شناسهٔ خبر: 22955759 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قدس و سوریه محور گفت و گوی «پوتین» و «اردوغان»

خبرگزاری شبستان:«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و همتای ترک او «رجب طیب اردوغان» درباره آینده حل و فصل سیاسی در سوریه و اوضاع بحرانی خاورمیانه بحث و تبادل نظر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «روسیا الیوم» «ولادیمیر پوتین» در کنفرانس خبری دو جانبه گفت: «در مورد دستور کار بین المللی با توجه به اوضاع خاورمیانه و حل و فصل بحران این منطقه و نیز پرونده سوریه تبادل نظر کردیم».

 

رئیس جمهور روسیه با تجلیل از نقش ترکیه در روند حل و فصل و آشتی ملی در سوریه تاکید کرد: «مقدمات برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه در آغاز سال آینده انجام می شود  و تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد در دستور کار قرار خواهد گرفت».

وی افزود: «ما به کارآیی روند حل و فصل در سوریه در چارچوب مذاکرات ژنو و آستانه امیدوار بوده و همچنان فعالیت خود را برای برقراری آتش بس کامل در سوریه ادامه می دهیم».

 

«اردوغان» نیز به نوبه خود تاکید کرد که دوباره و به زودی در شهر سوچی روسیه با «پوتین» برای بررسی مسأله سوریه دیدار خواهد کرد. وی همزمان بر اتفاق نظر خود با رئیس جمهور روسیه در مورد موضوع قدس تأکید کرد.  

 

«اردوغان» گفت: «گام بعدی ما برگزاری نشست دوم در سوچی در اسرع وقت است و ما برای تداوم ارتباط در این زمینه با یکدیگر توافق کرده ایم».

 

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که اسرائیل تحول اخیر یعنی تصمیم ترامپ در مورد قدس را فرصتی برای افزایش خشونت و فشار بر مردم فلسطین می داند. وی تأکید کرد: «هر فرد باوجدان و صاحب ارزش های اخلاقی نمی تواند این جنایت ها را نادیده بگیرد». 

«اردوغان» با تأکید بر موضع کشور خود در رد تصمیم آمریکا مبنی بر شناسائی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی این تصمیم را «نسنجیده و نامناسب» توصیف کرد و گفت: «به رسمیت شناختن قدس برای پایتختی اسرائیل تصمیمی نسنجیده و نامعقول است که عواقب آن را امروز شاهد هستیم».

 

 

 

نظر شما