شناسهٔ خبر: 22964899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز:

روزانه 17 هزار تردد درمرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) انجام می‌شود

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: فضای فیزیکی اورژانس نامناسب با میزان مراجعه بوده چرا که 90 درصد مراجعات اورژانسی به این مرکز صورت می‌گیرد حتی در موارد سرماخوردگی‌های ساده، اعزام از شهرستان‌ها اکثراً به این بیمارستان بوده که ما را با مشکلات اساسی روبه‌رو کرده است.

صاحب‌خبر -
اسماعیل فرجی متخصص داخلی و فوق تخصص غدد درون‌ریز، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس مرکز آموزشی و درمانی  امام رضا (ع) تبریز، برای معرفی این مرکز و نوع و چگونگی ارائه خدمات این بیمارستان مهم شمال‌غرب کشور گفت‌وگویی اختصاصی  در تبریز داشته که ماحصل آن در ادامه می‌ِآید.

 عمده‌ترین اهداف در بیمارستان شما چه مسائلی هست؟

بنده بیشتر از یک و نیم سال است که در این مسؤولیت مشغول خدمت بوده و اهداف اولیه‌ام در بدو ورود انجام یک سری اهداف کلی از قبل تعیین شده بود.

وظیفه اصلی ما در این مرکز درمان بیماران و تربیت کادر پزشکی برای خدمت در سطح جامعه است، منتهی در کنار این  اصل اداره بیمارستان همچنین انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی از عمده فعالیت‌های مرکز است.

 هدف اصلی ما ضمن درمان بیماران، ارائه بهترین روش و خدمات درمانی به مراجعان بخش اورژانس بیمارستان است.

این درمان‌ها و خدمات شامل درمان‌های بروز و سهل‌الوصول و دارای کمترین بار مالی برای بیماران و رسیدگی به وضعیت عمومی بیماران است که از نظر رنج مریض‌داری هم بیمار و هم خانواده کمترین فشار را متحمل شود.

از نظر آموزشی مهم‌ترین هدف، تربیت نیروهای متخصص با بیشترین تعداد بوده و همان‌گونه که مطلع هستید بیمارستان امام رضا(ع) مهم‌ترین مرکز آموزشی شمال‌غرب کشور است و می‌توان گفت که مهم‌ترین و سطح بالاترین اساتید از نظر علم و تجربه در این مرکز آموزشی متمرکز هستند.

تنوع رشته‌ها به طوری است که اکثریت قریب به اتفاق بیماری‌ها و موضوعات پزشکی را پوشش می‌دهد.


چندرشته تخصصی پزشکی در این مرکز آموزش داده و در درمانگاه ارائه خدمت می‌شود؟

 به غیر از بخش بیماری‌های زنان، بیماری‌های قلبی و کودکان که اصلاً موضوع بحث ما در این بیمارستان نیست، بقیه موارد پزشکی را تحت پوشش قرار داده و البته رایزنی‌هایی در زمینه زنان و کودکان نیز صورت گرفته، هر چند گروه داخلی متخصص در مرکز ما موجود است.

 بخش اورتوپدی مفصل متشکل از اساتید مجرب نیز به تازگی راه‌اندازی شده و مشغول به خدمات‌رسانی هستند.

مسائل آموزشی به عهده پزشکان است. در این مرکز رده‌های متفاوت پزشکان از کارآموزی که پایین‌ترین سطح است تا فوق تخصص تربیت می‌شوند. مربیان این رده‌ها جزو بالاترین اساتید کشور در حد استاد تمام، دانشیار یا استادیار هستند.

در کنار تربیت پزشکان تربیت پرستاران و کمک بهیار در بیمارستان ما موجود است. تعدادی از رشته‌ها که مستقیماً پزشکی نیستند مانند توانبخشی و تکنسین‌های اورژانس، اتاق عمل و ... نیز در این مرکز از آموزش‌های تخصصی بهره می‌گیرند.  

 طرح بیمه سلامت که در کشور اجرا شد یکسری بارهای مالی به بیمارستان‌ها تحمیل کرده که اکثر مراکز قادر به تسویه حساب با تأمین اجتماعی یا بیمه سلامت نیستند آیا بیمارستان شما نیز با این مشکل مواجه شده یا نه؟

سال اول اجرای این طرح وضعیت بهتر بود زیرا تأمین اعتبار شده بود و اهداف طرح پیشرفت خوبی داشت اما از بعد از سال 95 و اساساً در سال  96 با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم خدمات ارائه شده به بیماران از طرف مرکز به صورت نقدی است و پرداختی بیماران بسیار پایین و در حد رایگان و ما برای اشخاصی که مشکل مالی دارند در راستای اهداف انسان دوستانه بیمارستان حتماً کمک می‌کنیم و تخفیف می‌دهیم ولی از سوی دیگر تهیه امکانات و تجهیزات درمانی بیماران و لوازم مصرفی، نیازمند هزینه است و دریافتی ما از طرف شرکت‌های بیمه و مسؤولان ذی‌ربط بسیار با تأخیر انجام می‌گیرد.

علاوه بر آنکه مطالبات خود را بروز دریافت نمی‌کنیم از طرفی نیز مجبور به ارائه خدمات بروز هستیم حتی در یک مورد نیز خدمات را کم نکرده‌ایم چون اهدافی مانند مسائل رأفت اسلامی و انسان دوستی سرلوحه کارمان است در مواردی که مورد تعهد قانونی‌مان نیست نیز مجبور به ارائه خدمات هستیم و این امر  فشار مضاعف مالی بر ما تحمیل کرده است.

این طرح برای بیماران بسیار خوب بوده و آرزوی چند دهه بهداشت و درمان و پزشکان بود که شخص بیمار به قول مقام معظم رهبری «خانواده‌ها به غیر از رنج بیماری فکر دیگری نداشته باشند» برای مثال 10 سال پیش اگر کسی یک ماه بستری می‌شد، جهت پرداخت هزینه درمان و بیمارستان مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفتی می‌شد و حتی تهیه بسیاری از تجهیزات بر عهده خود بیمار بود ولی در طرح تحول سلامت تمام این مسائل حل شده. هم اکنون کمترین فشاری به خانواده بیمار وارد نمی‌شود.  

البته از  نظر دریافتی مطالباتمان فوق‌العاده در مضیقه هستیم که این امر هم برای ما و هم برای شرکت‌هایی تهیه تجهیزات مشکل ایجاد می‌کند.


 لطفاً در خصوص بخش اورژانس بیمارستان توضیحاتی بفرمایید، اینکه تعداد تخت‌ها چقدر است؟ روزانه جند نفر پذیرش می‌شود؟ آیا در بخش جدید اورژانس تعداد تخت‌ها افزایش می‌یابد؟

ما روزانه بیش از 300 نفر مراجعه‌کننده داریم. اول اینکه فضای فیزیکی کنونی اورژانس فوق‌العاده نامناسب و نامتناسب با میزان مراجعه بوده و دومین مطلب اینکه قریب به 90 درصد مراجعات اورژانسی به این مرکز صورت می‌گیرد حتی در موارد سرماخوردگی‌های ساده، اعزام از شهرستان‌ها اکثراً به این بیمارستان بوده و بالای 90 درصد مراجعه‌کنندگان بیماران با مشکلات اساسی هستند. بنابراین خدماتی که این افراد دریافت می‌کنند، بسیار سطح بالا و زمان‌بر است.

گذشته از ارائه خدمات طرح تحول و مسائل مالی ،اعتقاد مردم به دریافت خدمات درمانی سطح بالا از سوی پزشکان مجرب در هر ساعت از شبانه‌روز جذب بیمار را افزایش می‌دهد.

بخش اورژانس از نظر تخت فعلاً رضایت کامل بنده را نداشته و سعی در ارتقای کیفی و کمی را داریم. تروما و تصادفات بخش اورژانس بسیار فعال بوده و می‌توان گفت جراحی‌های مغز و اعصاب و تصادفات منحصراً یا قریب به صددرصد در این مرکز انجام می‌گیرد و برای افزایش سطح کمی و کیفی خدمات در بخش اورژانس بخش جدید اورژانس در دست احداث بوده ودر  6 تا 12 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

در بخش اورژانس جدید تمام تمهیدات از لحاض فضای فیزیکی مدنظر قرار گرفته همچنین واحدهای متفاوت را خواهیم داشت یعنی خود اورژانس شامل اتاق عمل و جراحی‌های سرپایی از قبیل آندوسکوپی، آی. سی. یو و بخش‌های تحت‌نظر تجهیز خواهد شد و امیدواریم با افتتاح بخش جدید اورژانس و فضای فیزیکی مناسب مشکل همشهریان عزیز در این زمینه برطرف شود.

لطفاً در خصوص آمار کادر مشغول به کار توضیحاتی بفرمایید؟

کادرپزشکی،کارمندی و پرستاری یک‌هزار و 806 نفر، یک‌هزار و 26 گروه پزشکی متشکل از انترن‌ها به صورت چرخشی ،رزیدنت‌ها یعنی دانشجویان تخصص 438 و دانشجوی فوق تخصص 33 نفر و بقیه شامل اساتید از درجات متفاوت که جمعاً بالای 3 هزار نفر هستند.

این مرکز شامل 800 تخت بوده که در صورت بستری افراد و با احتساب همراهان آنها حدود 17 هزار نفر در بیمارستان تردد روزانه داریم  

در صورت عدم رضایت، بیماران و همراهان آنها به کجا مراجعه کنند؟

خوشبختانه در خصوص تمام مواردی که ممکن است پیش بیاید، مرجع قانونی وجود داشته و تلاش بنده و همکاران در این مجموعه بر این است که بیماران در کمال آرامش خدمات بگیرند و با کمترین مشکل مواجه شوند.

احیاناً در صورت بروز مشکل چند رده پیش‌بینی شده که بیماران می‌توانند با مراجعه به آنها مشکل خود را بازگو کنند، اول مسؤول واحدی که در آن بستری هستند یا خدمات می‌گیرند،دوم معاونت آموزشی،مترون بخش پرستاری و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب بنده و معاونانم آماده پاسخگویی به همشهریان عزیز هستیم.

خواهش ما در این‌گونه مواقع بر این است که مراجعان محترم در وهله اول حفظ خونسردی و آرامش، دوم با عدم خروج از خط منطق، عقل و خرد ما را در حل مسائل و مشکل به وجود آمده، یاری کنند چرا که مبنای کار ما برطرف کردن مشکلات است.

بنده در این بیمارستان نماینده گیرندگان خدمت هستم نه رئیس بیمارستان. مهم‌ترین مسؤولیت بنده علاوه بر حفظ حقوق کادر پزشکی، حفظ حقوق بیماران نیز هست.

و سخن آخر؟

از همشهریان عزیز تقاضا داریم در صورت بروز مشکلات ساده و با توجه به محدودیت امکانات ما در بخش اورژانس، از امکانات سایر مراکز درمانی نیز بهره ببرند.

گفت‌وگو از: صادق رنجبری