود که برویم، الان هم گفتند رایگان است آمدیم و گرنه که همان طور تحمل می کنیم!» از استقرار بیمارستان صحرایی بسیار خرسند است اما از اینکه چهار روز است که برای ترمیم دندان هایش به این مکان می آید، کمی گلایه دارد، اما می گوید تا هر زمان که نوبتش بشود، می ماند.

 

پزشک گاهی به روستای ما می‌آید اما تیم سیار هستند که از طرف بهداشت می آیند و فقط بچه‌ها را آمپول می‌زنند، برای ما که فایده ای ندارند!»

 

شغلش دامداری است. از او می پرسم باید وضع زندگی ات خوب باشد؟ با خنده پاسخ می‌دهد؛ «نه بابا! 50 گوسفند داریم که به اندازه 50 خانوار خرج دارند، الان هر کیلو گندم یا جو تقریبا 1300 تومان است.»

 

صف دندانپزشکی از همه جا شلوغ تر است، به حدی که دیگر اسم صف به آن تعلق نمی گیرد، شده است تجمعی از مردم پشت یک در که منتظر ورود هستند، شاید بیش از 200 نفر در در یک مکان ایستاده اند.

 

منشی بالای پله ایستاده و هر چند دقیقه نام یکی دو نفر از افراد را با شماره ملی و نام پدر می خواند و بیمار با برگه ای که قبل به آنها داده اند، وارد می شود، روی برگه یک سری مشخصات شخصی و نوع خدمتی می خواهند ارائه شود نوشته شده است.

 

 

پیرزن 70 ساله ای هم در گوشه ای روی سنگ نشسته و منتظر است تا نوبت او شود، می گوید از روستا آمده و دل درد و معده درد است. از کجا آمدی؟ چقدر راه است؟ «از روستا، راهی نیست، با ماشین آمدم. دیروز آمدم اما نوبت نرسید، ان شاء الله امروز نوبت ما بشود و برویم.»

 

شور و شوق بچه‌ها برای ترمیم دندان‌ها!

پنج شنبه است و مدارس هم تعطیل؛ همین باعث شده تا والدین، بچه های خود را برای معاینه و ترمیم دندان به اینجا بیاورند. ۶ نفر از بچه های روستای سلم آباد (روستای محل برپایی بیمارستان صحرایی) در گوشه‌ای نشسته و منتظرند تا نوبتشان شود، می گویند برای تراش دندان آمده اند!»

 

حسین می‌گوید: «می‌خواهم دندانم را تراش دهم و پُر کنم، گوش درد هم هستم» دو نفر برای ویزیت آمده اند و بقیه او را همراهی می‌کنند.

 

بیماران بعد از اینکه معاینه شدند باید نیم تا یک ساعتی را در صف دارو باشند، صف دارو گوشه حیاط است و مردها در یک طرف و خانم‌ها در سمت دیگر؛ هر کدام جداگانه صفی تشکیل دادند و داروی رایگانی که پزشک تجویز کرده است را می‌گیرد.

 

پس چه بخورم؟

پیرمردی که به نظر می‌رسد 60 سال سن دارد در صف ایستاده و نگران است، می‌گوید: «فشار خون دارم و هر روز یک جور است؛ یک روز بالا، یک روز خوب؛ اما الان که آمدم می گویند، قند خون هم داری! دکتر گفته ماکارونی، شیرینی، برنج، نوشابه و خیلی چیزهای دیگه نخوری، گفتم پس چه بخورم!»

 

از همین شهر سربیشه آمده و می‌گوید قبلا شغلش دامداری بوده؛ اما حالا چند ساله‌ای است که گوسفندها را در اثر خشکسالی فروخته و فعلا شغلی ندارد.

 

 

الان چه کار می کنی؟ «هیچ کاری باشد انجام می دهیم نباشد همین طوری به راه خدا می رویم.» خیلی دقیق متوجه منظورش نمی شوم اما به نظر می رسد منظورش این است که روزهایی که کار است می رود کارگری، و اگر نباشد که منتظر می‌ماند تا خدا روزی برساند.»

 

این حجم از مشکلات را حتی در تلویزیون هم ندیده ام!

کانکس دندانپزشکی با سه پزشک، بیشترین حجم مراجعات را دارد، دکتر زاهدی که دندانپزشک است و برای خدمت به مردم از تهران به اینجا آمده می‌گوید: «روزانه بیش از 100 نفر ویزیت دندان شدند و الان چون خیلی ها در نوبت هستند؛ وضعیت بهداشت این منطقه ضعیف است، دفعه اول است که به اینجا آمده ام؛ ما که در پایتخت هستیم تاکنون این همه حجم مشکلات و محرومیت را حتی در تلویزیون ندیده ام.»

 

«باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد بهداشت این منطقه فعال تر اقدام کند، ما با خودمان یک سری بسته های بهداشتی برای کودکان مانند مسواک، خمیر دندان و ... را آورده ایم اما برای اقدامات پیشگیرانه دندان‌های بزرگترها که دیگه نمی شود کاری کرد باید از قبل پیشگری می کردند.»

 

مردم اینجا افراد خیلی خوبی هستند، مومن و معتقد؛ اما محرومیت نبست به استانهای دیگر بالا است و مشکل اصلی آب منطقه است، این را یکی از پزشکان می‌گفت و خواستار بهبود کیفیت آب منطقه بود.

 

ویزیت روزانه 500 بیمار

او می‌گفت: «روزانه 450 تا 500 نفر برای ویزیت بیمارهای مختلف مراجعه می‌کنند که بیشتر مشکل آنها، ناراحتی داخلی، معده و دل درد است که همه اینها از آب و غذا نشات می گیرد.»

 

 

امیر رنجبر نایینی، رئیس اداره بهداشت و درمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) هم امروز برای بازدید از این بیمارستان به منطقه آمده است. خودش هم پزشک متخصص مغز و اعصاب است و بعد از بازدید کوتاهی و عرض خداقوت خدمت اعضای گروه؛ در مکانی که از قبل پیش بینی شده می نشیند و تعدادی از بیماران را ویزیت می کند.

 

پیرمرد خوش سیما و خندان رویی با کیسه ای دارو جلو می آید و از دکتر رنجبر تشکر می کند. از کجا آمدی؟ «از روستای کسراب آمدم، 42 کیلومتر از شهر دور است.» چی کسالتی داردی؟ «پا درد، کمر درد و چشم درد هستم.» آخرین بار کی دکتر رفته ای؟ «وضع پولی خراب است و دیر وقته که نرفتم دکتر!» دارو گرفتی؟« بله!»

 

رئیس اداره بهداشت و درمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) می گوید: «این تیم حدود 60 نفره از همه تخصص ها به اینجا آمده اند و ارائه خدمات می دهند، ویزیت و داروی رایگان، آزمایش های رایگان، فشار و قندخون، نوار قلب، در کنار آن تیم سیار دندانپزشکی شامل سه یونیت دندان پزشکی داریم که از صفر تا 100 دندان را رایگان انجام  می‌دهند.»

 

علاوه بر اینها خدمات بهداشتی شامل ارائه بسته‌های بهداشت و درمانی و سی دی‌های آموزشی بهداشت دهان، مسواک، خمیر دندان و سخنرانی‌های بهداشتی در دبیرستان‌های را داشتیم، و پزشکان و دامپزشکان و تیم بهداشتی ما به روستاهای محروم و دورافتاده هم رفته اند تا مردم آن روستاها از خدمات درمانی برخوردار شوند.»

 

دکترآزموده متخصص که داخلی مشهد برای ویزیت بیماران آمده است، می گوید:«اینجا منطقه خیلی محروم است، محرومیت شدید و امکانات کم است! و من الان حس خوبی دارم که می‌توانیم به بقیه کمک کنیم.»

 

او مشکل اصلی منطقه را در فرهنگ سازی می داند و اینکه زنان در این منطقه زیاد کار می کنند و در سنین پایین فرزندان زیادی دارند و این در حالی است که از تغذیه خوبی هم برخوردار نیست.

 

 ویزیت رایگان بیش از 6 هزار بیمار

پدافند ارتش هوایی خاتم الانبیاء جمهوری اسلامی ایران از 12آذر ماه به مدت یک هفته در منطقه محروم سربیشه اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی کردند که نتیجه آن ویزیت بیش از 6 هزار بیمار روستایی بود.

 

این بیماران توسط 20 متخصص در رشته‌های قلب، داخلی، اروئولوژی، روان پزشکی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، پوست و مو، چشم، دندان پزشکی و جراحی عمومی و 40 نفر کادر پرستاری و پاراکلینیکی در 4 بیمارستان صحرایی و دو کانکس سیار جراحی عمومی و دندان پزشکی ویزیت شدند.

 

دکتر محمد کریم هروی، معاون طب رزم اداره بهداشت و درمان قرارگاه خاتم الانبیاء ارتش شرق کشور در این خصوص می گوید: در بیمارستان صحرایی همه امکانات بستری و درمانی وجود دارد و تمام خدمات از جمله جراحی های سرپایی اینجا انجام می شود.

 

 

با توجه به گستردگی استان و دوری برخی مناطق تیم پزشکی مستقل شامل کارشناس بهداشت، دامپزشک و پزشک را تشکیل دادیم که به روستاها می روند و خدماتی مانند ویزیت بیماران، آزمایش آب روستا و معاینه دام ها را انجام می‌دهند.

 

همچنین یک تیم را در ماخونیک مستقر و 130 نفر را معاینه کردیم و داروی رایگان به آنها دادیم و حتی برای افرادی که مشکل رفت و آمد داشتند برای معاینه به منزل آنها رفتیم.

 

هروی ادامه دهد:  این قرارگاه در مدت 6 روز حضور خود در روستای سلم آباد شهرستان سربیشه به 450 نفر خدمات دندان پزشکی شامل ویزیت، ترمیم، عصب کشی، جراحی و کشیدن دندان، هفت نفر عمل جراحی سرپایی، 3 هزار نفر غربالگری دیابت و فشارخون، توزیع 3 هزار نسخه دارویی ارائه کرده است. همچنین تیم پزشکی قرارگاه خاتم الانبیای ارتش برای ویزیت بیماران، معاینه دام ها و بررسی وضعیت آب آشامیدنی روستای ماه خونیک، چاهشند و چاه عمار و مناطق عشایری اعزام شدند که در این مناطق هم خدمات خوبی ارائه کردند.

 

 

 

 

 

نظر شما