شناسهٔ خبر: 22943444 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

باغ‌موزه گیاه‌شناسی میزبان مستعدان برتر تهرانی می‌شود

برنامه بازدید مستعدان برتر تهرانی از باغ‌موزه گیاه‌شناسی 23 آذرماه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در ادامۀ برنامه‌های خود و بنا بر لزوم برگزاریبازدیدهای تخصصی و عمومی با هدف آگاهی‌بخشی به اجتماع نخبگانی از نیازها، مشکلات، دستاوردها و یافته‌های علمی و پزوهشی متخصصان بومی، برنامۀ بازدید از باغ‌موزه گیاه‌شناسی را برگزار می‌کند.

باغ‌موزه گیاه‌شناسی در سال 1347 افتتاح شد و در تهران در باغ ملی ایران واقع شده است.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران نظیر کوهستانی البرز و زاگرس، جنگلی خزری و بیابان ها و همچنین رویشگاه‌های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل شده است. علاوه بر آن در این باغ قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی‌ـ‌نمایشی شامل باغ‌های سنگی و صخره‌ای، باغ‌های نمایشی، آبشارها و دریاچه‌ها وجود دارد.

همچنین باغ گیاه‌شناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌شود. تحقیق در زمینه روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ‌های گیاه‌شناسی به آن پرداخته می شود.

علاوه بر اهداف تحقیقاتی و علمی که این مرکز دارد، هدف از احداث باغ گیاه‌شناسی، ایجاد مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز یا در گلخانه‌ها است. باغ گیاه‌شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها را بر عهده دارد.

نکته جالب توجهی که بازدید از این باغ را برای مردم جذاب می‌کند، بازسازی مناطقی چون چین، ژاپن، رشته کوه‌های البرز و زاگرس است.

لازم به ذکر است، بازدید از باغ‌موزه گیاه‌شناسی، بیست‌وسوم آذرماه برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند برای حضور در این برنامه با مراجعه به سامانۀ bazdid.bmn.ir ثبت‌نام کنند.

نظر شما