شناسهٔ خبر: 22952058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منافع مالچ پاشی نفتی در کانون های گرد و خاک بیش از مضرات آن است

اهواز –ایرنا- معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: شیوه مالچ پاشی ضرری برای خاک و خزندگان ندارد در واقع جنبه های مفید آن بیش از جنبه های منفی آن است.

صاحب‌خبر -

پرویز گرشاسبی دوشنبه در حاشیه بازدید از کانون های گرد و خاک جنوب شرق اهواز در گفت و گو با ایرنا افزود: اگرچه ممکن است به دلیل گازهای متصاعد شده ناشی از مالچ پاشی آلودگی هوا ایجاد شود اما این شیوه برای کنترل کانون های گرد وخاک از حدود 50 سال پیش تاکنون انجام می شود.
وی یادآور شد: تاکنون هیچ روش علمی ثابت شده ای جایگزین مالچ نفتی برای تثبیت ریزگردها یافت نشده است از همین رو در مناطقی که با توفان های شن و گرد و خاک رو به رو هستیم به ناچار از این روش استفاده می کنیم.
وی افزایش فرسایش خاک و ایجاد کانون های گرد وخاک را ناشی از دستکاری انسان در طبیعت و مدیریت غلط منابع آب و کشاورزی دانست و افزود: وقتی زمینها و مراتع رطوبت خود را از دست دهند به کانون های گرد و خاک تبدیل می شوند.
ایجاد پوشش گیاهی در کانون های جنوب شرق اهواز را به دلیل فرسایش شدید خاک در این منطقه دشوار عنوان کرد و یادآور شد: برای مقابله با فرسایش بادی و آبی اقداماتی در خوزستان صورت گرفته است.
وی نوع توفان های خاکی برخاسته از جنوب شرق اهواز را با سایر کانون های استان متفاوت دانست و یادآور شد: اندازه ذرات گرد وخاک بلند شده از کانون های جنوب شرق اهواز حدود 5 میکرون هستند و تا 50 کیلومتر اوج گرفته وتا 2هزار کیلومتر منتقل می شوند.
معاون سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اندازه ذرات گرد وخاک موجود در کانون های ریزگرد سوسنگرد بیش از 5 میکرون بوده و حداکثر 10 کیلومتر اوج میگیرند و حدود 50 کیلومتر نیز منتقل می شوند.
وی ادامه داد: در بالادست رودخانه های بزرگ خوزستان مانند کارون، مارون، زهره و کرخه با استفاده از شیوه های مدیریت آب در صدد کاهش فرسایش آبی هستیم.
گرشاسبی ادامه داد: در پایین دست نیز از 50 سال گذشته روشهایی برای کاهش توفان های شنی در دستور کار بوده که باتوجه به افزایش فرسایش خاک در حال حاضر این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، ایجاد پوشش گیاهی و افزایش رطوبت خاک بهترین راه حل برای کاهش کانون های ریزگرد است.
بنابراین گزارش، هفت کانون ریزگرد هورالعظیم با 53 هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با 113 هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.
بزرگترین کانون ریزگرد خوزستان با 113هزار هکتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد که همین کانون عامل عمده ورود ریزگردها به شهر اهواز است.
بالغ بر 350هزار هکتار شن زار و ماسه زار در استان خوزستان وجود دارد که از شمال غرب تا جنوب شرق امتداد یافته اند.
در سال گذشته پنج هزار هکتار از اراضی این کانون نهال کاری شد و امسال نیز حدود 30هزار هکتار از اراضی آن به شیوه های نهال کاری و کشت بیولوژیک تثبیت خواهند شد.
6002خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار : کبری آقازری

انتهای پیام /*

نظر شما