شناسهٔ خبر: 22942358 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

اختصاصی صبحانه/

بخشنامه "آنی – مهم" به اصناف درباره دور جدید مبارزه با پولشویی +سند

طبق این دستورالعمل جدید، ثبت و ضبط هرگونه خرید و فروش و ارائه خدمات بالاتر از 15 میلیون تومان مطابق قوانین مربوطه الزامی خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،زمانی که پول و درآمد حاصل از یک جرم و یا تخلف در سیستم مالی و بازار وارد شود به عنوان پول‌شویی نام برده می‌شود. بر همین اساس، قانون مبارزه با پولشویی سال ۱۳۸۶ در ایران مصوب شده و تاکنون در ۲۷ استان اجرایی و زمینه اجرای این قانون در دیگر استان‌ها فراهم شده است.

ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلیاز جمله منشاء های پول‌شویی محسوب می شوند و فقط تاکنون قانون مبارزه با پول‌شویی در استان‌های بوشهر، اصفهان، خراسان جنوبی و کرمان اجرایی نشده که به‌زودی زمینه اجرای آنها فراهم می‌شود.

بخشنامه

یکی از بخش های مهم مشمول قانون مبارزه با پول‌شویی، اصناف هستند که بر این اساس، مشاوران املاک، فروشندگان طلا، نقره، جواهر و مسکوکات، فروشندگان فلزات گران بها و سنگ‌های قیمتی، فروشندگان فرش و تابلو فرش دستباف، فروشندگان عتیقه، صنایع دستی و اشیای هنری، فروشندگان خودرو و صرافی‌هاوارد بخش های اجرایی این موضوع مهم شده یا خواهند شد.

به همین خاطر، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای "آنی – مهم" به تعدادی از روسای سازمانهای این وزارتخانه در استانهای مختلف، از آغاز برنامه اجرایی جدید در سطح اتحایه ها و صنوف مشمول قانون مبارزه با پولشویی خبر داده است.

طبق این دستورالعمل جدید، ثبت و ضبط هرگونه خرید و فروش و ارائه خدمات بالاتر از 15 میلیون تومان مطابق قوانین مربوطه الزامی خواهد بود و در اجرای این مهم، صدور فاکتور و اخذ اطلاعات از اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان خریدار یا فروشنده یا هر دو آنها الزامی است.

در عین حال، نگهداری اسناد و مارک هرگونه معاملات بالاتر از 15 میلیون تومان، به مدت 5 سال در  محل واحد صنفی که قابل دسترسی ماموران نظارتی باشد الزامی خواهد بود.

نظر شما