شناسهٔ خبر: 22946449 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

چرایی تقوا در قرآن

گروه معارف: پرهیز از محرمات که در زبان دین از آن به تقوا تعبیر شده است، مهم‌ترین وسیله در سیر و سلوک معنوی و تقرب به حضرت دوست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، پرهیز از محرمات که در زبان دین از آن به تقوا تعبیر شده است، مهم ترین وسیله در سیر و سلوک معنوی و تقرّب به حضرت دوست است.

بدون تقوا رسیدن به هیچ مقامی امکان ندارد زیرا تا زمانی که نفس آلوده به چرک محرمات و گناهان است و تا مادامی که تابع هوس‌ها و لذت‌های نفسانی است و شیرینی آن در کام اوست، اولین مقام کمالات معنوی برای او رخ نداده است و به حیات طیبه‌ای که هدف آفرینش شمرده می شود دست نمی یابد.

 تقوی بهترين زاد و توشه است

حجت‌الاسلام شمس‌اله مردانی‌پور، امام‌جمعه گوگان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تقوی بهترين زاد و توشه است، ما همه انسانها سفری مهم در پيش روی داريم، سفری که از لحظه ورود به دنيا شروع می‌شود و لحظه لحظه که می‌گذرد، در حال حرکت به سوی مقصد خود می‌باشيم، مقصدی از پيش تعيين شده دنيا محل عبور است و به منزله پلی می ماند زودگذر اما آخرت مقصد است.

وی با استناد به آیه 61 سوره زمر خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خدا كسانى را كه براى رستگاريشان تقوا پيشه كردند نجات مى‌دهد و به چنين كسانى عذاب نمى رسد و اندوهناک نمى گردند.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور ادامه داد: آنچه از بهشت و پاداش‌های اخروی، برای انسان‌ها وعده داده شده است، همه در سایه تقوا و انجام واجبات الهی و پرهیز از محرمات است، بهشت برین با تمامی نعمت های بی پایانش برای پارسایان مهیا شده است.

وی از ارتباط تنگاتنگ تقوی با ایمان گفت و بیان کرد: تقوا هم راه و هم روش و هم بينش و هم عمل است. تقوا دارای مراتبی است كه ارتباط تنگاتنگی با مراتب ايمانی دارد. هر چه ايمان شخص استوارتر می شود، تقوا در او نمودارتر می شود.

امام‌جمعه گوگان یادآور شد: متقی کسی است که در جنگ با پوشیدن زره، برداشتن سپر و مانند آن خود را در حفاظی قرار دهد، تا از دشمن آسیب نبیند.

وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: مولای متقیّان علی(ع) می‌فرمایند: همانا تقوی و ترس از خدا داروی بيماري دل‌ها، روشنايی قلبها و درمان دردهای بدنها، مرهم زخم جان‌ها، پاک کننده پليدی‌های ارواح و روشنايی بخش تاريکی چشم‌ها و امنيت در ناآرامی‌ها و روشن کننده تاريکی‌های شماست ... پس کسی که تقوی را انتخاب کند، سختی‌ها از او دور گردند، تلخی‌ها شيرين و فشار مشکلات و ناراحتی‌ها برطرف خواهند شد و مشکلات پياپی و خسته کننده آسان گرديده و مجد و بزرگی از دست رفته چون قطرات باران بر او فرو می بارند، رحمت بازداشته حق باز گردد و نعمت های الهی پس از فرو نشستن به جوشش می آيند و برکات تقليل يافته فزونی گيرند.

حجت‌الاسلام مردانی‌پور ثقوی را خودنگهداری دانست و تاکید کرد: تقوا يعنی خودنگهداری يعنی تسلط بر نفس تقوای الهی یک خاصيتش اين است كه انسان را از محرمات الهی نگهداری می‌كند و اين كه خوف خدا را در دل انسان جايگزين می سازد و كسي كه تقوا دارد همه چيز دارد كه بالاترين پاداشها و هم در دنيا و آخرت می گيرد در دنيا آرامشی كه همراهش ترس فقط از خدا دارد.

 تقوا بازتاب بيرونی ايمان است

حجت‌الاسلام عبداله باقرنژاد امام جمعه ممقان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تقوا بازتاب بيرونی ايمان است كه در حوزه های مختلف اخلاقی، فقهی و هنجاری خود را نشان می دهد.

وی افزود: تقوا به معنای حفظ كردن خويشتن از چيزی است كه انسان از آن می ترسد.

وی با استناد به آیه 28 سوره حدید خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اى كسانى كه ايمان آورده ايد، به اين پايه از ايمان اكتفا نكنيد، تقوا پيشه كنيد و به رسول او ايمان بياوريد، تا دوباره رحمت خود را به شما بدهد و برايتان نورى قرار دهد كه با آن زندگى كنيد و شما را بيامرزد و خدا آمرزگار و رحيم است.

حجت‌الاسلام باقرنژاد تقوا را زمینه ساز تمسک به حبل اللّه دانست و ادامه داد: تقوا زمينه ساز تمسک به حبل اللّه و نيل به وحدت و اتحاد اجتماعي جامعه اسلامی و امت قرآن است.

امام جمعه ممقان یادآور شد: جامعه‌ای كه تقوا در آن به رشد و بالندگی رسيده است از طاغوت و بندگی حكومت های فاسد و باطل رهايی مي يابد و هرگز دچار آن نمی شود.

وی بااشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: آگاه باشيد، بدرستى كه بهترين بندگان خدا كسى است كه با تقوا، پاک و گمنام باشد و بدترين بندگان خدا كسى است كه انگشت نما باشد.

حجت‌الاسلام باقرنژاد تاکید کرد: تقوی هدف نهایی نیست، بلکه یک هدف نسبی است و در این میان  خود، مقدمه و زمینه دستیابی به هدف های دیگر است؛ زیرا تقوی زاد و توشه است.

 

نظر شما