شناسهٔ خبر: 229567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییسی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

شاخص اعتدال مواضع ولی‌فقیه جامع‌الشرایط است/ در اجرای حدود الهی هیچ تردیدی وجود ندارد

شعار «نه غزه و نه لبنان» شعار انقلاب اسلامی امام و یاران انقلاب نیست/اگر کسانی بگویند ما مسائل را می‌گذاریم تا خود مردم آن را حل کنند پس نقش دولتمردان چه خواهد شد؟ مگر مسئولان مرزبانان حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد نیستند؟

صاحب‌خبر -

معاون اول قوه‌قضاییه طبق آیات قرآن شاخص اعتدال را ولی خدا و در جامعه دینی ما شاخص اعتدال را مواضع ولی فقیه جامع الشرایط عنوان کرد و گفت:‌ آنکه افراط‌گرایی و یا تفریط کند از ولی فقیه جلو یا عقب می‌ماند اما اگر کسی جا پای سخن رهبری و منش امام خمینی (ره) بگذارد او اعتدال دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: در ماه‌های رجب و شعبان فرد خود را آماده می‌کند تا در ماه مبارک رمضان ظرفیت‌سازی کند و رمضان بهترین فرصت برای ظرفیت‌سازی و ربانی شدن است.
وی با بیان اینکه دو تحلیل و بینش در هنگام مبارزه با رژیم پهلوی وجود داشت تصریح کرد: بینش اول، بینش مبارزه با حکومت ستم شاهی و ایجاد حکومت دموکراسی و تعامل با همه دول خارجی و ایجاد رفاه اجتماعی بود و بینش دوم، حاکمیت دین و ارزش‌های الهی و مردم سالاری دینی بود.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به تسخیر سفارت آمریکا اظهار داشت: در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی فریاد عده‌ای بلند شد که این چه حرکتی است؟ اما امام این حرکت را انقلاب دوم نامید و با این کار نشان داد که در ذات انقلاب استکبار ستیزی وجود دارد. مگر می‌توان طرفدار مستضعفان، ‌پا برهنگان، فلسطین و قدس بود اما استکبار ستیز نبود و مگر می‌توان در برابر خوی استکباری و ظلم و ستم آنها بی‌تفاوت باشیم.
رئیسی با بیان اینکه در بینش اول، مسئله قدرت طلبی وجود دارد یادآور شد: در بینش دوم، اساس مبتنی بر تکلیف‌مداری است. رای دهنده براساس تکلیف رای می‌دهد و رای گیرنده نیز عرضه‌اش براساس تکلیف است و مقام معظم رهبری و شهید بهشتی طرفدار بینش دوم و حاکمیت دین و فقه در عرصه زندگی انسان معاصر بودند.
این مقام عالی قضایی اعتقاد عمیق به اسلام ناب محمدی را اولین شاخصه شهید بهشتی اعلام کرد و افزود: منظور از اسلام ناب محمدی، اسلام مجاهد و عدالتخواه است که حقوق مردم را از متجاوزان بگیرد و نه اسلام آمریکایی که شاخصه‌های آنرا امام گفتند. آن اسلام یعنی اسلام بی‌تفاوت در برابر زیاده خواهی‌ها و دست اندازان به حقوق مردم.
وی با بیان اینکه شهید بهشتی مکتب و گرایش مکتبی را معیار برای جذب و دفع می‌دانست خاطر نشان کرد: در صحبت‌های ایشان اوج عصبانیت و بی‌اعتمادی به آمریکا و استکبار ستیزی وجود داشت و شعار ای آمریکا عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر اوج این مسئله بود.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به شعار «نه غزه و نه لبنان» ابراز داشت: این شعار مبتنی بر بینش اول است و شعار انقلاب اسلامی امام و یاران انقلاب نیست.
رئیسی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی بر تقوای فردی و اجتماعی توجه ویژه‌ای داشت اظهار کرد: ایشان به دفاع از ارزش‌های الهی و اسلامی پرداخته و در مقابل کسانی که می‌گفتند قانون اسلام نباید درجامعه ما پیاده شود به صراحت اعلام می‌کردند که باید حدود الهی اجرا شود.
معاون اول قوه قضاییه از شهید بهشتی به عنوان یک انسان تکلیف مدار که سکوت و یا سخنش بر مدار تکلیف بود یاد کرد و گفت: از دیگر ویژگی‌های ایشان عدالتخواهی بود که عدالت را برای جامعه می خواست و در دستگاه قضایی نیز به دنبال اجرای عدالت بود.
وی از اعتدال به عنوان یک امر پسندیده یاد کرد و با طرح این پرسش که محور و شاخص اعتدال چیست؟ ادامه داد: اگر می‌گوییم افراط و تفریط بد است، نقطه اعتدال چیست؟ درآیات قرآن شاخص اعتدال ولی خداست و در جامعه دینی ما شاخص اعتدال مواضع ولی فقیه جامع الشرایط است. آنکه افراط گرایی ویا تفریط کند از ولی فقیه جلو یا عقب می‌ماند اما اگر کسی جا پای سخن رهبری و منش امام خمینی (ره) بگذارد او اعتدال دارد. اگر به این شاخص‌ها توجه نکنیم پس آنگاه اعتدال را از نگاه خود مطرح کرده‌ایم.
رئیسی به نقش مردم در دیدگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: ایشان رای و نظر مردم را تشریفاتی نمی‌دانست و به پیروی از امام راحل(ره) توجه به خواسته‌های مردم در سلوک ایشان بود و به دنبال این بود که نظامی مبتنی بر قانون اسلام که می‌خواهد جامعه ربانی را رقم بزند و در آن کرامت انسانی در حوزه های مختلف حفظ شود و انسان راه تعالی را طی کند.
وی ادامه داد: اگر کسانی بگویند ما مسائل را می‌گذاریم تا خود مردم آن را حل کنند پس نقش دولتمردان چه خواهد شد؟ مگر مسئولان مرزبانان حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد نیستند؟ کار مرزبانان این است که امور را رصد کنند تا ناهنجاری‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ و ناهنجاری‌های اقتصادی درحوزه اقتصاد رخ ندهد. مسئولان مرزبانانی هستند که باید از حوزه‌های مختلف مرزبانی کرده و اگر متوجه فسادی شدند با فریاد بلند آن را اعلام کنند.
معاون اول قوه قضاییه به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان پس از حضور ناتو و آمریکا اشاره کرد و گفت: کسی در مبارزه بی امان ما با قاچاق مواد مخدر تردید ندارد. دادگاه جهانی باید کسانی که زیر چتر آنها موادمخدر تولید می‌شود را محاکمه کنند.
رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود به مسائل حقوق اجتماعی پرداخت وگفت: کسانی که رشوه می‌دهند یا بی حجابی می کنند اقدامشان موجب تضعیف حقوق اجتماعی می‌شود و وظیفه همه دولتمرد ان این است که در برابر حقوق اجتماعی بایستند و با آن برخورد قاطع کنند.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه با انتقاد از کسانی که داعیه حقوق بشری دارند اما بر علیه حقوق ملت خود اقدام می‌کنند، گفت: برای اجرای حدود الهی درکشور هیچ تردیدی وجود ندارد چراکه خواست مردم و وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده ما نهاده است اما در بحث حقوق بشر امروز نظام جمهوری اسلامی در جایگاه مدعی و مغرب زمین در جایگاه متهم است و اگر دادگاه منصفانه و عادلانه‌ای برگزار شود آنها در برابر کیفرخواست ما در جایگاه متهم قرار خواهند گرفت.
وی با تاکید براینکه داعش و گروه‌های تکفیری هیچ نسبتی با اسلام و آموزه های آن ندارند و این گروهک‌های خشونت‌طلب دست ساخته آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند،گفت: رفتارهای این مستکبران باید در کارنامه‌شان ثبت شود و بدانید دادخواهی و عدالتخواهی نسبت به نظام مستکبر صورت خواهد گرفت.

 

نظر شما