شناسهٔ خبر: 22958605 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

نکوداشت داریوش مؤدبیان در ششمین جشنواره تئاتر شهر

تهران (پانا) - ششمین دوره جشنواره تئاتر شهر با نکوداشت داریوش مودبیان ، نویسنده ، بازیگر ، کارگردان و مترجم و مدرس تئاتر همراه می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، این جشنواره که در هر دوره گذشته خود به نام یکی از هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده تئاتر مزین شده در دوره ششم ، با نکوداشت داریوش مودبیان برگزار خواهد شد.
 
بنا بر تصمیم شورای سیاست گزاری جشنواره مقرر شد نکوداشت دوره ششم با نام و گرامیداشت حضور استاد داریوش مودبیان به پاس سال ها تلاش موثر و سازنده در زمینه گسترش هنر و بخصوص هنرهای نمایشی به این هنرمند اختصاص یابد.
 
داریوش مودبیان متولد۱۳۲۹ در تهران و یکی از هنرمندان تئاتر ، سینماو تلویزیون است که در رشته های بازیگری سینما و تئاتر، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و ترجمه و تدریس فعالیت دارد.
 
مؤدبیان فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۳ آغاز کرده و از سال ۱۳۴۸ در مطبوعات قلم زده است. او در سال ۱۳۵۳ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد.  سال ۱۳۵۹ مدرک فوق‌لیسانس تخصصی مطالعات هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۱۳۶۰ فوق‌لیسانس تخصصی زبان‌شناسی را از مؤسسه مطالعات علوم انسانی پاریس دریافت کرد. تدریس در دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد و دانشگاه صدا و سیما از جمله دیگر فعالیت های این هنرمند شناخته شده کشور است.
 
نمایش های قرارداد با مرگ ، شایعه، جشن سالگرد، اتاق انتظار و ... از جمله آثاری هستند که این هنرمند در دهه 90 روی صحنه برده و به زودی با درگوش سالمم زمزمه کن بر صحنه تئاتر نقش آفرینی خواهد شد. او موسس گروه تئاتر مردم با همراهی علی نصیریان است.
 
فیلم های آدمک ، آواز قو ، دختری با کفش‌های کتانی ، شکوه بازگشت ، یک مرد یک خرس ، پرونده با بازی و فیلم های ازدواج اجباری ، رؤیای نیمه‌شب تابستان وسفر به‌خیر از جمله کارگردانی های او هستند. بازی در تله تئاتر های متعدد و پرمخاطب سیما همچون «خواب یک ستاره» ، «نیرنگ بازیهای آقای اسکابن» ، «قاضی و رئیس دادگاه خانواده»، «خانه عروسک» ، «دکتر فاستوس» ،  «سوزن‌بانان» و ... را در پرونده کاری دارد.
 
داریوش مودبیان در سال 1394 نشان شوالیه فرهنگ و ادب فرانسه را از سوی سفیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه دریافت کرد.
 
جشنواره تئاتر شهر در پنج دوره گذشته خود نکوداشت هنرمندانی همچون علی نصیریان ، داوود رشیدی ، مریم معترف، اکبرزنجان پور و محمود استاد محمد همراه شده و ششمین دوره خود را با ادای احترام به داریوش مودبیان برگزار می کند.
 
این جشنواره با دبیری شهرام کرمی به عنوان اصلی ترین رویداد تئاتر شهرداری تهران و از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پردیس تئاتر تهران و فرهنگسرای خاوران برگزار خواهد شد.

نظر شما