شناسهٔ خبر: 229365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

معاون اول قوه قضاییه:

مسؤولان باید از حوزه های فرهنگی مرزبانی کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شاخص اعتدال مواضع ولی فقیه جامع الشرایط است، گفت: اگر شاخص اعتدال را رعایت کنیم هرکسی آن را از نگاه خود تعریف نمی‌کند، پا را جای پای ولی فقیه گذاشته و به فرمان او جان فرا می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از اعتدال به عنوان یک نقطه قابل توجه و امر پسندیده‌ای نام برد، اما تأکید کرد:‌ اعتدال افراط و تفریط نیست، محور و شاخص دارد؛ نقطه اعتدال در آیات نورانی قرآن و روایات ولی خدا است.

 

وی با بیان اینکه امروز در جامعه دینی ما شاخص اعتدال مواضع ولی فقیه جامع الشرایط است، گفت: اینکه با افراط و تفریط از ولی فقیه جلوتر یا عقب‌تر بمانیم، اعتدال نیست، اما کسی که پا را جای پای ولی فقیه بگذارد و به فرمان او جان فرا دهد اعتدال دارد؛ اگر شاخص اعتدال را رعایت کنیم هرکسی اعتدال را از نگاه خود تعریف نمی‌کند.

 

برخورد قاطع قوه قضائیه با تجاوزکاران از حدود الهی

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به سخن برخی که می‌گویند ما مسائل را می‌گذاریم خود مردم حل کنند، افزود: پس نقش دولتمردان چه خواهد شد، مگر دولت و مسؤولان مرزبانان فرهنگ و اقتصاد نیستند؛ مسؤولان باید از حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد و دیگر حوزه‌ها مرزبانی کنند و هر جا که فسادی اتفاق بیفتد باید فریادشان بلند شود که وظیفه قوه قضائیه چنین است.

 

وی با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارد بنا بر خواست خود رفتار کند و بگوید من چون خودم می‌خواهم رشوه دهم این کار را می‌کنم و یا چون خودم می‌خواهم می‌توانم با هر پوششی در جامعه حاضر شوم، برخورد قاطع قوه قضائیه با تجاوزکاران خبر داد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: امروز هیچ تردیدی در نظام قضایی برای اجرای حدود الهی و باید و نباید شریعت نداریم و خاص مردم و خواست نظام و وظیفه قانون اساسی است که به عهده ما گذاشته است.

 

دادخواهی جمهوری اسلامی علیه نظام سلطه

وی به ادعای غربیان درباره عدم رعایت حقوق بشر از سوی ایران اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی در جایگاه مدعی و مغرب زمین در جایگاه متهم است، گفت: کیفرخواست بلندی علیه مغرب زمین داریم که تضییع حقوق بشر و حقوق انسان‌ها می‌کند اگر دادگاه عادلانه‌ای باشد ما مدعی حقوق بشر هستیم.

 

وی افزود: آنچه امروز توسط داعش و گروه‌های تکفیری که هیچ نسبتی به اسلام و قرآن و آموخته‌های دینی ندارند و دست‌ساخته آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند از جلوه‌های قتل و غارتی است که باید در کارنامه نظام سلطه ثبت گردد و آنها بدانند در زمانی این دادخواهی و عدالت‌خواهی انجام خواهد شد.

 

معاون اول قوه قضائیه در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت سالروز بزرگداشت شهدای هفتم تیر و آغاز هفته قوه قضاییه، به تحلیل آنچه که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و خون مطهر شهیدان به ویژه شهید بهشتی حاصل شده است، پرداخت.

 

وی از مبارزه با حکومت ستم‌شاهی، برقراری دموکراسی، مراجعه به رأی مردم، تعامل با همه کشورهای جهان و رفاه اجتماعی به عنوان نگاه نخست و حاکمیت دین و حکومت ارزش‌های دینی و مردم‌سالاری دینی به عنوان بینش دیگر شهید آیت‌الله بهشتی نام برد.

 

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه هرگز نمی‌توان در برابر ظلم و ستم ظالمان بی‌تفاوت بود، گفت:‌در ذات و بینش اول مسأله قدرت‌طلبی‌ها وجود دارد اما در ذات بینش دوم اساس تکلیف‌مداری و تکلیف‌محوری است چراکه اگر حکومتی مبنای مردم‌سالاری داشت هم آنکه خود را عرضه می‌کند و هم آنکه رأی می‌دهد، مبنایشان تکلیف است.

 

وی ادامه داد: آیت‌الله دکتر بهشتی و مقام معظم رهبری به تبعیت از دیدگاه امام راحل دنبال برقراری جامعه‌ای مبتنی بر فقه بودند و ولایت فقیه یعنی دین‌شناسی که می‌خواهد جامعه را به طرف کرامت انسانی سوق دهد و جامعه‌ای دین‌مدار برپا کند.

 

عدالت‌خواهی ویژگی بارز شهید بهشتی

حجت‌الاسلام رئیسی، اعتقاد عمیق به اسلام ناب محمدی (ص) و استکبارستیزی را از شاخصه‌های مطرح شهید آیت‌الله دکتر بهشتی عنوان و بیان کرد: شهید بهشتی مکتب را معیاری برای جاذبه و دافعه می‌دانست.

 

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی و اعتراض برخی نسبت به این موضوع، شعار نه غزه و نه لبنان را نیز در راستای اعتراض همان افراد به تسخیر لانه جاسوسی دانست و تصریح کرد: شعار نه غزه، نه لبنان شعار انقلاب اسلامی و شعار برخواسته از بینش امام راحل و یاران امام نیست که آن بینش حاکمیت دین و ارزش‌های دینی بود.

 

معاون اول قوه قضائیه گفت: شهید بهشتی تقوا را در امور فردی و اجتماعی به عنوان تنها راهی که می‌توان با آن آینده خود و جامعه را رقم زد می‌دانست، وقتی از ولایت‌مداری صحبت می‌شد، آنگونه نبود که اگر فرمان ولایت به نفعش بود اقدام کند و اگر نبود اقدام نکند و آنجا که دفاع از ارزش‌های دینی و الهی بود، به تمام معنا وارد می‌شد.

 

وی با بیان اینکه عدالت‌خواهی از ویژگی‌های شهید بهشتی بود، اهمیت اعتدال را در دستگاه قضایی یادآور شد و ابراز کرد: اعتدال هم در سطح ابتدایی و مقدماتی یعنی عدالت برای یک شاهد در محکمه و هم ترک گناهان و عدم اصرار بر صغایر یا عدالت متوسط و در حد بالاتر امر مهمی است که باید به درستی رعایت شود./920/پ202/ج

نظر شما