شناسهٔ خبر: 22962583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

موسیقی بی نهایت است

دراین مطلب آمده است: موسیقی در واقع هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست. موسیقی تراوش احساسات و اندیشه های آدمی و مبین حالات درونی فرد میباشد.موسیقی یا ترانه به

صاحب‌خبر - دراین مطلب آمده است: موسیقی در واقع هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست. موسیقی تراوش احساسات و اندیشه های آدمی و مبین حالات درونی فرد میباشد.
موسیقی یا ترانه به هر نوا و صدایی گفته میشود که شنیدنی و خوشآیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحول کند. اغراق آمیز نیست اگر بگوئیم شنیدن یک آهنگ آرام بخش و جذاب میتواند خستگی روزانه شما را به زیبایی پایان دهد.
تخیل به عنوان یکی از مهمترین عوامل در شکل گیری آثار هنری به شمار می رود، هرچه هنرمند حس تخیل قوی تری داشته باشد آثار او در بین سایر هنرمندان شاخص تر و برجسته می شود. وجه اشتراک آثار هنری در این است که بیشتر این آثار بر اساس عواطف و احساسات هنرمند شکل می گیرد و کمتر تفکر منطقی و عقلانی در پیش زمینه آثار هنری دخالت دارند. این بدین معنی نیست که هنرمند از عقل، شعور و درک خود در خلق آثار استفاده نمی کند، بلکه یعنی احساسات هنرمند بر جنبه های فکری در ابتدای شکل گیری طرح او برتری می یابد. مناطق و نواحی مختلف کشور و بخصوص سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب استعدادهای بالقوه ای را در ابعاد مختلف و بخصوص موسیقی در خود جای داده که به جد می توان گفت با تلاش و کوشش شکوفا شده و برای رشد بیشتر نیاز به حمایت همه جانبه دارند. در این میان موسیقی سیستان و بلوچستان را می توان لالایی تاریخ در گهواره نیمروز تا عمان نامید که انصافا استعدادهای خوب و شگرفی را به عرصه هنر معرفی کرده است. روزنامه طلوع زاهدان در ادامه سلسله مصاحبه های اختصاصی خود گفت و گویی صریح با بیژن مقدم، موسیقی دان جوان و با ذوق سیستانی و بلوچستانی را به بهانه برگزاری کنسرت مشترک با فیلیپ سرانه نوازنده معروف فرانسوی در زاهدان انجام داده که ما حصل آن از نظر خوانندگان می گذرد.
گروه بیژن مقدم با عنوان «کلپورگان» متشکل از جوانان با ذوق از جنوب و شمال استان است که تاکنون کنسرتهای مختلفی را در داخل و خارج از استان برگزار کرده اند.
بیژن مقدم در این گفت و گو که نشان می دهد دل پری هم از متولیان فرهنگی و برخی مسئولان دیگر هم دارد از اینکه توجه چندانی به استعدادهای استان در عرصه موسیقی نمی شود، گله مند است.
مقدم بر خلاف دیگر مهمانان که با روندی طولانی تر و قانونمند تر بود، اما ساده و بی تکلف دعوتمان را لبیک گفت. جالب است که حتی برای آمدن به مصاحبه حتی نیم ساعتی زودتر به دفترمان آمد.
آنچه که می باید از ظاهر یک هنرمند انتظار می رفت در بیژن مقدم هم صدق می کرد. سبکی هنری که بیشتر هنرمندان برای تیپ و شمایل خود انتخاب می کنند.
پویایی و جوانی همراه با ذوق و اشتیاق از حرکاتش مشخص بود.آنچه که بیشتر، گفتگوی ما را صمیمی و خودمانی میکرد سادگی و صمیمیت هنرمندان است که اهل هیچگونه تعارف و حاشیه نیستند.
امیدواریم خوانندگان نیز از این گپ و گفت لذت ببرند.
به عنوان سوال نخست
بیژن مقدم را چطور برای خوانندگان روزنامه معرفی کنیم؟
* 16 فروردین 1366 در خانواده ای هنرمند در زاهدان متولد شده ام که البته اصالتم به سیستان بر می گردد.خانواده ای هفت نفره شامل دو خواهر و سه برادر را تشکیل می دهیم که در واقع من با یکی از خواهرانم دو قلو و آن هم غیر همسان.
در حال حاضر نیز مجرد هستم.
لیسانسم را در رشته شیمی و فوق لیسانسم را در رشته پژوهش هنر از دانشگاه سیستان و بلوچستان گرفته ام.
شمی و هنر چندان تطابقی با هم ندارد؟
رشته شیمی ام در مقطع لیسانس خودش داستانی دارد.
دوران کودکی ام را هم با عشق به هنر سپری کرده ام بطوریکه بدون اغراق بگویم از دوم دبستان موسیقی را شروع کردم و عاشق آن شدم.
ابتدا با شرکت در هیاتهای مذهبی و عزاداری ریتم خودم را تنظیم و یاد گرفتم و تمبک را شروع کردم، رفته رفته با رفتن به دوره های آموزشی در مشهد و اصفهان بصورت حرفه ای این هنر ارزشمند را یاد گرفتم.
موسیقی از چه زمانی برایتان بصورت یک هدف مشخص شد؟
در واقع از سال دوم دبیرستان بود که همزمان با درس خواندن آهنگ سازی هم می کردم و علاقه خاصی به پیانو و کیبورد هم داشتم.آن زمان چهار راه رسولی زاهدان سازهای ارزان قیمت و دست دوم زیاد بود و به همین دلیل راحت این آلات موسیقی تهیه می شد.از سال 85 وارد دانشگاه شدم و در سال 87 نیز به عنوان دبیر کانون موسیقی دانشگاه فعالیت داشتم. کنسرت های مختلف دانشجویی را هم داخل و هم خارج از استان برگزار کرده ام که با استقبال خوبی هم روبرو شده است.
* برگزاری کنسرتها برای بیژن مقدم خاطرات تلخ و شیرینی هم به همراه دارد که وی در این میان از وجود ناهماهنگی برای اجرای کنسرتش در تاریخ های 9، 10 و 11 آذر گله مند است.
چرا کنسرت در تاریخ مذکور برگزار نشد؟
ابتدا قرار بود آقای رئیس جمهور در 16 آذر و همزمان با روز دانشجو در زاهدان حضور داشته باشند که این تاریخ به چند روز جلوتر افتاد و گروه ما که قبل از این تمامی برنامه ریزی های خود را انجام داده بود به دلیل عدم هماهنگی برخی مسئولان مجبور شد بعد از سفر رئیس جمهور برنامه اش را اجرا کند و این در حالی است که بدلیل تغییر برنامه کنسرت، متحمل بی احترامی ها و خسارت های مالی فراوانی هم شدیم.
تعریفتان از موسیقی؟
موسیقی بی نهایت است، موسیقی مثل نقاشی و همچون هنرهای تجسمی است که با روح انسان ارتباط برقرار می کند. موسیقی از دوران کودکی که لالایی شنیده ایم تا زمان مرگ، در سوگواری و عزا و شادی ها جدایی ناپذیر است.
الگوی تان در عرصه موسیقی؟
الگویم در داخل ایران در زمینه موسیقی سنتی همایون شجریان است و خیلی دوست داشتم از سبک همایون استفاده کنم اما با وجود کمبودها رو به موسیقی الکترونیک آوردم.
فعالیت فضای مجازی هم دارید؟
فعالیت چندان زیادی در فضای مجازی ندارم بسیار وقت گیر است حتی مدتی در اینستاگرام فعال بودم که پس از مدت کوتاهی بنده را فضول کرده بود و مجبور شدم عطایش را به لقایش ببخشم. از جمله فعالیتهای آموزشی که دارم می توان به آموزش سازهایی از جمله دف، تمبک و دو تار را برای بزرگسالان و برای نوجوانان سازهای الکترونیک اشاره کرد.
سلایق مردم منطقه ما بیشتر با چه ریتمی مانوس است؟
سلائق اقشار مختلف در زمینه موسیقی متفاوت است یعنی در هر کجای ایران که بروی سلائق مختلفی را می بینی ما که بچه جنوب شرق هستیم هر چه به سمت شمال غرب کشور برویم هنرها ظریف تر و دقیق تر و آسایش و راحتی بیشتری را حس می کنید.اینجا ریتم های تند تری را می بینیم ، ریتم های اینجا بیشتر پرخاشگرانه و تند است.
ریتم خودتان در موسیقی؟
ریتم تند می زنم اما این تندی اصلا شاد نیست و بنده در کل موسیقی غمگین می نوازم و آدم شادی نیستم .
پس می شود گفت که سازتان کوک نیست؟
نه ، کوک است اما ساز مخالف هم نمی زنم.
استقبال مردم از نوع ریتم تان در موسیقی و کنسرتها چگونه بوده؟
توجه داشته باشید؛ در زمینه دعوت فیلیپ پیغام هایی داشتم که فلانی ،چرا فیلیپ را از اروپا دعوت کرده و آورده ای، اما واقعا ذائقه مردم متفاوت است و هر ریتمی طرفدار خودش را دارد مثلا مجید خراطها طرفدار خودش را دارد، موسیقی هندی، افغانی و .... هم همینطور آوردن فیلیپ آن هم از اروپا کار تازه ای بعد از پیروزی انقلاب تاکنون بود و او کسی است که طرفداران زیادی هم در کشور خودش دارد.
استقبال مردم از کنسرت به چه صورت بود؟
استقبال مردم از کنسرتها و بخصوص کنسرت چند روز قبل خوب بوده و این در حالیه که بنده بیشتر مهمانانم برای حضور در کنسرت دعوت شده بودند و بلیت فروشی کمی داشته ام و بیشتر بصورت رایگان بود. با این وصف بعد از پایان کنسرت و روز بعد از آن یکی از مسئولان تقاضای بلیت برای کارمندانش کرد که در کنسرت حضور داشته باشند که بنده اعلام کردم که اجرا تمام شده است.
نظرتان راجع به مکان برگزاری کنسرت چیست؟
اعتقادم این است به جای اینکه مردم روی صندلی های پلاستیکی در سوله ورزشی تماشاگر کنسرت باشند بهتر است این کنسرت در تالار برگزار شود.
آیا موسیقی راه امرار و معاشتان هم هست یعنی منبع درآمدت همین موسیقی است؟
موسیقی را بطور کامل از اقتصاد تفکیک کرده ام و تاکنون در بحث موسیقی هیچ درآمدی نداشته ام بنده حتی خودروی شخصی ام را هم برای سر پا نگه داشتن گروه و اجرای کنسرت فروخته ام. در فعالیتهای گردشگری مشغول کار هستم البته قبلا مجتمع اقامتی تفریحی هم داشتم که در حال حاضر در حال جابجایی هستیم تا در جای مناسب مستقر شویم.
ارتباطت با اداره کل فرهنگ و ارشاد چگونه است، ارتباط خوبی داری؟
حاج آقا مسگرانی همراه تمامی هنرمندان است و توجه ویژه ای به جوانان دارند لیکن برخی کارهایی که می بایست توسط ارشاد انجام میشد به دلیل کارشکنی برخی افراد نالایق در اداره ارشاد توسط خودمان پیگیری شد و برخی مشکلات دیگر نیز با مدیریت و درایت حاج آقای مسگرانی حل و فصل شد که من صمیمانه از طرف خودم و گروه از ایشان سپاسگزاری میکنم. دو سال با همکاری اداره میراث فرهنگی استان دویدیم تا قیچک سیستانی و قیچک بلوچی را ثبت ملی کنیم و این کار را هم کردیم اما صدایمان نمی رسید که ثبت جهانی هم بکنیم.
برای فیلم و سریال هم تولید موسیقی داشته اید؟
در زمینه تاتر طی سالهای گذشته با آقایان تقی زاده و جامی کار کرده ام و حتی برنده بهترین موسیقی هم شدم.
آیا آلبوم تهیه و ارائه نکردید؟
هیچ وقت نتوانستم آلبوم بیرون بدهم و آن هم به این دلیل که حامی مالی نداشتم و در واقع برای ما هزینه بر است.
به لحاظ ماندگاری چرا اخیرا کار ها سریع به دست فراموشی سپرده می شوند؟
ما در کشور و بخصوص استان از ضعف متن برای ترانه رنج می بریم موسیقی در استان ما به دو گونه است یکی موسیقی سیستان و دیگری موسیقی بلوچستان.
در یکی متن بسیار قوی و موسیقی ضعیف و در دیگری متن ضعیف و موسیقی بسیار قوی داریم.
در مورد توانایی های گروه تان توضیح دهید؟
ما در استان افرادی را داریم که همپای بچه های تهران ساز می زنند چه از بلوچستان و چه از سیستان بنده از نقطه صفر مرزی از نگور و گواتر تا شمالی ترین نقطه استان افراد با ذوق را جمع و یک گروه را تشکیل داده ام.
به طور کلی نظرت در مورد اجرای کنسرت در نقاط مختلف کشور چیست؟
در انتخاب و صدور جواز برای اشعار نوعی غرض ورزی صورت می گیرد بعضی از کنسرت ها جواز کسب میکنند اگر نیست چرا در زمینه اشعار محلی «ننه مه کنجکه تونو « جوازی ارائه نمی گردد.
آرزویت؟
اگر حیاتی بماند، تصمیم دارم داخل استان یک مجتمع خصوصی و آموزشگاه داشته باشم که بتوانم استعدادها را شکوفا کنم.
آیا ما محدود هستیم در باب موسیقی؟
محدودیت در این استان بچه ها را فعال تر کرده بطوریکه هنرجوی ایجا با یک دوره یک ماهه همپای هنرجوی دو ساله در کرج می تواند موسیقی بنوازد.
در بحث شهید و شهادت هم اثری داشته اید؟
خیلی دنبال این بودم که در فیلم مستند شهید » میر حسینی « حتی بصورت رایگان گروه موسیقی ام نقش داشته باشند اما گفتند کار با بچه های تهران بسته شده است.
چهره هنرمندان چرا از دور تابلو هست یعنی داد می زند که من هنرمندم؟
(بیژن مقدم با خنده جواب می دهد) یعنی هنرمندان پلشت هستند.
روحیاتت چگونه است و اینکه دوست داری به چه چیزی برسی ؟
دوست دارم همیشه مادرم را خوشحال کنم مادرم دوست داشت بنده پزشک شوم البته اکنون مادرم خادم حرم امام رضا (ع) نیز هست.
تفریح و سرگرمی ات چگونه می گذرد اهل فیلم، فوتبال و ... هستی؟
آرشیو فیلمم کامل است
خب اگر کامل است، فیلم سلام بمبئی را حتما دیده ای، نظرت در مورد فیلم؟
بله دیده ام، سلام بمبئی توهین به شعور مخاطب بود.
قرعه کشی جام جهانی؟
خدا به خیر کند ولی امید دارم یادم هست چند سال قبل یونان هم در بازی های اروپایی اسپانیا را زد اما ما دو تیم را می زنیم. این را هم بگویم که رونالدو در رئال مادرید موفق است و در تیم ملی چندان موفقیتی ندارد.
نظرتان راجع به موسیقی در حال حاضر چیست؟
البته این را بگویم که خودم در آهنگ سازی غمناک می نوازم البته این طور نیست که با این آهنگها فقط به یاد مشکلات خودمان بیفتیم که مثلا فلان قسطم عقب افتاده نه اینگونه نیست و این غم، غم مادی نیست. حتی به یاد دارم برای اولین بار روی اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی ساز زدم.
متاسفانه الان موسیقی جهت دار شده است اگر قرار است عاشقانه باشد عاشقانه زمینی شده و از حالت عارفانه خارج شده است. موسیقی شاد ما بی محتوا شده است. «همین کار ننه مه کنجکه تو نو «غمگین ترین کار استان ما است که محسن ذوالفقاری تنها کسی است که توانست آن را به بهترین نحو اجرا کند، اما در حال حاضر هر جا می خواهند کار شادی ارائه دهند آن را پخش می کنند.
کسی هست که بخواهی از او تشکر کنی؟
از نوازنده هایم خیلی تشکر می کنم خیلی زحمت می کشند.
‏نوازندگان:
مهدی یارمحمدزهی شهرام یارمحمدزهی، سعود ملکزهی، نیما صحرانشین، عماد دلارامی، منیراحمد پرمون فرهاد عابدی، بهروز خمر، امیر اسحاقی، امیرکوچک سرابندی.
و عوامل تولید کنسرت: دلارام باباحسینی، میلاد علیزاده، غزاله حیدری، حسن اصغری، احسان سالاری
محمد ملازهی مبین علیزاده و متین علیزاده
8006**6081 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی

نظر شما